Så mycket förlorar flygbolagen på Corona
Publicerad den 6 mars 2020Ett nödläge. Det menar IATA att flygbranschen hamnat sedan coronaviruset tömmer flygplanen. Och prislappen skenar, förluster på ettusen miljarder hotar, menar organisationen.
Idag meddelade Norwegian att den minskade efterfrågan som coronaviruset skapat tvingar flygbolaget att ställa in 22 långdistansflygningar mellan Europa och USA. Flygstoppet gäller perioden 28 mars till 5 maj. Det är i första hand flygningarna från Rom till USA men också linjen London till New York får en reducerad trafik. Det följer på en redan gjord minskning av kapaciteten på 15 procent.
Norwegian är naturligtvis inte enda flygbolag som tvingas till kraftfulla åtgärder för att hantera det minskande flygandet. Den galopperande krisen har nu fått IATA att utlysa ett internationellt nödläge.
– Hela den globala flygindustrin sätts nu på prov. Bokningarna hos flygbolagen har rasat med tvåsiffriga tal och på många linjer har trafiken mer eller mindre kollapsat, skriver IATA:s generaldirektör Alexandre de Juniac i ett uttalande.
Den internationella flygorganisationen har också reviderat den ursprungliga analysen av vilka summor som nu står på spel för flygbolagen. I en första utgåva beräknades de samlade förlusterna till cirka 300 miljarder kronor. Den summan är nu, i takt med den fortsatta spridningen, justerad uppåt till cirka 600 miljarder kronor. Men om spridningen fortsätter som hittills räcker inte heller den summan. Mardrömsscenariot just nu för IATA är en samlad förlust på 1 000 miljarder kronor i minskade biljettintäkter.
Enligt en annan analys från OAG minskar det samlade utbudet av stolar i världen med 40 miljoner under de fyra första månaderna i år. Det är visserligen inte mer än 2, 2 procent av den internationella flygbranschens samlade utbud men de geografiska variationerna är stora. Det är fortfarande Asien som är hårdast drabbat och bara Hong Kong har tappat 71 procent av kapaciteten de senaste fem veckorna.
– Kollapsen på en rad nyckelrutter i Asien fortplantar sig nu genom hela det globala trafiknätverket, också mellan länder som inte har några större utbrott av Coronaviruset. Flygbolagen gör sitt bästa för att fortsätta flygandet och därigenom fortsätta den viktiga uppgiften att hålla världsekonomin igång. När regeringar planerar för olika åtgärder, så kommer flygbranschen världen över att behöva skattesubventioner, avgiftsminskningar och temporära nya slot-regler, fortsätter Alexandre de Juniac.
Flygbolagens utsatta läge och fallande intäkter påverkar även aktiekurserna. De tre stora nordiska flygbolagen har alla sett respektive aktie rasa i värde: Norwegian –54 procent, SAS –39 procent och Finnair –25 procent.