Nextjet tar första steget mot eget jetflyg
Publicerad den 26 oktober 2015
Enligt planerna skulle Estonian Air idag börja flyga inrikes mellan Stockholm och Arvidsjaur och Gällivare, den sträcka som i många år varit en ryggrad i Nextjets linjenät.
Så blir det inte.
Istället är det Nextjet som ansvarar för trafiken trafiken med Estonian Air som leverantör av själva flygningarna och bakom allting står Fly Lapland för det lokala engagemanget.
Det är det senaste steget i turerna kring flygtrafiken på Gällivare. Innan sommaren meddelade Estonian Air att bolaget tänkte ge sig in på den svenska inrikesmarknaden. Det kom efter propåer från näringslivet i bland annat Gällivare som ville ha jettrafik istället för de turboprop som Nextjet använde. Det var en konkurrens som Nextjet inte såg sig kunna möta utan annonserade att de drog sig ur och la ner den egna linjen.
Men nu har alltså förutsättningarna ändrats än en gång. Konkurrensförhållandet har övergått i ett samarbete.
– Jag är både stolt och glad över att vi med väldigt kort varsel kan gå in och säkra den, för regionerna, så viktiga infrastrukturen. Vi har en lång historia på linjerna och de är och förblir en viktig del av vårt linjenät. Att vi dessutom kan erbjuda en jet-produkt med kortade restider känns riktigt roligt säger Magnus Ivarsson, VD Nextjet.
Att Nextjet och Estonian samarbetar är inget ovanligt. Tidigare i år har Estonian flugit sträckan Örnsköldsvik – Arlanda på uppdrag av Höga Kusten Flyg medan Nextjet bland annat flugit Bromma – Tallinn för Estonian.
Det upplägg som startar idag innebär att Estonian kommer att flyga med ordinarie CRJ900 och CRJ700 ur den egna flottan och med egna piloter på flightdeck. I kabinen blir det personal från Nextjet.
– Vår målsättning är att ha en så svensk inriktning som möjligt och det blir det i ett första skede med svensk kabin från Nextjet, säger Sören Roos på Fly Lapland.
Det är en svensk inriktning som kan innebära att flygplanen målas i antingen Nextjets färger eller som Fly Lapland. Det kan även på sikt bli svenska piloter ombord, något som i så fall blir ett första steg mot egen jettrafik för Nextjet.
Kommentarer
Hoffe
Om du tycketr att vi även i framtiden ska ha skola o sjukvård o flyktingmottagning i Sverige så är det bra med svenska besättningar som betalar skatt i Sverige. Därför bör man välja att flyga med bolag med svensk besättning. Därför bör du köpa svenskproducerat osv…
Lugna ner dig lite, ingen skriver att det ska vara etnisk svensk personal, men jag tycker att personalen ska vara anställd i Sverige om man arbetar i Sverige vilket personalen på inrikesflyget gör och även då bolaget är svenskt.
Alltså vad är den här fixeringen vid svenskhet?
Hur svensk ska man vara? Etnisk svensk? Svensktalande?
I den verkliga världen arbetar både svenskar och estländare i hela världen. Jag kan förstå om man vill ha svensktalande personal som möter kunderna, i övrigt luktar såna uttalanden bara inskränkt protektionism. Är det Roos eller artikelförfattaren som har den här fixeringen?
Kanske borde man bara ha lappländsk personal? Och bara flyga lappländska flygplan!
Dom lär nog bli SAS målade oxå
Anledningen till det här upplägget är att Estonian kommer att upphöra och trafiken går över till NextJet. estonian som mottagit olagliga statssubsidier får inte fortsätta att flyga någonstans fr.o.m. någon gång i november. Därför denna lösning…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten