Nya regler minskar köerna i säkerhetskontrollen

Publicerad den 30 november 2022
Kommentarer
Vätskor och dator kvar i bagaget vid säkerhetskontrollen. Det är på väg att bli verklighet. Ett helt nytt sätt att scanna väskorna är nu på väg att införas på de stora brittiska flygplatserna.
Det var 2006 som de striktare reglerna för hur mycket vätska som en flygpassagerare får ta med sig ombord infördes. Detta för att stoppa sabotage och terrorhandlingar med flytande sprängmedel. Sedan dess är det max 100 milliliter som gäller. Dessutom ska allt flytande packas i en plastpåse och läckas separat vid scanningen i säkerhetskontrollen, även den bärbara datorn ska ligga i egen låda vid säkerhetskontrollen. Resenärer som glömt att förbereda vätskor och datorer inför scanningen är en av de mest tidsödande och största stressmomenten vid säkerhetskontrollerna världen över.
Men nu kan det systemet vara på väg att vara historia.
I Storbritannien utvecklas en helt ny teknik som ska införas i säkerhetskontrollerna på flygplatserna. Den bygger på ett 3D-system där den nya CT-scannern ser innehållet i väskorna i tre dimensioner istället för två som med dagens teknik. 
I sin tur innebär det av allt att döma att regeln om 100 milliliter kan tas bort tillsammans med kravet på att scanna vätskor och datorer separat. 
Inledningsvis ska den nya tekniken testas på Heathrow, Gatwick och på flygplatsen i Birmingham. Om allt går som det ska kan den nya tekniken börja installeras i stor skala från mitten av 2024.
– Vi rullar ut det hela i långsam takt. I dagsläget har vi börjat ombyggnaden av terminal 3 på Heathrow för att få plats med den nya tekniken. Transportministeriet har satt en deadline till sommaren 2024 för att ha allt på plats, säger John Holland-Kaye, vd på Heathrow till The Times som var bland de första att rapportera om saken.
Även Arlanda står på tur för att införa den nya tekniken.

Kommentarer

Resenären
2022-12-01 10:03

I torsdags såg jag två personer oberoende av varandra som inte fattat att vätskebehållare på max 100ml ska läggas i EN (1) separat liten plastpåse… Det gick minst tre-fyra minuter för säkerhetskontrollanten att förklara hur och vad som gäller… Informationsproblematik?!! En av de var nog för ung för att minnas 9/11.
Undrar annars när ARN investerar i detta system….?

From Bertil
2022-11-30 17:27

Jag flög från Sälen igår. De har dennya tekniken men de väljer att inte krångla till det. Därför är det samma som Arlanda

Airbus380
2022-11-30 11:17

Även i Helsingfors används CT skanners och det är samma modell som ARN terminal 5 får i maj nästa år.

Reply
2022-11-30 11:07

Allt kvar i väskan i Genève sedan ett par år,

LR
2022-11-30 09:36

Tror att Sälen har EDS CB STD C-3 för röntgen av kabin bagage (vätskor och dator kvar i väskan).

RE: C3PO
2022-11-30 07:42

Nej men de använder nya typer av skanners (CT skanners). Finns redan i Amsterdam, sen har man ju sett deras problem i sommar så fördelen är väl marginell.

C3PO
2022-11-30 06:41

Känns det som att planeten jorden har blivit en säkrare plats att leva på de senaste decennierna?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten