Frakten håller Jönköping Airport igång

Publicerad den 11 maj 2020
Kommentarer
Inte ett passagerarflygplan så långt ögat når. Däremot allt fler fraktmaskiner. På Jönköping Airport ökar frakten och håller därmed flygplatsen igång
Flygfrakt är just nu en av få ljusglimtar i flygbranschen. Flygbolagen omvandlar vanliga passagerarmaskiner till fraktflygplan i takt med att efterfrågan på transporter ökar. Det är en situation som synd tydligt på Jönköping Airport. Redan tidigare var flygplatsen en av de större i Sverige när det gäller frakt och delade fjärdeplatsen med Malmö Airport efter Arlanda, Landvetter och Örebro.
– Frakten är och har varit jätteviktig för oss. I vanliga fall står den för cirka 30 procent av verksamheten och idag är den allt och det som håller flygplatsen öppen och igång, säger Rony Forsberg, vd på Jönköping Airport till Flygtorget.
I dagsläget fungerar Jönköping som ett nav som binder ihop Bryssel, Karlsruhe, Oslo, Billund och Helsingfors. 
Den internationella frakten har ökat stadigt de senaste åren och 2019 hanterades cirka 3 000 ton gods och 1 000 start och landningar. Återkommande flygbolag är Time Matters, Fed Ex och DanX. Det betyder en blandning av maskiner, från Saab 340 till ATP och Boeing 737 men det finns numera, sedan banan och andra ytor byggdes, kapacitet att ta emot flygplan upp till A330 och B767.
– Faktum är att vi för diskussioner med FedX vars maskin i princip är fullastad varje gång, om att gå upp i storlek, till exempel B757. Nyligen ökade också Time Matters volymen med ytterligare sex ton frakt i veckan.
Det är det geografiska läget mitt i södra Sverige som gett fraktflyget ett uppsving. 
Flygplatsen, en av två speditörsoberoende i landet, hanterar hela processen från start- och landningstjänst, till lastning/lossning, handling-, säkerhet-, terminalhantering samt in- och utleverans.
I dagsläget är sjukvårdsutrustning en stor del av volymerna, tätt följt av reservdelar till fordonsindustrin. Även e-handeln står för en betydande del. Det man nu kommer se en ökning av är bl a delar till jordbruksmaskiner där behoven nu förstärks i samband med att vårbruket tar ordentlig fart. 
Sammantaget har det i dagsläget avvärjt de stängningshot som vilar över andra regionala flygplatser.
– Att ha flygplatsen öppen och igång är viktigt för det vi kallar nyttoflyg, vi har ju en del flyg som utför viktiga uppdrag i samhället, ambulansflyg, organtransporter, transporter för kriminalvården och inte minst brandflyg som säkert kommer att vara igång inom några månader när sommaren kommer, dessa flyg måste fungera oavsett Convid-19.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Mr €
2020-05-14 20:46

Ängelholm, Växjö och Kalmar kan säkert få samma utveckling på frakten bara man satsar rätt. Mycket av Sveriges varuexport tillverkas i dessa regioner.

Rony Forsberg/VD JKG
2020-05-12 16:51

Hej Tak,
Vil bara uppdatera dig om att det miljötillstånd som vi har idag ger oss i princip obegränsade flygmöjligheter dygnet runt. Vi hanterar idag ca 12 000 rörelser/år och har möjlighet att utöka detta till 36 000 rörelser/år – så vi har möjligheter att öka betydligt, och det är också en av anledningarna till att vi har flera intressanta affärsdiskussioner med flera nya flygfraktslösningar. Med vänlig hälsning Rony

thomas
2020-05-12 09:48

Chartern flyttade ut i landet, varför inte Air cargo?

Jönköpingsbo
2020-05-11 18:24

Tyvärr så är det kört för Jönköpings Cargosatsning. Detta har redan försökts med Amapola för många år sedan. Amapola var mer än villiga att bygga upp sin verksamhet med flygplatsen. Då detta medförde att Jönköping gränsade till maxantal rörelse per år och fick sedan NEJ från miljömänniskor för utökning. Ja det är inte svårt att förstå vad Amapola gjorde. Så drömmarna om någon Cargosatsning är just en dröm kommer aldrig beviljas ytterliggare rörelse med tanke på naturreservatet “Dummemosse”

thomas
2020-05-11 11:53

Egentligen är det konstigt att inte de regionala flygplatserna har sålt in sig på cargo, det krävs säljarbete, Axamo gjorde det för flera år sen, medveten satsning som nu pays off, Nu sitter de flesta i kris och tror staten ska rädda, som hungriga fågelungar att staten ska subventionera flyglinjer. Jag har erbjudit Hässlö att ta över flygplatsen och driva upp en omfattande cargo verksamhet, men ännu ej fått svar från kommunen, de förlorar miljoner i månaden på en tom flygplats.

thomas
2020-05-11 11:11

Fråga flygplatserna inte mig, jag vet hur det skulle
göras har även kontakter med internationella flygbolag, ex Qatar har redan lagt ut sitt flygprogram för Sverige Danmark och Norge nu i höst.
Etihad och Emirates planerar nu trafikprogram till Skandinavien.
Hitta på egna alias namn ta inte mitt.
Typisk kommentar från nån flygplats som är tom “om det vore så lätt”
Sov vidare

thomas
2020-05-11 11:04

Egentligen är det konstigt att inte de regionala flygplatserna har sålt in sig på cargo, det krävs säljarbete, Axamo gjorde det för flera år sen, medveten satsning som nu pays off, Nu sitter de flesta i kris och tror staten ska rädda, som hungriga fågelungar att staten ska subventionera flyglinjer. Jag har erbjudit Hässlö att ta över flygplatsen och driva upp en omfattande cargo verksamhet, men ännu ej fått svar från kommunen, de förlorar miljoner i månaden på en tom flygplats.

sv thomas
2020-05-11 10:38

Om det vore så lätt, att “bygga upp en betydande cargo verksamhet”. Varför gör de då inte det?

Johan
2020-05-11 09:52

Ja, Jönköping är verkligen grymma på logistik. Kolla bara in alla storföretag som etablerar lager längst E4. JKG har verkligen framtiden för sig. Smålänningar är grymma entreprenörer.

thomas
2020-05-11 08:24

Det finns flera regionala flygplatser med strategiska lägen som lätt skulle kunna bygga upp en betydande cargo verksamhet.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten