Frakten håller Jönköping Airport igång
Publicerad den 11 maj 2020Kommentarer
Ängelholm, Växjö och Kalmar kan säkert få samma utveckling på frakten bara man satsar rätt. Mycket av Sveriges varuexport tillverkas i dessa regioner.
Hej Tak,
Vil bara uppdatera dig om att det miljötillstånd som vi har idag ger oss i princip obegränsade flygmöjligheter dygnet runt. Vi hanterar idag ca 12 000 rörelser/år och har möjlighet att utöka detta till 36 000 rörelser/år – så vi har möjligheter att öka betydligt, och det är också en av anledningarna till att vi har flera intressanta affärsdiskussioner med flera nya flygfraktslösningar. Med vänlig hälsning Rony
Chartern flyttade ut i landet, varför inte Air cargo?
Tyvärr så är det kört för Jönköpings Cargosatsning. Detta har redan försökts med Amapola för många år sedan. Amapola var mer än villiga att bygga upp sin verksamhet med flygplatsen. Då detta medförde att Jönköping gränsade till maxantal rörelse per år och fick sedan NEJ från miljömänniskor för utökning. Ja det är inte svårt att förstå vad Amapola gjorde. Så drömmarna om någon Cargosatsning är just en dröm kommer aldrig beviljas ytterliggare rörelse med tanke på naturreservatet “Dummemosse”
Egentligen är det konstigt att inte de regionala flygplatserna har sålt in sig på cargo, det krävs säljarbete, Axamo gjorde det för flera år sen, medveten satsning som nu pays off, Nu sitter de flesta i kris och tror staten ska rädda, som hungriga fågelungar att staten ska subventionera flyglinjer. Jag har erbjudit Hässlö att ta över flygplatsen och driva upp en omfattande cargo verksamhet, men ännu ej fått svar från kommunen, de förlorar miljoner i månaden på en tom flygplats.
Fråga flygplatserna inte mig, jag vet hur det skulle
göras har även kontakter med internationella flygbolag, ex Qatar har redan lagt ut sitt flygprogram för Sverige Danmark och Norge nu i höst.
Etihad och Emirates planerar nu trafikprogram till Skandinavien.
Hitta på egna alias namn ta inte mitt.
Typisk kommentar från nån flygplats som är tom “om det vore så lätt”
Sov vidare
Egentligen är det konstigt att inte de regionala flygplatserna har sålt in sig på cargo, det krävs säljarbete, Axamo gjorde det för flera år sen, medveten satsning som nu pays off, Nu sitter de flesta i kris och tror staten ska rädda, som hungriga fågelungar att staten ska subventionera flyglinjer. Jag har erbjudit Hässlö att ta över flygplatsen och driva upp en omfattande cargo verksamhet, men ännu ej fått svar från kommunen, de förlorar miljoner i månaden på en tom flygplats.
Om det vore så lätt, att “bygga upp en betydande cargo verksamhet”. Varför gör de då inte det?
Ja, Jönköping är verkligen grymma på logistik. Kolla bara in alla storföretag som etablerar lager längst E4. JKG har verkligen framtiden för sig. Smålänningar är grymma entreprenörer.
Det finns flera regionala flygplatser med strategiska lägen som lätt skulle kunna bygga upp en betydande cargo verksamhet.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten