Inget besked om Bromma kan bli privat flygplats
Publicerad den 22 april 2021Kommentarer
Många talar om att infrastrukturen i västerort inte klarar nytt bostadsområde.
– Bromma blir av med tusentals taxibilar som ska till Bromma
– På samma sätt som folk gapar om att håll ut för snart kommer elflyget gäller väl resonemanget om infrastrukturen. Håll ut, infrastrukturen ses över. Snart kommer självkörande bilar och då kommer köerna minska då väldigt stor del av köerna i vägnätet är relaterat till körbeteende.
Enligt avtalet är det Swedavia som ska stå för fiolerna för sanering vid avetablering. Överlåts avtalet till någon annan aktör så får de stå för saneringskostnaderna. Det talar också emot att något privat kan lyckas få ekonomi att ta över.
Bebyggs Bromma kan man räkna med ca 38000 nya bostäder. Det betyder ca 950 miljoner i nya skatteintäkter för Stockholms stad per månad. D.v.s ca 11400 miljoner per år.
Stockholms stad äger marken. Upphör arrendet med Swedavia är det upp till Stockholms stad att bestämma vad man skall nyttja området till. Väljer man fortsatt flyg får nog Stockholms stad överta kostnaderna för sanering av marken när flyget någon gång i framtiden skall upphöra. Det blir dyrt för Stockholmarna.
Bästa inkomsten blir om bostäder byggs och Stockholms stad kan få in mer skatteintäkter av välmående nya Stockholmare.
Det vore intressant att få ett uttalande från Stockholm Stad och Region Stockholm som f.n. styrs av Moderaterna (König Järlemyr och Svenonius) och MP i tätt samarbete om hur de ställer sig i frågan. Håller de med partiledaren Kristersson eller törs dom inte säga vad dom tycker eftersom de hellre offrar Bromma än riskera att bli av med stödet från Miljöpartiet som gör att de kan sitta kvar?
Och det är just därför man har sagt att om man ska bygga bostäder där så vill man börja planera en förlängning av ex. gula linjen på t-banan till Bromma flygplats. Ungefär som man gjort till Barkarby
Det är helt orimligt att bygga bostäder på ett nerlagt Bromma fält, infrastrukturen klarar ju knappt av dagsläget med förtätning av bostäder, nya Annedal, samt planerade bostäder vid Solvalla
Oavsett om det är ett beslut som fattas av Regeringen ensam eller tillsammans med Parlamentet är att stänga Brommas flygplatsen bästa beslutet som kan fattas i detta avseende. Det är dags att skattebetalarnas pengar INTE längre slösas bort på att hålla en ekonomisk ohållbart flygplats i tjänst till varje pris. Bromma har redan gjort sitt.
Urban air Mobility med eldrivna 1-7 sitiga flygplan/heli kommer och de behöver endast en bråkdel av nuvarande banlängd. Så att behålla en terminal, flygledartorn, ATC, radar, väder etc. för elflyget samt bygga bostäder på resten i stil med Bromma villastad som ger Stockholm önskade skatteintäkter finns viss logik för.
För försvaret, ambulansflyget, inrikesflyget och samhällsberedskapen! Snart är elflyget igång och en cityflygplats behövs mer än någonsin.
Med så låg hyra och ändå får inte Swedavia ihop debit och kredit. Urdåligt! Dessutom är Swedavias “sk utredning” inte offentlig.
Vilket stärker uppfattningen om att det är ett beställnings/hafsverk.
Bäste Henrik, försök att se igenom regeringens hitte på sagor.
Samla allt allmänflyg/samhällsnyttigt flyg i huvudstadsregionen till Uppsala!
Med marknadspriser hade markavgiften varit i storleksordningen 250-500 miljoner årligen, troligtvis mer. För att inte tala om de pengar som flygplatsen blöder varje dag just nu.
Det här privata initiativet skulle leva på lånade pengar och säkerligen behöva tillskott av skattepengar för att överleva. Nej tack, lägg pengarna på Arlanda istället.
Brommakramare är de som håller tillbaka Arlandas utveckling.
”Anonym”, jag vet inte hur länge du har postat den här och liknande kommentarer så fort Bromma kommer på tal. Kan du förklara hur du tänker utöver än att ”spamma” samma kommentarer om och om igen? Vilka är fördelarna etc?
Skall Moderater, SD, KD, C och L nu låna ut eller privatisera/ge bort all byggbar mark på Bromma till s.k. “entrepenörer”? Det finns inte på kartan att en privatisering utan en samtidig utförsäljning av marken till ett kraftigt underpris eller en skamhyra ens kan komma i närheten av lönsamhet. Glöm privatisering. Det skulle vara ett grovt rån mot skattebetalarna.
Tyvärr orealistiskt med ett privat initiativ.
Marknadsvärdet på marken som staden skulle ta överstiger alla realistiska nivårer för att driva flygplatsen.
Gör om Bromma till ett motsvarande Säve flygplats i Göteborg. Samla allt allmänflyg/samhällsnyttigt flyg i huvudstadsregionen till Bromma.
Swedavia betalar 1 krona per år + 5 kr per avresande, vilket ger staden intäkter på ca 5 miljoner årligen. Detta är alltså den årliga intäkten för 2,5 km2 tomtmark. Att en privat aktör skulle få samma vilkor är helt orimligt, strider mot den kommunala likhetsprincipen. Så om en privat aktör tar över blir det dyrt att flyga från Bromma
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten