Norrköping får ny flyglinje till Tyskland

Publicerad den 15 april 2016
Kommentarer
Norrköping har haft svårt att locka till sig reguljära linjer vid sidan av den stora chartertrafiken. Men idag är det premiär för en ny linje till Tyskland.

Norrköpings flygplats har kämpat i motvind och framför allt haft svårt att locka till sig nya reguljära linjer. I första hand har konkurrensen från Linköping varit svår och flygplatsen där har lyckats dra till sig ytterligare reguljärlinjer, nu senast till Tallinn samtidigt som KLM ökat frekvenserna till Amsterdam och SAS återvänt med trafik till Kastrup. På Kungsängen i Norrköping däremot har det ena försöket efter det andra, med band andra Nextjet och DAT, inte lyckats locka ett tillräckligt stort passagerarunderlag.

Men idag premiärflygs en helt ny utrikeslinje, till München. Det innebär flygtrafik till en efterlängtad hub i Europa och München är Lufthansas andra stora nav vid sidan av Frankfurt.

– Norrköping flygplats är landets fjärde största flygplats för charter och nu ser vi en möjlighet att utvecklas även inom reguljärflyget och via den här linjen snabbt och enkelt ge våra resenärer tillgång till världen, säger Mari Torstensson, vd Norrköping Airport.

Det gör också att de två tvillingstäderna Norrköping och Linköping nu har trafik till tre stora hubbar, Kastrup, Schipol och München. I Norrköping räknar man inte med att den nya linjen ska kannibalisera de andra två utan ambitionen är att i första hand konkurrera med Skavsta och samtidigt bygga upp en egen efterfrågan på sträckan.

Förutsättningen för linjen är att den får ekonomiskt stöd och det finns nu ett femårigt avtal som innebär att Norrköpings kommun satsar fem miljoner varje år för att etablera och säkra trafiken. Målsättningen är att komma upp i 60-65 procents kabinfaktor för att ekonomin ska gå ihop. Fram till 2009 hade Norrköping trafik på just München, när Cimber flög och det var en linje som gick bra med en beläggning på upp mot 70 procent innan samarbetspartnern Lufthansa sa upp samarbetet.

Upplägget att kommunen garanterar kostnaderna är i princip samma som gäller linjen Karlstad – Jönköping – Frankfurt. I båda fallen är det BMI Regional som flyger och som i sin tur har ett samarbetsavtal med Lufthansa.

Trafiken på Norrköping flygs sex dagar i veckan med en Embraer 145 med 49 stolar ombord. Det är en turnaround från München där den avgår 11.20 och ankommer 13.20 och sedan återvänder 13.45 och landar 15.45.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Must
2016-04-20 00:33

Ska våra skattepengar verkligen gå till att sponsra flygbolag?

Staten
2016-04-19 21:34

I Sverige har vi valt att organisera staten på tre nivåer (två på Gotland). Så även en kommun räknas som stat.

Tapasmannen
2016-04-19 20:46

Nej Viggo, det är inte olagligt hur mycket du än tycker att det borde vara det. Dessutom är inte Norrköping någon stat. Det handlar inte om något STATLIGT stöd, som du påstår, utan kommunalt!

Dan Olofsson
2016-04-19 14:30

Tidtabellen på sträckan har ändrats. Ankomst från München är 14.40, och från Norrköping går flighten 15.05. Flygtid 2 timmar.

Viggo
2016-04-19 11:37

Hur nödvändigt det än kan tyckas så är detta ett statlig skattefinansierat stöd direkt till ett kommersiellt flygbolag. Det går inte att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att det regnar och hoppas att flygbolaget kan betala tillbaka stödet om fem år. Verklighetsfrämmande resonemang.

Sven
2016-04-19 10:34

Stödet är tyvärr nödvändigt. Men förhoppningsvis så går linjen bra vilket gör att flygplatsen kan betala tillbaka majoriteten av pengarna sedan.

Förövrigt så är det inte skattepengar direkt eftersom pengarna tas från överskott från kommunala bolag.
Dessutom har flygplatsen de senaste åren “skött” sig bra och sänkt kostnaderna åtgången av skattepengar och då kan man tycka att de ändå är värda det här stödet.

Viggo
2016-04-19 09:59

Skattefinansierat stöd till kommersiella flygbolag är definitivt ett regelbrott. Det snedvrider konkurrensen mellan flygbolagen. Det är konstigt att dessa avtal inte granskas av någon ansvarig jurist. EU knackar nog på dörren snart.

Tapasmannen
2016-04-18 15:16

Finaniseringen av flyglinjen är inte det minsta olaglig. Du blandar ihop det med EU-bestämmelser angående statligt stöd till flygbolag och andra bestämmelser. Att t ex kommuner eller företag går in och stöder flyglinjer är helt lagligt. Sedan kan man olika åsikter om det moraliska i det. Hade jag varit skattebetalare i Norrköping hade jag absolut haft det. Varje biljett subventioneras med tusenlappar i hela fem år framåt!

Östgötabo
2016-04-17 22:30

Sven. Dina beräkningar stämmer, det var mindre på ankomsten, enligt inchecknings-kvinnan som talade till Svt var det dock 29 pax av 35 på avgångsturen, men det spelar ingen roll. Tycker du har helt rätt inställning, det gnälls om avgångstider men enligt bokningsläget så verkar det inte ha en avgörande faktor.

Köningsberg
2016-04-17 20:48

Synd bara att linjens finansiering är olaglig.

Sven
2016-04-17 16:46

Måste korrigera alla drullputtar. Kan nämligen meddela passagerarantalet. Det var 17 stycken ankommande och 26 stycken som åkte iväg. Räknade nämligen själv, så det så.

Sen så får vi väl se hur det går. Men varför kan inte NRK få finnas? NYO är just nu trafikerat av skitbolag som man helst ej vill flyga med. Visst LPI är en konkurrent men kom ihåg att 90% av östgötarna fortfarande flyger från Arlanda.

Bokningarna har hittills gått bra! Så ge det en chans!

Bertil
2016-04-17 11:15

Om denna linje skall kunna användas av näringslivet räcker det inte med en tur om dagen. Det måste vara minst en tur på morron mer borde kommunen fått för sina extra 25 Mkr som man satsat på linjen. Just nu är det KLM som har bästa förbindelserna från regionen med tre turer om dagen från Linköping. Det tar ju bara 15 min extra att åka till Linköpings flygplats från Norrköpingsområdet.

Östgötabo
2016-04-16 23:07

Rhell, jo men du nämner ett faktafel där, de första två veckorna kör man med Embraer 135 som tar 35 pax. Sedan byter man till 145:an med 49 säten. Alltså var det ca 30 av 35 platser sålda igår på premiärturen. Det syns även att flera avgångar framöver är ordentligt sålda. Felet med de tidigare bolagen som valt Norrköping efter Cimber är att de var dyra och dåliga alternativ.

@Roffey
2016-04-16 21:50

Det är trafikflyget på flygplatsen vi pratar om. Det ansvaret har det kommunala bolaget Linköping City Airport. Om du läser mitt första inlägg så ser du att jag aldrig påstått något annat än att Nyköpings kommun just har en minoritetspost i NYO. Men du skriker högt även när du har fel och när du slutligen inser att du har fel så upprepar du bara vad som skrivits tidigare av andra – plötsligt blir det DINA ord. Omoget!

Rhell
2016-04-16 19:22

Östgötabo. Nästintill fullsatt verkar vara ett töjbart begrepp. Det lär ha varit 30 pax både hit och tillbaka. Alltså 19 tomma stolar i varje riktning, då planet tar 49 pax. Hoppas det blir bättre framöver.

Roffey
2016-04-16 11:34

Linköping City Airport (LCA), även kallad flygstationen – ägs av Linköpings kommun. Flygplatsen (LPI) ägs av SAAB till 100 %. Finansieringen av driften till flygstationen regleras genom ett avtal mellan Linköpings kommun samt SAAB AB.
Skavsta har Nyköpings kommun en minoritetspost, majoriteten samt kontrollen av flygplatsen ägs av (huvudmannen) Abertis.
I Skavstas fall har man inte gjort skillnad på driften av flygstationen och driften av flygplatsen vilket är fallet på LPI/LCA.

Kalle
2016-04-16 11:00

Det gagnar hela regionen istället för att likt McDonalds sprida ut flygplatser likt en farsot.
Skavsta + upparbetade flygbussrutter/tåg.
Kanske helikopter transfer?

Östgötabo
2016-04-16 10:27

BMI Regional har redan innan trafikstart meddelat att bokningarna gått över förväntan och premiärturen var nästintill fullsatt både hit och dit. Förstår inte all denna negativism. Så länge det är en bra produkt, vilket detta är med jetplan och Lufthansa-avtal på sträckan.

@ Roffey
2016-04-16 09:21

Du får läsa på och skärpa till dig. Om man har fel så bör man ge upp och inte skrika högre för att man vill tro att man har rätt. Det är skillnaden mellan att vara barn respektive vuxen.
http://www.linkopingcityairport.se/om-oss/om-linkoeping-city-airport
Nyköpings kommun äger 9,9 % av Skavsta.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stockholm_Skavsta_Airport

Notprop
2016-04-16 04:16

Max 6 månader,sen är det nedlagt,om ihåg vart ni läste det först

Roffey
2016-04-15 20:40

@Tapasmannen

Jag tror du får passa på att läsa på mellan dina olika tapasmåltider. LPI ägs av SAAB (driften av flygstationen står kommunen för men det är ju inte vad vi pratar om här). NYO ägs av Abertis.

Rhell
2016-04-15 19:48

Sorry “Ägarförhållanden”. LPI ägs av Saab. Kommunen står för den civila trafiken samt äger terminalbyggnaden. Det är Saab som även har miljötillståndet.

Ali
2016-04-15 19:10

Enligt AIP ägs LPI av Saab Airport AB som ägs av moderbolaget SAAB AB. Operatör är Linköping City Airport AB.
NYO ägs av Stockholm Skavsta Flygplats AB.

Tapasmannen
2016-04-15 17:43

Dåligt påläst, Roffey… LPI är helt kommunalt, liksom NRK. Nyköpings kommun äger dessutom några procent av NYO. Den enda HELT privata trafikflygplatsen i Sverige är AGH.

Roffey
2016-04-15 15:38

Varken NYO eller LPI är ägda av deras respektive kommuner. De råkar vara de enda privatägda trafikflygplatserna i Sverige. Svårt då för en kommunalpolitiker att lägga ner dom.
Om inte NRK lyckas få trafik på “vanligt” sätt utan måste köpa den så är det väl ganska klart vilken flygplats som är onödig?

Kalle
2016-04-15 15:19

Ett annat alternativ är förstås att lägga ner både LPI och NYO och satsa på NRK. Eller lägga ner LPI och NRK och satsa på NYO.
Men vilka det är nu som ska göra det – och vilka är de egentligen som Fred tycker är de som ska satsa? Menar du att ägarna till NRK flygplats ska lägga ner sin flygplats och satsa på två andra kommuners utveckling – hallå?

Tim
2016-04-15 14:57

Underhållande att läsa alla flygkåta kommunalpolitiker som troligen sponsrar denna linje. Tyvärr kommer detta inte göra Norrköping till ett ort dit tyskar vallfärdas. Ger detta max till oktober.

FiskebyFred
2016-04-15 12:15

NRK men den där linjen kommer inte få någon luft under vingarna. Lägg ner Kungsängen och satsa på LPI och NYO.

Tapasmannen
2016-04-15 07:47

Det som verkligen skulle gynna näringslivet i hela regionen, dvs såväl Norrköping som Linköping + omgivningen, skulle vara snabba förbindelser till Asien. Nog sjutton borde det vara möjligt att ta upp linjen till Helsingfors igen.

Pekingbo
2016-04-15 06:10

Linköping får en ny linje till RIGA med ett skräpbolag. Osäkert om det ens blir något. Endast point to point med skralltig SF340.

Att Norrköping haft det svårt beror på flera saker, dels konkurrensen mot Linköping men också att det helt enkelt inte varit intressant med förbindelser till Köpenhamn från östergötland.
Underlaget på Linköpings köpenhamnslinje är ganska dåligt. Min teori är att LPI-CPH läggs ned.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten