Trots långsam återhämtning, SAS öppnar fler linjer

Publicerad den 8 september 2020
Kommentarer
Återhämtningen under juli månad har planat ut. Antalet passagerare i augusti ökade bara med 12 000 resenärer. Men SAS fortsätter att öppna fler linjer.
Det är fortfarande nattsvarta siffror när SAS redovisar trafikläget för augusti månad. I alla fall vid en jämförelse med samma månad förra året: 717 000 passagerare, av dem var 18 000 charterresenärer, flög med SAS under augusti vilket kan jämföras med 2,8 miljoner under augusti 2019. Det är ett minus på 74,2 procent. 
Den långsamma återhämtning som visat sig under juli månad har även den planat ut: sammanlagt. Ökningen från 705 000 passagerare under juli till 717 000 i augusti är alltså blygsamma 12 000 resenärer. Till del beror det på att fritidsresandet tunnat ut i augusti samtidigt som affärsresandet fortsatt ligger på en låg nivå. Kabinfaktorn under månaden låg på 46,7 procent.
Den ännu låga efterfrågan har återhämtat sig något bättre på de olika inrikesmarknaderna inom Skandinavien än i andra delar av nätverket och SAS har anpassat sin kapacitet därefter. Större delen av de linjer som flögs innan Covid-19 inom och mellan de tre skandinaviska länderna kommer att vara igång igen under hösten. Det innebär också att allt fler flygplan sätts i trafiken, i dagsläget är cirka en tredjedel av flottan på 150 flygplan i luften. 
– Under hösten avser vi att öka antalet flygningar och öppna upp fler linjer, i takt med att efterfrågan återkommer. I första hand kommer vi återuppta inrikestrafik i Danmark, Norge och Sverige, men vi öppnar också 18 linjer till viktiga destinationer i Europa, skriver Rickard Gustafson, vd för SAS, i en kommentar.
 
Även på långlinjesidan, som fortsatt är den del av flygprogrammet som går sämst, minus 96,7 procent jämfört med augusti förra året, ökar aktiviteten. De närmaste veckorna återstartas både Washington och Shanghai, i tillägg till New York, Chicago och San Fransisco som redan är igång.
– Därmed kan vi erbjuda flygningar till alla de tre kontinenter som vi normalt är verksamma på, fortsätter Rickard Gustafson. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Lasse
2020-09-10 10:49

En riktig komiker, “dragit ner på servicen”… det kan ju inte ha varit svårt att genomföra haha

Frekvent resenär
2020-09-10 09:29

Dåligt att ni säljer Plusbiljetter med ”turistservice”. Tyvärr väljer jag nog LH då istället…

@philot
2020-09-10 08:17

En större aktör i Skandinavien, därutöver finns en mindre, aktör främst i Norge.

Göran
2020-09-09 11:57

Ture har helt rätt!

Philot
2020-09-08 20:23

Det bolag som flyger kommer att överleva, om man kan täcka kostnaderna per flight så kostar det inte mer än att låta flygplanen på marken och bli behäftade med diverse fel.
Den skandinaviska marknaden har för närvarande bara utrymme för en stor aktör, en måste bort!
Fördel SAS som håller igång verksamheten och därmed trovärdigheten.

RDG
2020-09-08 17:53

Ingen verkar bry sig om det faktum att SAS och Norwegian är skyldiga kunderna 5-7 miljarder vardera. Båda bolagen kommer att leva på ruinens brant när kunderna väljer att boka sig dagarna före resan. Tidigare levde båda bolagen på förutbetalda biljettavgfter. Många kunder valt att få vouchers eller “cash points” vilka inte ger nytt kapital till bolagen om/när de används.

PM
2020-09-08 16:47

@Ture!
Vad svamlar du om?? SAS har inte fått några “gratis skattepengar”. De har fått lånegarantier om du förstår skillnaden.

Ron
2020-09-08 16:04

@Ture

Det är inga statliga stöd längre för flygbranschen så det är helt och hållet SAS som betalar för de “tomma” flygplanen som du skriver. Nu är ju en kabinfaktor på ca 50% långt ifrån tomt, men vi har ju alla olika preferenser.

Ture
2020-09-08 14:45

Dyrt att flyga med “nästan” tomma flygplan!! Men med gratis skattepengar från staten Sverige o Danmark så spelar det väl ingen roll…….

Gullan Purser&CoronaExpert
2020-09-08 13:45

Vi lyssnar in var kunderna vill resa, och öppnar sakta upp, tyvärr förstår inte alla kunder att vi dragit ner på servicen och att vi har krav på munskydd, resandet är produktens huvudinnehåll innehåll just nu, Vi skalar av mycket som ger onödig kundkontakt.
De som förstår, de uppskattar det 🙂

Philot
2020-09-08 10:52

De som inte flyger tappar kunder och bokningar i minst ett år framöver, ingen kommer att köpa biljetter med bolag som visar osäkerhet huruvida de kan leverera.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten