Först rejält ner sedan svagt upp. Det är Transportstyrelsen prognos över flygandet de kommande åren. Det oroar både BRA och de regionala flygplatserna som ser flygskammen som en tydlig orsak till de sviktande siffrorna.
Inrikestrafiken minskar med sex procent i år och utrikes med fyra procent. Den framtidsbilden utfärdar Transportstyrelsen i sin så kallade vårprognos, en av de två prognoser som publiceras varje år. Det är faktiskt första gången på nio år som efterfrågan på flygbiljetter minskar.
– Vi ser att trenden från förra året med en vikande efterfrågan fortsätter, den har till och med förstärkts under första kvartalet i år. Vi räknar med en minskning av antalet flygpassagerare på 5 procent i år, säger Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen.
Det är en nedgång som alltså i första hand drabbar inrikesflyget, som för övrigt inte haft den uppgång de senaste åren som utrikestrafiken kunnat visa, tvärtom har passagerarsiffrorna i bästa fall gått kräftgång de senaste åren. Det påverkar i sin tur såväl flygplatserna som flygbolagen, i första hand BRA som i förra veckan meddelade att hela jetflottan ska snabbutfasas på två år och drygt 350 medarbetar blir av med jobbet. Risken är överhängande att det inte stannar där, menar Per Braathen.
– Jag jobbar på att flygbolaget ska överleva men om nedgången fortsätter blir det svårt. Vi är en kollektivtrafik för hela landet och försvinner vi tappar stora delar av landet flygförbindelse med Stockholm. Det är dessutom delar av landet där det inte finns några riktiga alternativ, framför allt inga tåg, säger han till Flygtorget.
Transportstyrelsen ser dock inte enbart mörka moln på himlen. Redan 2020 vänder efterfrågan uppåt igen, enligt prognosen. Sedan fortsätter det uppåt med 1,7 procent per år fram till 2025, så långt som prognosen sträcker sig. Men det är trots allt betydligt mindre än de tidigare uppskattningarna som talade om en uppgång på 3,2 procent varje år. Och än en gång är det inrikesflyget som är halkar efter när Transportstyrelsen räknar med färre passagerare inom landet 2025 än 2018.
Vad minskningen beror på är oklart, debatten om flygskam till trots.
– Det vi kan konstatera är att trafikminskningen började långt innan den här debatten blev som mest intensiv. Det finns flera olika saker som påverkar flygresandet, varav en allmän ökad miljömedvetenhet kan vara av betydelse. Vi vet att den ekonomiska utvecklingen har stor betydelse och vi väntar oss en lägre efterfrågan för de kommande åren framförallt med anledning av att Konjunkturinstitutet sänkt sin prognos över BNP-utvecklingen, säger Gunnar Ljungberg.
Det är dock ett resonemang som Peter Larsson, vd för Sveriges regionala flygplatser inte håller med om.
– Det minskade flygandet märks direkt på våra mindre flygplatser ute i landet och de är allvarligt oroade över att ha dragits in i en debatt som egentligen hör hemma i storstäderna. Faktum är att flygskammen lamslår flyget här i Sverige.