Brussels Airlines återvänder till Bromma

Publicerad den 26 februari 2021
Kommentarer
Bromma återfår en utrikeslinje när Brussels Airlines återvänder både dit och till Göteborg. Landvetter får även en linje till Kroatien när flygbolagen satsar på allt mer trafik i sommar.
Brussels Airlines

Brussels Airlines
 
I takt med att vaccinationerna rullar på i de flesta länder släpper också restriktionerna för resor ut och in i de olika länderna. Fortfarande är det dock mycket som är osäkert men flygbolagen vädrar trots allt möjligheter att återuppta en del linjer. Ett av bolagen som gör en omfattande satsning på sommaren är Brussels Airlines. Enligt planerna blir det 78 destinationer i trafikprogrammet ut från Bryssel i sommar och bland dem återfinns Stockholm och Göteborg, två städer där Brussels Airlines funnits i många år. Och när det gäller Stockholm är det Bromma som gäller.
– Vi gillar Bromma, den är en perfekt, småskalig cityflygplats och vi har inga planer på att flytta till Arlanda, slog Geert Sciot, informationschef på Brussels Airlines i en tidigare intervju med Flygtorget. 
Det har i sin tur ställt krav på vilken flygplanstyps om kan använda Brommas knappt 1700 meter långa bana. Länge var det Avro RJ100 som användes men de försvann ur flottan i slutet av 2017 och byttes då mot Sukhoi Superjet, inhyrda från Cityjet. Det var dock ett relativt kort mellanspel, främst för att maskinen inte gjorde någon succé, varken hos Cityjet eller Brussels Airlines. Den ryska maskinen drabbades av mycket teknik vilket påverkade tillförlitligheten. Efter att par år försvann den och har sedan dess inte synts till hos något västeuropeiskt flygbolag. 
Sedan dess har Brussels flugit med A319 både på Stockholm och Göteborg och av allt att döma är det den flygplanstypen som återvänder, i juni när trafiken till Bromma och Landvetter drar igång. Å andra sidan är A319-maskinerna på väg ut ur Brussels flotta och vilka de ska ersättas av är oklart. 
För Göteborg som länge har arbetet på en direktlinje till New York var Brussels Airlines tidigare ett av de bättre alternativen med en snabb transit i Bryssel och en ankomst i USA som kunde mäta sig med den traditionella flygningen via Köpenhamn.
Vid sidan av rutten till Bryssel får Landvetter tillbaka ytterligare en linje, till Zadar i Kroatien. Det är en typisk säsongslinje som tidigare flögs av Ryanair och som nu tas över av Ryanairs dotterbolag Lauda Europa. De flyttar en A320 från hubben på Malta till den tillfälliga basen i Kroatien och flyger sedan tvp gånger i veckan upp till Göteborg.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Kapitalist-av-skandinavien
2021-03-01 14:11

Arlanda har byggt om en pir för att möjliggöra övergång direkt vid ankomst till USA utan imigrations- & tullkontroll tack vare Pre-Clearance på flygplats utanför USA. Men det står eller faller på att ett USA-flygbolag måste vilja trafikera Arlanda. Och det verkar inget vilja.

– Nu är det Zaventem som får ihop det, som bekvämast avgångsflygplats för destinationer i USA.

https://www.cbp.gov/newsroom/national-media-release/united-states-and-belgium-sign-agreement-open-preclearance-facility

Stockholmare
2021-02-26 20:45

Bromma väcks inte till liv av några EUlajvare som pendlar till Bryssel och tillbaka. Bromma står och faller med inrikestrafiken och då menar jag inte några ToR till Visby varje dag.

Hejhopo
2021-02-26 15:40

Det finns ingen bättre flygplats än Bromma, det har gjorts tydligt nu. Ge fan i vårt Bromma, den skall aldrig stängas!

Naiv
2021-02-26 13:51

Haha, märkligt att CO2 inte har med flyget att göra när flygfotogen+syre = CO2. Med det sagt så står flyget för en ganska liten del av totala utsläppen. Men dom få ska även vi i branschen jaga. Det är var kunderna vill ha.

Janne
2021-02-26 13:49

Det finns andra som flyger Bryssel-Arlanda, varför konkurrera med dessa? Nej anledningen till Bromma är närheten.

Hepp
2021-02-26 09:49

När Corona släppt skall det flygas utav bara tusan.
CO2 utsläppen har ingen med flyget att göra då CO2 fortsätter att öka trots att nästan ingen flyger.

ABC
2021-02-26 09:33

Brussels kommer ersätta gamla A319 med A320 vilken inte får landa på nästan övergivna Bromma. Varför inte flytta nu efter trafikuppehållet och samla gruppens flygningar på ARN? Sen har väl Lauda ingen bas på Malta, är det inte Ryanairbolaget Malta Air som håller till där?

Gullan Purser&TrafikExpert
2021-02-26 07:20

Toppen att Bromma och branschen öppnar upp, hoppas att kunderna blir vaccinerade snart och kan börja resa. Det börjar nog lossna nu.
Låga priser och skramlande kaffepannor väntar.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten