Remote försenat i Linköping

Publicerad den 3 november 2017
Kommentarer
Fjärrstyrt sedan våren 2017. Det var planen. Men ännu sköts flygledningen på plats i Linköping sedan tillståndet från Transportstyrelsen blivit försenat.
I våras invigdes den nya, utbyggda kontrollcentralen i Sundsvall. De två ursprungliga platserna ökades då till fem, allt med sikte på att kunna ansluta fler flygplatser vid sidan av de två befintliga, Örnsköldsvik och Sundsvall. I första hand är det Linköping City Airport som ska anslutas till fjärrstyrningen vid anläggningen i Sundsvall. Enligt planerna skulle det vara klart att starta under första halvåret i år men ännu har inget tillstånd kommit från Transportstyrelsen.
 
Det gör att det ännu är oklart när överflyttningen av flygledningen från Linköping till Sundsvall kan ske. LFV har förhoppningen att det ska ske under våren 2018. Varför tillståndsgivning dragit ut på tiden är inte heller klart. Transportstyrelsen behandlar fortfarande ärendet. Sundsvall har i dagsläget ett temporärt tillstånd att arbeta med fjärrstyrd flygledning och väntar på ett permanent tillstånd. Det är dock mer en formsak och LFV räknar med att det kommer. 
Förseningen till trots är utrustningen på plats i Linköping, bland annat kameratornen och kamerorna som ger en heltäckande bild av flygplatsområdet.
Vid sidan av arbetet med de tre fristående flygplatserna Örnsköldsvik, Sundsvall och Linköping, finns även en ansökan om att ansluta fem av Swedavias flygplatser: Kiruna, Umeå, Östersund-Åre, Visby och Malmö. De ska dock inte styras från Sundsvall utan från ett helt nytt Remote Center på Arlanda. De förhandlingarna har dragit ut på tiden, bland annat för att Försvarsmakten haft invändningar och inte vill att Visby ska ingå i gruppen. Det kan innebära att inte heller Luleå och Ronneby är aktuella för fjärrstyrning eftersom de båda flygplatserna också är flygflottiljer.
Däremot ska den kommande flygplatsen i Sälen, Scandinavian Mountain Airport, byggas utan flygledartorn. Den ska redan från start vara fjärrstyrd, troligen från Sundsvall.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Robert
2017-11-08 10:04

Ska bli oerhört intressant att se vilken flygplatschef i landet som vågar tro så mycket på RTS att han säljer bort tornet. Örnsköldsvik tornet som är relativt nytt och byggt i trä står fortfarande kvar. Varför har man inte monterat ner och sålt vidare?

RTS är ju gratis än så länge och där har vi svaret. När SAAB/LFV börjar ta betalt för både infrastruktur och tjänster så blir det en helt annan fråga. Betydligt dyrare än traditionellt drift. Wait and see!

@Robert
2017-11-07 21:40

Hört talas om backupsystem? Precis som det finns idag finns det i framtiden.

Robert
2017-11-06 12:45

Vad händer när tekniken ligger nere i Sundvall alt på Arlanda? Stänger samtliga flygplatser som outsourcat sin flygledning? Vem bär det ekonomiska ansvaret vid förseningar? Vem vill lägga sin flygplats helt i händerna på en leverantör, som historiskt sätt aldrig tagit ansvar? Ersättningar till de operativa lär i framtiden rusa i höjden när flygledarna tvingas till dyrare boenden och levnadsstandard. Vem ska betala för kalaset inkl de 750 miljoner som projektet redan kostat? Vem sitter på makten?

Lisa
2017-11-05 17:17

Jag säger det motsatta. Bevisa att det verkligen blir billigare så ska du få allt stöd i världen! LFV har satsat allt och allt man inte har på fjärrstyrning, klart som korvspad att man gör “kalkyler” som visar vinst. Den enda utomstående som granskat luftslottet sågade däremot “kalkylerna” längs fotknölarna. Så upp till bevis säger jag. Att man dessutom marknadsför med rena lögner gör inte direkt underverk för trovärdigheten.

Leif
2017-11-05 08:46

Låt oss en gång för alla döda myten att remote blir dyrare över tid.

Ali
2017-11-03 17:18

Det borde vara billigare utan trafikledning. Om viljan finns verkar det gå. Som mest tydligen 25 tunga jetkärror där på en vinterlördag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Yampa_Valley_Airport
https://www.airnav.com/airport/KHDN

Deep throat
2017-11-03 16:04

Visby är borta med hänsyn till rikets säkerhet. Den faktiska anledningen till att Swedaviadealen försenas är att förra gd (med förflutet i Swedavia) lovade lägre pris än nuläget vilket inte på långa vägar kan garanteras ens om multipel blir verklighet enligt LFVs våta drömmar. Nya GD insåg tack o lov idiotin i att sälja tjänster till minuspris och omförhandlingar pågår. Dessutom saknas samråd med FM även för de kvarvarande flygplatserna. Krävs mer än 500 tecken för att reda ut allt knas här.

Charles
2017-11-03 14:12

Vilken flygplatsledning/ägare vågar riskera sin drift på ett system som aldrig kan bli lika driftsäkert som traditionell flygledning och över tiden kommer bli betydligt dyrare i produktion än dagens marknadspriser. Att bli livegen i ett system där leverantören inte behöver känna flåset i nacken är dödsdömt. Har vi alla glömt hur affärsverket LFV behandlade sina kunder tidigare och vilka priser som gällde. Nu vill LFV med hjälp av SAAB fånga in kunderna igen i en monopolsits.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten