Featured article image

Snart dags för A319-premiär hos BRA

Publicerad den 6 februari 2023
Kommentarer
Den 27 april går första charterflygningen, till Teneriffa. Men redan om en dryg vecka sätter BRA in en första egen A319 i inrikestrafik.
BRA

BRA Airbus A319

 

Det var i mitten av juni förra året som det stod klart att BRA tagit hem ett stort charterkontrakt med Ving. En följd av det är att flygbolaget nu återupptar jettrafiken som försvann i och med att den åldrande flottan av Avro-maskiner fasades ut för ett par år sedan, innan pandemin.
Under hösten, september till december, har BRA förberett sig genom att flyga en inhyrd A319 i inrikestrafik. Men nu har den första av de fem egna maskinerna kommit till Malmö och därmed är det egna AOC som gäller för jettrafiken i hamn. Den är ännu omålad, vit med grått stjärtparti, när den sätts i inrikestrafik inom en tvåveckorsperiod. De övriga fyra flygplanen är på väg in i flottan, varav två just nu målas, dels i Seattle, dels hos Airbourne Colors i England.
 
– I första hand använder vi fyra maskiner kontinuerligt i trafik medan den femte tjänstgör som reservmaskin, säger Martin Erkenborn, kommersiell chef hos BRA till Flygtorget.
 
Charterpremiären sker sedan den 27 april med två flygningar nästan parallellt, från Arlanda till Teneriffa och från Billund till Teneriffa. Men innan dess tjuvstartar alltså den egna jettrafiken med inrikesflygningar, i första hand mellan Malmö och Bromma. Det blir en fortsättning på höstens verksamhet med den inhyrda maskinen från Volotea och handlar om att trimma den återtagna jettrafiken ytterligare och ge möjlighettill träning av flygande personal. Parallellt pågår också en fortsatt rekrytering av nya medarbetare.
 
I samband med att BRA nu även flyger jettrafik vid sidan av flottan av ATR-72, återuppstår även varumärket Braathens målat på de fem A319-maskinerna. Till del skapas också ett nytt charterflygbolag i Sverige i och med att den nya jetflottan är fokuserad på chartertrafiken till södra Europa, en trafik som till största delen sker under helgerna. Det ger kapacitet att sätta in dem i inrikesnätet under veckodagarna, särskilt på de tunga storstadslinjerna under peaktider morgon och kväll. Det kan även ge möjlighet att öppna helt nya destinationer.
 
– Vi ser kontinuerligt över de linjer som vi ser som intressanta och där det finns potentiella marknader för oss och här blir A319 definitivt ett nytt verktyg i vår flygkapacitet, säger Martin Erkenborn.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Crew
2023-02-11 02:00

Nu får det väl ändå vara nog.
När BRA slutade med Jet var det ett jävla liv.
Nu när dom börjar med Jet också ett jävla liv.
Skärp er.

Mick
2023-02-11 01:55

Åh SÅ kul och bra äntligen ni är så värda att göra detta och kommer göra det med bravur!
Finns så mycket kompetens i BRA!
Ni blir ”vassa”

Skogis
2023-02-08 12:39

Alltid bra med konkurens ..

Bosse Andersson
2023-02-07 15:43

Skönt!, snart slipper vi ATR!, underbart! Ska fira!
Eller ja dom drar ned på dem.

Urban
2023-02-07 15:23

– Äntligen slippa ATR
Det gäller även från BMA.
Prop är illamående risk for me.

Ekonomen
2023-02-07 12:29

I veckan förmodas styrräntan höjas igen med 0,50% och en fortsatt stigande inflation.
Många hushåll drar nog in på resandet när man får mindre pengar kvar i hushållskassan.

Johan
2023-02-07 11:42

Blir väldigt tufft, får inte Ving ihop det med landsortsflyg så lär BRA får det väldugt tufft. Lågkonjuktur och allt vad det innebär. Oftas ställer man in landsort och slussar passagerarna till storstäderna och där har vi Sunclass.

Sen flyga inrikes för hundralappar för att täcka upp räcker inte

NewSAS
2023-02-07 11:40

Riktigt goda nyheter!

Härligt att det verkar gå bra för BRA (Malmö Aviation hos mig). Snygg målning dessutom.

Kör på!

Flygesset
2023-02-07 06:28

Mycket positivt och efterlängtat! Vore bra om de sätts in även för fler utrikesrutter t.ex Köpenhamn, Helsingfors osv.

Slut
2023-02-06 19:22

Det smärtar att se att denna satsning händer! Det kommer inte att bli bra! Det är så här man kör slut på pengarna… se på flyr!

BT fo
2023-02-06 18:03

De ska bara ha 319 i max 3år och sedan byta till något mer miljövänligt just pga sin miljöprofil… i och med att de vann kontraktet hade de nog inte mkt val, vilken annan maskin hade de kunnat få tag i snabbt?

Bjørn
2023-02-06 17:04

Disse Braathens flyene skal også fly mange ruter til og fra diverse flyplasser i Norge til sommeren.

thomas
2023-02-06 13:51

Är Neon mkt dyrare?
Bättre bränseekonomi.

OP
2023-02-06 12:15

” Vi på BRA söker nu kaptener och styrmän med typerating på Airbus 320 för sommaruppdrag under perioden maj-oktober med basering på Arlanda. ”

Till vintern är det bara själv hyra boende och flytta till Gran Canaria om man vill fortsätta.

Bra
2023-02-06 12:08

Jag kommer boka Grekland direkt med BRA!

Ju-Anita
2023-02-06 11:55

Jocke kan väl köpa sig en ATR och köra charter till Teneriffa, det blir nog bra.

Hepp
2023-02-06 11:19

@Jocke Lägg krutet ngn annastans istället för att hoppa på ett litet Svensk flygbolag. Gör inte BRA det så kommer någon annan att göra det. De som släpps ut i Sverige är en piss i nilen. Flyget står för 3% av den totala CO utsläppet globalt.

Sven-Åke
2023-02-06 11:13

Bra jobbat BRA! All lycka med den nya satsningen.

Jocke
2023-02-06 09:37

Redan före pandemin slog sig BRA för bröstet när de tog jetplan ur trafik av miljöskäl. Nu ökar utsläppen per passagerare igen, samtidigt som snittbeläggningen troligen kommer sjunka och ytterligare spär på utsläppen. Vart är vi på väg!?

Bertil
2023-02-06 07:46

Då kan man återigen börja flyga med BRA från Malmö till Bromma när man sätter in jet.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten