
Nu stannar flygbranschen
Publicerad den 16 mars 2020Stängda gränser, inga sålda biljett. Krisen är nu total för flyget och SAS ställer redan idag in minst hälften av all trafik. I princip stannar alltså flygbranschen och hur länge det ska vara, vet ingen. När allt är över kommer flyget att behöva en ”marshallhjälp” för att åter börja fungera, slår Norwegians vd fast.
I fredags meddelade BRA att 1 300 flygningar ställs in under perioden 23 mars till 3 maj. Trots allt ska inga linjer läggas ner helt och hållet även om att till exempel flygningarna från Bromma och Göteborg minskas med 151 flygningar under perioden och till Malmö med 181 flygningar.
– De senaste veckornas dramatiska passagerarutveckling och kommande ekonomiska utmaningar saknar historiskt motstycke i flyg- och resebranschen, säger Geir Stormorken, vd för BRA.
Ett eko av det uttalande kom så i går kväll när SAS meddelade att 90 procent av arbetsstyrkan, 10 000 personer permitteras. Redan idag måndag har cirka hälften av alla flygningar ställts in och antalet ökar sedan successivt under veckan. Det beror helt enkelt på att bokningarna i princip har upphört. Trots det lägger SAS inte ner all flygtrafik.
”Men vi kommer så långt det är möjligt att upprätthålla kritisk infrastruktur, såväl inrikes som internationellt, exempelvis till Paris, Frankfurt och London. Vi kommer också upprätthålla närvaro i vissa delar av USA", sa Rickard Gustafson vid presskonferensen igår enligt DI.
När det gäller USA är det Stockholm – New York och från Köpenhamn till New York och Chicago som fortsatt flygs, dels för att hämta hem svenska, dels för att flyga amerikaner i motsatt riktning.
Åtgärderna i Sverige är desamma so i många andra delar av världen; Air Baltic ställer in all trafik, American Airlines ställer in alla långlinjer, LOT slutar i princip att flyga, Lufthansa har ställt in tiotusentals flygningar, Emirates ställer allt fler A380 på marken. Listan över drastiska åtgärder blir allt längre och ingen vet när, om, verksamheten kan återvända till det normala.
I pressmeddelandet från SAS vill flygbolaget återgå till ”normal verksamhet så snart läget gör det möjligt.” Jacob Schram, vd i Norwegian, som nu permitterat minst 5 000 medarbetare, trots att det gör ”ont långt in i hjärteroten”, menar att när de nu nästan helt avstannade verksamheterna ska återstartas då krävs det en ”marshallhjälp” – alltså en kraftfull stödinsats från statligt håll.