JKG tillbaka på banan igen
Publicerad den 3 december 2015
En god plats tjugo bland landets flygplatser. Dit har nu Jönköping Airport klättrat sedan passagerarökningarna gjort att det i veckan gick att räkna in passagerare nummer 100 000.
– Ja, nu är vi på banan igen och det känns mycket bra att tillhöra 100 000 passagerarklubben igen, säger flygplatschefen Sten Norinder till Flygtorget.
Jönköping ingick tidigare i det statliga ägandet men togs 2010 över av kommunen. Efter en toppnotering på närmare en kvarts miljon passagerare år 2000 dalade siffrorna och var året innan staten lämnade nere i 62 000 resenärer och var i princip enbart en inrikesflygplats. Idag är inrikestrafiken till Stockholm, charter, fraktflyget och den nya linjen till Frankfurt den grund som verksamheten vilar på.
– Den affärsplan som vi tog fram 2011 hade som strategiskt mål att flygplatsen skulle kunna erbjuda en flyglinje till ett stort flygnav i centrala Europa och nu är det målet nått.
Det hade tidigare gjorts ett antal försök med trafik till Kastrup men det är en trafik som aldrig kunnat hävda sig och snabbt konkurrerats ut av dels Landvetter, dels biltrafiken.
– Frankfurt är optimalt och öppnar för de som ska flyga vidare både inom Europa och internationellt. Våra två avgångar har dessutom bra tider och passar många av de avgångar som finns där.
Linjen till Frankfurt har också stärkt självkänslan för flygplatsen. Det är ett inte oväsentligt argument i andra förhandlingar att kunna peka på trafiken dit och att det sätter flygplatsen på kartan på ett helt annat sätt än tidigare.
Kabinfaktorn på den Embraer 145 med 49 stolar som BMI flyger på sträckan med två dagliga avgångar har varit över förväntan. Flygplatsen går inte ut med några siffror men prognosen är överträffad med 500 resenärer redan efter det halvår som trafiken varit igång.
Vid sidan av linjetrafiken till Stockholm och Frankfurt är det frakten och chartern som är ryggraden och står för cirka 30 procent var av verksamheten.
Kommentarer
En god beläggning är en bra start, men som vi alla vet är det yielden som räknas.
Hur som helst – Grattis Jönköping!
Men denna framgång kan bli kortvarig om MP får bestämma eftersom allt inrikesflyg söder om Sundsvall ska motarbetas (förbjudas) och alla “citynära” flygplatser ska bli bostadsområden. Effekten för Jönköpingsborna skulle bli att flygresor skulle få börja på Arlanda, Göteborg eller Köpenhamn (Sturup lär ju räknas som citynära)
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten