DAT assesment
Någon som har varit på DAT assesment och kan dela med sig av några erfarenheter?
Finns ytterst lite om deras tidigare rekryteringar.
Tack!
svar
Vad händer med de Skandinaviska bolagen?
Non EASA och Styrmän direkt som Kaptener. Låter inte seriöst.
-First Officers For Direct Entry as ATR Captains via NCS – Nordic Crew Supply.
-Non-EASA/Non-EU Captains (1500 EUR Sign-on Bonus) 24-month bond
Ett smörgåsbord att välja bland. Dock inte så många lokala Danskar kvar i DAT längre. Räckte det inte med alla ATR piloter från Xfly i CPH och AAR när de gick i konkurs? Dock fick BRA ordna villkoren i CPH/BLL. Inte många Danskar ville jobba till lönerna BRA erbjöd.
Det låter som att Braathens får lätt att rekrytera till sina baser i CPH och BLL.
DAT handlar bara om billig crew nu.
De vill ha över alla Danskar på NCS kontrakt. Många lämnar.
Have stopped working for this company.
This has become the worst company in the business. The well known shit places like Smartlynx seems to be like Lufthansa , KLM , British airways companies compared to DAT.
Börjar DAT bli desperata.
Glöm inte DATs lukrativa bonus de erbjuder för tillfället:
“EU based ATR Captain (1500 EUR Sign-On Bonus)”
Air Baltic erbjuder €15.000 i sign-on bonus.
Ännu ett bolag som har tappat sin moraliska kompass. Alla nya piloter blir anställda som kontraktare via deras egna bemanningsföretag NCS på Cypern. En lösning för att undvika allt arbetsgivaransvar.
Piloter ska själva stå för sociala avgifter, skatter, semester, pension och övriga avgifter.
DAT var tidigare ett hyfsat seriöst bolag med sunda villkor.
Tråkig utveckling.
DAT kommer hela tiden upp med nya kreativa lösningar för att hitta piloter.
Tex;
Non-EASA ATR Type Rated CPT and FO
Non-EASA ATR Non Type Rated CPT and FO
Nu har man tillochmed börjat leta efter ATR styrmän för Direct Entry Captain positioner.
Prova att förbättra era löner och villkor istället för att damsuga hela EU och NON EASA på folk som är villiga att jobba till usla löner och villkor.
DAT fortsätter att flyga till Tel Aviv trots rådande omständigheter och en skarp avrådan från EASA. Money Talks!
Dansk media;
“Den anspændte situation i Israel og Libanon fik i weekenden EASA til at fraråde, at flyselskaber benytter de to landes luftrum. DAT beflyver dog fortsat Tel Aviv, bekræfter selskabets direktør.”
FPU bör rimligtvis gå hårt emot DAT, när detta sker på hemmaplan. De försöker rädda halva ÖstEuropa mot just detta genom sina projekt i FPU Romania osv. Men det kanske bara är… For The Show.
FPU representanter DAT:s Danska piloter. Märkligt om de inte sätter sig emot detta Cypriotiska “Self Employment” concept som DAT nu infört.
Crew bolaget på Cypern [NCS, Nordic Crew Supply] är uppstartat och driftas av personal på DAT.
Hoppas att Danska Facket (FPU) tar tag i detta problem med “race to the bottom” när det har kommit till ett Danskt flygbolag.
Det som DAT för tillfället håller på med är under all kritik.
Både gällande arbetsvillkor och att ta in Non-EASA piloter.
Stay out of it!
DAT är symbolen för “Race to the Bottom”
DAT är strejkbrytare och de som fortsätter att arbeta som verkar indoktrinerade hjälplösa.
Lycka till med din karriär inom DAT.
Non-EASA piloter till Skandinavisk vinter operation på ATR låter inte optimalt. Ekonomi går före sunt förnuft.
Vad innebär self employment kontrakt hos DAT?
Tråkig utveckling på ett tidigare ok bolag.
Tillochmed Ryanair har frångått self employment kontrakt så varför ska småbolag hålla på med sånt?
DAT har svårt att hitta piloter pga dåliga villkor. De anställer endast “Self Employment” via Cypern. Kreativt att börja söka NON-EASA Piloter.
Enligt deras hemsida söker de:
NON-EASA ATR Type Rated CAPTAINS and FIRST OFFICERS