Så mycket kostar skatten för flygbolagen
Publicerad den 14 mars 2017
Remisstiden för regerings förslag om en flygskatt gick ut den första mars och regeringens utredare läser nu de inkomna kommentarerna. Det är en förkrossande majoritet, från kommuner till organisationer och framför allt flygbolag, som menar att en skatt är helt fel väg att gå för att minska flygets miljöpåverkan. De kommuner och regioner i landet som lämnat in svar pekar på att tillgängligheten kommer att minska när flygningarna blir färre, alternativt försvinner helt och hållet. Nu senast är det statliga Swedavia som kritiserar de egna ägarna:
Kommentarer
Sedan finns ingen diskussion någonstans om vilka kostnader som flyget tar själva som inte t.ex. tåg tar, som all infrastruktur och trafikledning t.ex. Detta är en inte obetydlig kostnad. Så jag vet inte hur favoriserat flyg är egentligen. Om staten tog notan för flygplatser, flygtrafikledning, radarstationer m.m. Då är det ett helt annat läge.
Vet inte exakt hur det är med kostnader beroende på slutdestination, men hör olika, att man bara betalar för den första “leggen”. Varför skulle annars bolagen hota med att flytta långlinjer. Om det är slutdestination får bolaget ändå kostnaden även om man flyger via t.ex. köpenhamn men har börjat resan i Sverige. Så jag undrar?
Hur mycket släpper alla kryssningsfartyg och container skepp ut? Vad betalar dom i miljögifter?
Den kan man inte bara höja hur som helst.
Eurocontrol vill säkert ha ett finger med i spelet.
Dessutom trodde jag att forumet var till för de som gillar flyg. Inte för en massa miljömuppars ogenomtänkta ideér.
Vi höjer undervägsavgiften för flygplan som passerar Sverige.
gör vi med all flygtrafik som passerar Sverige?
Kolla in flightradar24. Det är mer trafik som passerar Sverige, än allt inrikesflyg.
Regeringen vill att folk ska sluta flyga .Til Usa får väll man
åka båt istället . Till asien får man ta tåget istället .Båt till
U S A tar väll ca. 2 dygn .Till Asien lika lång tid. Det
kostar väll ca. 15-20000 kr .
Vi skickar över kunderna till Köpenhamn och Helsingfors istället så tar de långflyget där. Av skattemiljarderna bidde det en liten tummetott.
Men självbelåtenheten? Och eco-feelgood? 5000% upp!
Nu kör vi.
MP säger “Syftet med skatten är att minska flygets klimatpåverkan genom att uppmuntra konsumenter att välja mer miljövänliga alternativ.”
Hur kan ett litet parti på knappa 4% ha så mycket och säga till om. Flyget är framtiden och är här för att stanna punkt slut. Ju snabbare våra politiker inser detta desto bättre.
Skatten kommer att minska ökningen av flygtrafiken!
Lyssnar man på flygbolagen kommer flera linjer att läggas ner. Det måste väl gagna miljön? Folk kommer att ta tåget istället eller stanna hemma.
så som FL skriver, att nuv. ” regeringen” mest håller på att höja skatter och hitta på nya skatter. Miljömupperna påstår att det gagnar miljön med en flygskatt, alla andra vet bättre. även Sosserna som lider av vanlig skattegirighet.
Har du en genomgående biljett ARN – London – NYC får du betala den Svenska skatten på 430:- men slipper Englands flygskatt. Returresa ingen skatt.
Har du två separata bokningar betalar du 80:- för resan till London samt engelsk flygskatt på 803:- för resan London – Nyc. Retur resa via London ger i detta fall ytterligare 141:- i engelsk skatt. D.v.s totalt 1.024:- i skatt.
Nuvarande regering har svårt att avstå från att höja skatter eller att hitta nya områden att beskatta. Den lider svårt av skattegirighet. Utan att utreda eller fundera på konsekvenser lägger man ut en blöt skattefilt över det svenska samhället. Snart stannar maskineriet och utvecklingen avstannar. Vi ramlar ned i ett mörkt hål. Magdalena Andersson då har du lyckats.
För flyg som för luftföroreningar finns inga landsgränserna. De flygbolag som har den största delen av sin verksamhet i Sverige är förlorare. Man konkurrerar förmodligen också med flygbolag som inte behöver lägga skatten på priset då det är så lite kostnad i deras verksamhet. Än tydligare om man tar de 430 som SAS får som kostnad på biljett direkt från Stockholm till New York, men British Airways får 80.
Att en extra kostnad på 80 kr per resa inom landet leder till fullständig katastrof för flyget med ödelagda flygplatser som följd tror jag inte på för en sekund. Flyget är redan max subventionerat med nästintill skattebefrielse på bränsle, snudd på gratis avgifter på vissa flygplatser mm. Varför ska inte flyget som andra transportslag göra rätt för sig. Men flyget behövs i vårt avlånga land och flyger man på fossilfritt bränsle ska ingen skatt betalas.
normalt kommer frem når det innføres statlige fiskale avgifter er en eller annen “højdare” i et flygbolag sier “avgiften koster oss xyz millioner kroner”
Nei, det gjør det ikke, for det er pax som betaler disse.
Flygskatten skall betalas av passagerarna!
Inga större problem för flygbolagen annat än att man måste hantera pengarna.
Några färre resenärer inom Sverige får man troligen men det blir marginellt.
Kortsiktigt stärker skatten flygbolagens likviditet. Man tar ut skatten av passagerarna vid bokningstillfället och betalar till staten efter att flygningen är utförd. Många bokar månader i förväg.
Jonas Abrahamsson, VD för Swedavia enda mål är att öka antalet passagerare på sina flygplatser för att visa lönsamhet. Vilken nytta dessa passagerare tillför förutom intäkter till Swedavia pratar han inte om. Har man inte råd att flyga ska man inte flyga. Men numer tycker normal Svensson att man är misslyckad om man inte har 4 weekendresor och 2 längre solresor per år. Gärna för under tusenlappen per biljett
Den vore ju lämpligt att politiker slutar flyga också då när vanligt folk måste sluta, de ska väl rimligen föregå med gott exempel. Hoppas media jagar dem på flygplatserna och ständigt ifrågasätter deras resande.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten