Featured article image

Politiker: Regeringen bör pausa fjärrstyrd flygledning

Publicerad den 17 december 2019
Kommentarer
Utvecklingen av fjärrstyrd flygledning vilar inte på ett heltäckande underlag. Inte heller finns en transparent kostnadsbild. Den hårda kritiken lanserar en riksdagspolitiker som menar att det är dags för en paus och ett omtag.
Remote Tower

Remote Tower
 
Motionen hamnade på riksdagen bord i början av oktober och lär inte behandlas förrän någon gång i april, maj i samband med det så kallade luftfartsbetänkandet. Det hindrar inte Edward Riedl, riksdagsledamot (M) att föreslå att så snart som möjligt ta en paus i den fortsatta utvecklingen och installationen av fjärrstyrd flygledning i Sverige.
 
– Jag menar att när både flygledare och piloter uttrycket allvarlig oro över tillförlitligheten i systemet, då måste vi lyssna på dem och ta deras invändningar på allvar, säger han till Flygtorget.
Edward Riedel är inte i sak motståndare till tekniken att fjärrstyra mindre flygplatser och ser det även som en del i framtidens teknikutveckling inom flyget. Särskilt mindre flygplatser kan ha stor nytta av fjärrstyrning vilket ökar tillgängligheten till bland annat ambulansflyg. Men den nuvarande situationen, där fyra av Swedavias flygplatser är på väg att införa systemet och där Umeå och Malmö har en betydligt större och bredare blandning av flygrörelser än de som hittills är fjärrstyrda, då är det dags att ta ett steg tillbaka och utvärdera processen.
Han menar vidare att det faktum att varken piloter, flygledare och brukare, alltså flygbolagen, i någon större utsträckning varit involverade i utvecklingsarbetet gör att de underlag som besluten om ett införande bygger på, inte är fullvärdiga.
 
– När det dessutom ser ut att bli dyrare så är det utifrån svårt att förstå varför detta ska forceras fram. Jag har varit i kontakt med LFV angående ekonomin men utan resultat och det med hänvisning till affärshemligheter. Vi vet alltså inte om de besparingar som varit ett av argumenten verkligen håller. Mer rimligt är att regeringen nu tar ansvar och pausar införandet samt tar fram ett nytt underlag för ett eventuellt framtida införande. I det arbetet bör alla flygets olika intressenter delta på likvärdiga villkor.
Tror du att din motion kommer att få gehör?
 – Svårt att bedöma. Vi har ju redan fjärrstyrning i drift men det är den fortsatta utrullning som jag menar bör ta en paus. Vilket inte på något sätt är märkligt, särskilt inte i en verksamhet där säkerhetsaspekten överskuggar allt.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Ludde
2019-12-19 18:17

Bra motion. En inbromsning av det här fartblinda projektet är nödvändigt. Stanna upp och lyssna in. Risken att man driver igenom något som nu enbart drivs av prestige är konstaterad sedan länge.

Benke
2019-12-19 16:50

Det är okritiska medlöpare som orsakar stora kostnader och fel beslut. Det som händer i den här frågan är att den bländande RTS-tekniken att titta på tv fascinerar så många som inte förstår baksidorna för den flygledare som skall arbeta med dessa verktyg. För att ge en metafor så är det som att gå från att köra en modern bil till att hoppa in i en gammal amazon. Konventionellt torn är överlägset tv- miljön. RTS är bara snyggt förpackat av människor med väloljat munläder.

KTH
2019-12-19 13:05

Just det, vad tjänar det till att provocera Daniel? Men kul att det finns en känslig punkt. Det är bara boomers som kan bli fascinerade av boomer-teknik som fjärrstyrning. Men det finns gott om grupper där du kan ventilera dina boomertankar. Glöm inte att tacka för inviten bara! Sksksksk

Abborren
2019-12-18 23:56

Säkerhet måste gå före ekonomiskt driv. Eller?
Boeing har tyvärr visat på det omvända. Ansvar för ny teknik gäller naturligtvis även SAAB och LFV. De som anammar en dåligt genomtänkt förändring bör ta en fundering.
Nej, det handlar inte om arbetsplatser.

Daniel A
2019-12-18 21:55

Boomers är ett begrepp man använder på äldre bakåtsträvare. Kan vara bra för dig att veta. Kalla mig ung och dumdristig skulle funka bättre om du är ute efter att provocera, vad det nu tjänar till lol

KTH
2019-12-18 20:04

Ok boomers, er version av framtiden är verkligen jättegullig men…

Daniel A
2019-12-18 19:12

Försök vara stolt att Sverige är med och driver utvecklingen. Följer man ert resonemang skulle vi haft personer som fortfarande växlade tågen manuellt. Eller för att tala om trafikljus, det har ju bara varit problem.. Nää välkomna fritiden för den är redan här!

Lennart
2019-12-18 17:06

Förmodligen för att någon mogen människa ansett att det inte är ett säkert och bra system… Finns det mycket annat i USA som du tycker vi skulle införa här? Deras vapenlagar, drogpolitik, abortfrågorna, helt avreglerat oavsett konsekvenser (tänk bankkriser) mm mm. Som väl är så är våra politiker något mognare än så och är över 18 år (mentalt också):

C
2019-12-18 15:34

Varför inte tillåta IFR-flyg till flygplatser utan torn som man gör i USA. Då får man en ordentlig besparing samt att man slipper hela remote tower projektet….

PetraPilot
2019-12-18 10:18

Bra kommentar Daniel A, det är det det handlar om, att skyfdda ojbb för ett fåtal rörelser per dag, det kan lätt skötas remote och spar massor med pengar… 1 tjänst netto är tre brutto för att klara semestrar å sjukdom. lägg till utbildning och sociala avgifter blir det hutlösa summor.
Detta läggs på avgifter mot flygbolagen och ytterst på flygkunderna…
Dig vill jag landa med på en remote flygplats…

Daniel A
2019-12-18 06:58

Åter är vi vid ruta ett, bara flygledare som inte vill flytta som kritiserar, det samma gäller politiker som vill rädda jobb på hemorten.

Välkomna framtiden, motverka den inte för den kommer oavsett om man vill eller inte.

G16
2019-12-17 22:18

En sårbar teknik som RTS kommer att bli ett problem för SAAB när flygvapnets JAS-plan får begränsade möjligheter att operera om fler av landets torn fjärrstyrs. Landets mest strategiska flygplatser borde definitivt slippa denna lättstörda teknik. Att SAAB tar en sådan här stor risk med att utsätta flygvapnet för denna nedgradering av flygplatsernas operativa robusthet är förvånande.

Milford Hadassa
2019-12-17 14:53

Används detta nu på Örnsköldsvik?
Det ska introduceras op SCR-Scandinavian Mountain Airport senare i veckan harjag för mig.

JE
2019-12-17 14:18

Det är för sent. Det går aldrig att bromsa det här när storfinansen i form av SAAB skulle förlora på det.

Bertil
2019-12-17 14:11

Ekonomiskt är fjärrstyrd flygledning en katastrof och detta visar sig år från år. Vem ska betala? Vi skattebetalare eller?

G16
2019-12-17 13:17

Någon skrev att äntligen vaknar politikerna. Är det någon som varit vaken sedan länge så är det Edward Riedel. Han har haft flera debatter i ämnet med Thomas Östros som bara slingrat sig och regeringen bort från frågan. Hade beräkningarna hållit för en granskning så hade LFV med stolthet visat upp detta. Nu är det inte hållbart för granskning. Copenhagen Economics är en firma som kommit fram till andra slutsatser än vad LFV påstår och vill hindra insyn i.

PetraPilot
2019-12-17 13:02

Det är verkligen känsligt att röra i en gryta som stått fint på spisen i 50 år.
Klart att vi skall framåt med ny teknik…

Suck
2019-12-17 12:14

Riedl slänger sig tyvärr med en gammal felaktighet som förespråkarna ofta yttrar för att blotta okunskap: “Särskilt mindre flygplatser kan ha stor nytta av fjärrstyrning vilket ökar tillgängligheten till bland annat ambulansflyg”. Nej det är helt fel. Behövs fortfarande annan personal på plats för att öppna och det styrs idag av beredskapsavtal. LFV kommer inte ha personal i beredskap utan att ta betalt oavsett lokal- eller fjärrstyrning.

Lennart
2019-12-17 11:17

PetraPilot är ett troll, mata inte. Inte påläst på vad RTS egentligen är och har inte satt sig in i fakta.
Hon vägrar förstå att det inte handlar om att skydda jobb. Samma personer ska göra samma sak, fast på ett annat ställe. En möjlig (liten) personalbesparing äts med råge upp av alla de pensionsavgångar som kommer. Ingen flygledare är rädd för att förlora jobbet.

Abborren
2019-12-17 11:01

Du verkar inte särskilt påläst, eller så trollar du.
Självklart ska de påstådda vinsterna med fjärrstyrning synas i sömmarna. Eller tål inte LFV/SAAB en opartisk utredning?

PetraPilot
2019-12-17 10:33

om man stoppar teknisk utveckling för att skydda jobben, det är det allt handlar om.

Teknik är alltid steg framåt.
Landar gärna med den tekniken.
Minskar personal kostnader, strejker och behov av utbildning. jag gillar stordrift.

Danne
2019-12-17 09:32

Äntligen börjar politiker vakna!

Elsa
2019-12-17 09:16

Ja jag skulle iallafall inte sitta i ett plan som fjärrstyrs på dom underlagen..

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten