
SAS piloter i strejk
Publicerad den 4 juli 2022Kommentarer
Det ska mycket till för att dom piloter som strejkar just nu får ha kvar sina jobb.Och det kan dom ju tacka facket för.
De är nästan i klass nu med strejkande och maskande flygledare…
Tror de leder ligan än..men piloterna är snart ikapp
Hur kan man strejka precis efter en så svår tid . Skam, hoppas SAS läggs i konkurs och alla förlorar jobben, Kan de strejk benägna piloter försöka få jobb i andra bolag. Lycka till. Kanske testa vården så får de se att andra jobbar hårt med
Precis alla andra arbetstagare i världen får strejka och ska ha rätt till drägliga arbetsvillkor men inte flygande personal tycker pöbeln.Flygande personal är robotar som bara ska hålla tyst och servera massan när den behagar resa,billigt ska det vara också.
…med alla troll som finns i cybervärlden. De kan allt; Driva bolag fast de aldrig gjort det, Läsa text utan att förstå, Tycka vad som helst utan att underbygga med fakta osv osv.
Dessa troll har inget riktigt liv utan de lever i en imaginär värld som passar dem mycket bra. Dessutom visar ni en bitterhet att ni inte kom in på SAS som troligtvis är den största orsaken till era dåliga bittra kommentarer.
JOBBA ELLER BYT JOBB SÅ ENKELT ÄR DET.
Har jobbat i flyget i 35 år nu, och dessa bortskämda SAS-piloter har tamejfan gnällt hela vägen. Jag har haft turen att få va en del av några andra bolag där man jobbar för sin lön och samtliga tjänstekategorier drar åt samma håll.
Tackar gud att jag sluppit SAS
Här har skandinaviskt näringsliv tagit sin chans att utmana den skandinaviska modellen! Bygg en ny fabrik på andra sidan gatan med nya sämre avtal och billigare anställda, och riv den gamla o sparka de dyra gamlingarna!
SAS ekonomi är ändå i botten, SAS Forward var ingen success hos investerarna redan innan strejken enligt Anko själv… So why not? Anko är konkurs-expert.
Inte undra på att de inte vill gå med på ett avtal – Plan B incoming!
Hoppas att bolaget konkar nu. Inga mer skattepengar till ett bolag som bara har missgynnat Sverige. Får vara slut med den svenska skattedopningen av CPH.
Känns som att strejka för jobb som inte finns.Drabbar bara passagerare och ger SAS dåligt rykte.
Ursäkta men jag förstår inte denna strejk.
Dem blev uppsagda pga pandemin?
Var då anst i SAS Main?
Nu anställer ju SAS ingen i Main!
De har skapat nya bolag och vill man jobba där är det väl fritt fram att söka dit och acceptera deras villkor.Väldigt enkelt.
SAS Main kommer troligen aldrig mer anställa personal.Och strejken gör det än värre.Kostar skjortan.
Men lägg ned SAS en gång för alla.Kostat skattebetalarna multum och inte spec pålitliga har det nu visat sig.
Finns andra fräscha bolag med mer förstående personal som kan ta över.
Så många som har åsikter om SPF och piloterna. Och så många idiot-inlägg här. När ni inte vet varför strejken blev ska ni inte komma med era dumma kommentarer.
Läser att danska SAS facken skall inleda sympati aktioner snart.
Tänka att så få förstått att det bara tar bort allt hopp för SAS och sin egen framtid i branschen! Denna gång är det allvar och det kommer inte att lyckas. Med 30 år i SAS har jag aldrig förstått att så många tror att de skall ge dem jobb och lön!
Bra jobbat av er piloter. Framöver kanske ni får söka jobb som styrmän på Easyjet, Ryanair, Eurowings om ni ska vara kvar i denna bransch.
Alla dessa chefer.
Har man återuppbyggt pyramiden och förser sig själv med förmåner och löneförhöjningar?
Då b!it det inte mycket över till dem som skapar mervärde för SAS.
Inte är ett överbetalt halvtidsarbete den Scandinaviska modellen? En pilot i SAS flyger en 800 tim per år, alla andra arbetar
minst 1800 tim, skäms bortskämda kravmaskiner. Hur många strejker har piloterna utlöst de senaste 10 åren?
Det kommer att säljas mycket villor i Sigtuna inom ett år. ??
Nu var ju Anko typ det sämsta av chefsmaterial dom kunde hitta också. Han var ju med och konkade ett av sina tidigare bolag. Jag tror att SAS skulle kunna mött kraven, men att de nu är försent.
Sätt bolaget i rekonstruktion. Låt befintliga ägare och lånegivare plock upp skulderna i SAS. Erbjud sen SAS personal, kabin, tekniker och piloter m fl anställda att köpa bolaget och driva det vidare.
Det är ju personalen som vet bäst och kan eventuellt få SAS lönsamt. Det måste löna sig för både bolag och personal att ett bolag är livskraftigt. Vilken möjlighet för alla i SAS!
Vem vill boka en resa med SAS i fortsättningen, det är för osäkert då det var en del “störningar” genom åren med strejker, dålig sommarplanering mm. Det är inte bara piloter som strejkat utan alla kategorier av personal. Det finns väl inget flygbolag i Europa där personalen strejkat så mycket som i SAS under en 25-års period. Denna strejk känns som dödsstöten för SAS.
… har valt att ta bilen istället för flyget ner till Medelhavet om några veckor, för ett par veckors semester.
Flygbranchen är som ett stort svart hål, där pengar öses ner men inget verkar bli bättre oavsett bolag.
Klart man ska strejka om saker inte är som de borde, men om det knäcker SAS, var ska man då jobba som anställd? En balansgång…
Men fy på er piloter, skämmes…såhär gör man bara inte mitt under högsäsong och mot kunder som inte kunnat resa på flera år. Den skandinaviska modellen finns inte mer, om biljetterna till Medelhavet kostar en tusenlapp, så kan man inte ha era avtal och med fantasilöner.
Landa i verkligheten nu piloter, ni kommer aldrig att få gratiskaffe av mig efter detta, skämmes på er.
Det handlar inte om pengar för piloternas del, läs så förstår ni!
https://www.danskmetal.dk/feed/sider/sas-ledelsen-tager-danskerne-som-gidsler.aspx/
Sen EU inträdet har flygmarknaden förstörts. Livet går inte ut på att panta tomburkar på fritiden för att få råd med full tank i fläskmercan!
Denna strejk måste givetvis ledningen ta ansvar för. PUNKT!
Men man kan ju undra om det detta ledningen vill. Piloterna kommer givetvis få nya jobb.
Tack SAS-piloter för att ni tar denna strid! Lyssna inte på gnällspikarna som tycker att man inte ska strejka för att tredje part drabbas. Varför ska man då strejka för om det inte drabbar någon? Bra jobbat. Detta är en mycket viktigare fråga än dom flesta verkar förstå.
Så det blir kanske en upplösning av konsortiet denna gång och en rekonstruktion av de delar av gamla SAS som kan göras lönsamma samt att alla leasase flygplan går till sina ägare speciellt då det är sug efter A320neo’s. Baltic Air kan snabbt komma in och täcka inrikestrafiken med sina A220-300, sen får vi se om Ryanair, Norwegian eller Eurowings blir de som tar över SAS rutterna i Europa om inte rekonstruktionen är förpacketerad och ABA/DNL/DDL snabbt kan komma igång.
Det är tragiskt att se hur man sågar av den gren man sitter på. För att man vill hålla fast vid principer från förr, man vägrar inse att verkligheten har förändrats. Man sätter kollegor och bolaget på pottkanten genom sitt oansvariga beteende.
Ett flygbolag som lever i en internationell miljö måste applicera en konkurrens anpassad modell.
De som kräver fortsatt Skandinavisk modell är naiva då en sådan bara leder till att “våra” flygbolag försvinner och marknaden tas över av andra verklighetsanpassade bolag.
Bättre att resa i regnbågens alla färger.
Färger, rutigt och randigt. Det finns mycket
att välja på 2022. För alla plånböcker. Likt en
Condor lyfter vi mot nya resmål med ny design
och kanske SAS är synlig enbart på marken?
SAS pilots do not work Block hrs. like everyone else. On their own built golden pedestal they´ve relied on governments while making demands. Right now they are just killing a business and thousands relying on a paycheck is in jeopardy. Backed by a dishonest union too. If you compare stats from other companies you will see how arrogant and atrocious they are. Do the time like everyone one else, and stop threatening peoples livelyhood. And grow up!
SAS Link har idag 1 (ETT) flygplan i drift. Det är en stor anledning till att SAS tidigare har varit tvungna att ställa in ca 4000 flygningar denna sommar.
Alla dessa omstruktureringarna kostar både pengar, tid och adderar bara mer komplexitet i SAS.
Efter mina egna 35 år i bolaget kan jag säga att piloterna alltid trott att de står över allt och trodde sig veta allt bättre. Eftergifter har gjorts och nu är den tiden förbi. Möt konkurrensen på samma kostnadsvillkor eller lägg ner. Det senare är nog det mest sannolika idag.
Helt korrekt av piloterna på SAS. Nu hoppas vi att piloterna på BRA kan visa lite ryggrad och följa deras exempel. Dom är i precis samma sits.
SAS ledning har uppenbarligen totalt tappat greppet när man låter detta gå till strejk genom att vägra att rucka på sig. Inget fack i någon bransch hade gått med på vad SAS nu håller på med. Det måste ledningen veta om och ta ansvar för. Antingen har man som strategi att låta bolaget gå i kk eller så är ledningen helt desperat och verkoghetsfrånvarande.
Först Eastern sen Sabena nu ställer sig SAS i skaran av bolag som facken förstört.
Blir först lock down sen konkurs
Ledningen kommer även hålla sig borta från förhandlingsbordet.
Fågel fenix reser sig ska vi äntligen få ett hel Svenskt flyg bolag. Det är på tiden. De här piloterna som strejkar kommer aldrig mer få sätta sig i en cockpit, de är svartlistade överallt.
Jag önskar SAS i konkurs pga att bolaget ständigt missgynnat Sverige.
Allt har handlat om att förse Kastrup med matartrafik och utländska bolags önskan om att starta direkttrafik har tidigare nobbats av SAS.
När läget på marknaden förändrats, klarar man inte sin ekonomi längre, inte ens med utländska brevlådeföretag.
Man måste ifrågasätta SAS ledning i detta läge. Att ta en så stor kostnad mitt i en återhämtningsfas för att kämpa emot sina anställda är extremt oansvarigt.
Dags att byta ut ledningen i SAS till folk som faktiskt vill bolagets bästa.
En killgissning är att strejken kostar betydligt mer än att ha vettiga villkor för sina anställda och i tappat förtroende för bolaget.
Ni som tycker allt är piloternas fel, vad jobbar ni med egentligen? Och vad är det ni “vet” om flygbranschen?
Icke-sasare
Jag tror att de som verkligen styr bolaget är för en rekonstruktion och nystart, därför finns det ingen vilja att hitta en lösning. Skulle SAS piloter vika sig så kommer ribban bara höjas.
Piloterna visar att det nuvarande SAS inte har något existens berättigande längre. När principer är viktigare än jobb så skall dessa piloter nu äntligen ut i arbetslöshet. Synd bara om medlemmar som inte fattat detta än! Vem vill anställa sådana strejk villiga människor.
& strejker på 12 år säger väl allt om dessa militanta fack. Hög tidd att sätta dem i arbetslöshet och hitta andra som vill jobba mer konstruktivt. De vill leda SAS men det gör ägare och ledning!
Vissa strejkar bort sig själva och ger ett redan blödande bolag ännu mer skulder.
Finns ingen anan utväg än att försätta SAS i konkurs. SAS kan aldrig nå lönsamhet med dagens förändrade flygbransch.
Kan bara hoppas att SAS nu går inkonkurs, så att de stackars underbetalda och slavande piloterna kan gräva guld och få bestämma över andra flygbolag.
…sedan i höstas, och ta piloternas önskemål på allvar, har varit noll. Detta är resultatet av det. Sen kan det nog mycket väl vara så att man även från ledningens sida vill ha en strejk för att på så sätt skylla allt på piloterna och lägga ner SK för gott.
Vilken soppa…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten