
ACR: Det går att driva Bromma med vinst
Publicerad den 28 januari 2021Kommentarer
@Den ”riktiga” Gullan,
Som vanligt har du rätt. Ibland behövs inte avancerade kalkyler. Ibland räcker det att sticka upp fingret i luften och känna efter. Sluta dra ut på tidsförlängningar av Bromma och lägg ner det nu när det märks minst.
BRA har ingen verksamhet på Bomma sedan våren 2020. Nu finns det andra flygbolag som trafikerar Bromma och ser att den är en fantastisk flygplats som levererar en lättillgänglighet för alla.
Sen får vi inte glömma närheten Karolinska och Huddinge sjukhus – dagliga transporter till och från Bromma. Är detta något som samhället ska sätta stopp för? Att flytta sjuk- och organtransporter till Arlanda eller Skavsta kommer att bli både dyrare och mer tidskrävande. Vakna!
BRA har själva tagit bort vitsen men Bromma när de utvecklat till ett nätverk istället för point-to-point. Finns ingen anledning att pax från Umeå som ska till Ronneby ska mellanlanda på Bromma.
Bromma behöver behållas och helst expandera. Förläng nordvästliga banänden så att större maskiner kan ta sig ned på flygplatsen.
Bromma behövs för sveriges framtid. Att ens komma på tanken att stänga ned sveriges tredje största flygplats är förmodligen det mest verklighetsfrånvända en människa kan komma på.
Infrastruktur ska byggas vidare, inte rivas!
När BRA + Swedavia tvingade bort allmänflyget från Bromma så höjdes det varningens finger (från bl.a. Trafikverket) att det kunde innebära att opinionen för flygplatsen skulle svänga. De flesta intressenterna som räknas har ju mentalt redan ställt in sig på nedläggning nu.
Bromma borde bli som Säve flygplats i Göteborg. Allt allmänflyg/samhällsnyttigt flyg samlas på Bromma & den kommersiella flygtrafiken samlas på Arlanda.
Jag har också räknat lite på detta, och kommit fram till att du har satt batterierna bak o fram i din kalkylator.
…och vad har du haft för underlag för dina kalkyler? Vore intressant att se hur du har räknat.
Det har sedan tidigare kommit fram att Swedavias rapport är ett beställningsjobb. Ibrahim Baylan tröck hårt på Swedavia i möten nu i pandemin om att deras rapport skulle förmedla en dyster framtidsutsikt för Bromma och att det inte är värt att driva vidare flygplatsen.
Man kan tro att vi lever i någon diktatur med sådana här fasoner under bordet.
Bromma är sveriges tredje största flygplats och spås vara en framtidsflygplats för elflyget. Behåll!
Idag har Swedavia ett avtal med Stockholm om en hyra av marken där flygplatsen ligger. Hyran är 1 kr per år +5 kr per passagerare. Att en privat aktör skulle få samma upplägg strider den kommunala likhetsprincipen, det kommer bli marknadshyra för ACR och då blir det dyrt att resa till/från Bromma
är att så länge som Swedavia äger BMA och ARN, så kommer ingen utveckling att ske varken på BMA eller på ARN. Spännande att ACR nu vill ge sig in i matchen. Om man vill att ARN någon gång ska bli ledande på annat än ineffektivitet och pinsamhet. Då borde man sälja flygplatsen till ett professionellt flygplatsbolag. Div politiker och LFV kan bidra med att ta bort alla trafikrestriktioner på ARN.
Nu har jag räknat lite på detta, och den kalkylen är inte samhällsekonomisk eller miljömässigt hållbar, bara ett sätt att skjuta problem och kostnader framför säg.
Lägg ner Bromma och samla all flygtrafik på Arlanda, och bygg fina bostäder och strövområden på Bromma.
Bromma är en plats för människor inte för flygplan.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten