Norwegian drar ner på inrikeslinje
Publicerad den 4 juli 2018Kommentarer
Norwegian är inget bolag man kan lita på. Helt plötsligt slutar de flyg från en destination och flyttar sina plan till andra ställen. Ett sådant beteende gagnar inte oss flygresenärer.
Man har endast en typ av flygplan för korttrafik. De passar inte in i infrastrukturen i Sverige. Därav benämningen “Russinplockare”
Vi behöver seriösa bolag för vår flygtrafik.
Flygskatten är ett misslyckande. Så även Miljöpartiet. Efter vaslöet är dom borta.
Den flygmaskinen används säkert till fulla flighter till medelhavet över sommaren 🙂
Underlig at noen tror det har noen som helst effekt på miljøet. Det er en, eneste grunn, til det enorme klimagass-utslippet, og det er verdens befolkningsvekst. At man aldri snakker om å begrense denne eksplosjonen, men holder på med idiotiske nitty gritty i Europa, er uforståelig. IKKE noe vil hjelpe, før man drastisk går inn for å begrense befolkningen på jorda.
Det är en provokation att lägga fram en skatt som sågats av 8 av 10 remissinstanser och kritiserats brett över hela Sverige och som inte har stöd i Riksdagen. Skatten får dessutom ingen klimateffekt eftersom flygplan, flyglinjer och utsläpp bara förflyttas till andra länder.
Mhed! Ditt räkneexempel
“Så det är inte så konstigt att det inte är lönsamt att flyga rutter med låga passagerarantal.”
Rutter med få passagerare ger låg skatt totalt. En passagerare ombord endast 60:-
Med skatten är tanken på samma sätt som moms. Skatten skall läggas på gällande flygpris och är därmed ingen direkt kostnad för flygbolaget. Annat än om antalet passagerare minskar. Då kan man flyga med mindre flygplan.
Nya skatter i alla former är resultatet av en dålig politik slash underskott i finanserna.
Dom sista 4a åren mestadels pga ökande kostnader iom alla migranter.
Visst kan satsning på miljöbränsle vara bra men vem tycker ni skall betala?
Hen som aldrig flyger eller de som nyttjar flyget?
Miljöbränsle kostar idag 4 – 10 ggr mer och finns inte i tillräcklig volym. Att nu kräva miljöbränsle för flyget kommer att fördyra även för bilar. Brist skapar alltid högre priser. Är det vad ni vill?
Det är verkligen synd att vissa inte förstår hur flyg skatten påverkar det ekonomiska för en flygning. Om man tar en flygning med en fullsatt 738a med 186 säten så förlorar man 11 160kr. Och räkna det med 5 rotationer per dag, vilket blir 10 x 11 160 = 111 600kr. Och ifall man skulle räkna det på varje flygning från eller till Sverige så blir det ett miljonbelopp mindre i eventuell vinst varje dag. Så det är inte så konstigt att det inte är lönsamt att flyga rutter med låga passagerarantal.
Det är verkligen synd att vissa inte förstår hur flyg skatten påverkar det ekonomiska för en flygning. Om man tar en flygning med en fullsatt 738a med 186 säten så förlorar man 11 160kr. Och räkna det med 5 rotationer per dag, vilket blir 10 x 11 160 = 111 600kr. Och ifall man skulle räkna det på varje flygning från eller till Sverige så blir det ett miljonbelopp mindre i eventuell vinst varje dag. Så det är inte så konstigt att det inte är lönsamt att flyga rutter med låga passagerarantal.
Fyrdubbla skatten! De är ju ba roligt att pröjsa.
Flygskatten är ett problem om man lever på marginalen det har vi sett. Man brukar sägs att de svaga inte överlever. Nu är det väl kanske så att denna skattehöjning inte är så stor och ej heller kommer få så stor effekt. Men om man nu tänker att gå vidare med fler skattehöjningar på flyget så kommer det garanterat få ödestigra konsekvenser på fler flygbolag drt är iallafall jag övertygad om.
Skatten är bara en ursäkt för att staten ska få in pengar. Gör ingen som helst förbättring för miljön i helhet. Jag kommer aldrig att flyga mindre i miljösynpunkt, tvärtom mer, för att slippa ta bilen, som spottar ut mer koldioxid/km/passagerare.
Satsning på biobränsle ger mer miljövinst än flygskatten.
å få lønnsomhet på en 186-seter på et lite marked som Skellefteå ser ut til å være.
Har man andre markeder, så setter man inn fly der, såfremt det gir bedre lønnsomhet.
Flyskatten er nok med i beregningsgrunnlaget, men betyr noki neppe mer enn 2-3 prosent mindre load.
Jahop, ytterligare så lägger Norwegian skulden på flygskatten.. Konstigt att sas och BRA kan flyga vidare utan problem.
Men det är väl ett billigt sätt att komma undan
Så flygskatten ger exakt de förväntade resultaten. Folk flyger mindre vilket är väldigt bra för miljön. Det är orimligt att bränna upp tonvis med fossila bränslen för att transportera ett hundratal personer några mil.
Flygskatten är inget problem! Den som påstår detta har ingen kunskap om flyg. Flyget har varit i stort sett skattebefriat. Att en skatt på 60:- inom Sverige / EU skulle vara anledning till att Norwegian minskar antalet avgångar från Skellefteå är nonsens.
PS! Norwegian har stora ekonomiska problem frågan är om de överlever hösten. De får i huvudsak kunder om de i det närmaste ger bort biljetter.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten