SRF: Tio regionala flygplatser står fortsatt utan stöd
Publicerad den 7 januari 2021Den temporära trafikplikten förlängs. Men det gäller fortsatt ett fåtal flygplatser. Nu måste regeringen stötta också de flygplatser som idag står helt utan flygtrafik. Det menar Sveriges Regionala Flygplatser.
När coronapandemin slog hårt mot flyget i våras införde regeringen en utökad upphandling av den så kallade trafikplikten, alltså flygtrafik, som stöds ekonomiskt. Det gjordes för att kunna behålla ett minimum av flygtrafik till områden som annars skulle bli i princip isolerade. Det blev i första hand de statliga flygplatserna inom Swedavia i Norrland som omfattades av det beslutet, tillsammans med tre regionala: Skellefteå, Örnsköldsvik och Sundsvall. Idag är det enbart Örnsköldsvik som har kvar den tillfälliga trafikplikten, på övriga destinationer flygs trafiken på kommersiella villkor.
I mitten av december beslutade regeringen att förlänga den temporära trafikplikten fram till
30 juni i år, vilket garanterar fortsatt flygande på Örnsköldsvik.
– Det är verkligen välkommet. Vad som däremot är ytterst olyckligt är att regeringen inte tycks ta notis om det verkliga problemet just nu. Sedan i mars står fortfarande tio flygplatser helt utan trafik. Ingen av dem omfattas av regeringens beslut om förlängd temporär allmän trafikplikt, skriver Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser, SRF, i ett debattinlägg
I texten konstateras också att det som kan uppfattas som extra pengar till flyget i Sverige enbart är en omfördelning av de resurser som redan är anslagna till den ordinarie trafikplikten. Eftersom pandemin har dragit ner de kostnaderna till ett minimum så kan pengarna tas där. Det överskottet skulle kunna komma övriga flygplatser till godo, menar Peter Larsson:
– Vi utgår förstås från att regeringen inte kommer stanna vid beslutet om förlängd trafikplikt utan också skyndsamt vidta verkligen nödvändiga åtgärder. Det rör sig om att få igång trafik till de flygplatser som inte har någon trafik alls. Detta handlar inte minst om att ge stöd till de flygplatser som inte fick del av det extra driftstöd som det beslutades om i somras men som bara riktades till två tredjedelar av våra medlemsflygplatser.