Förslag: Gör Kramfors till hubb för flyget i Norrland

Publicerad den 17 mars 2023
Kommentarer
Transit i Kramfors för den upphandlade trafiken norrut. Det förslaget har nu väckts och skulle i så fall spara betydande kvoter av utsläpp samtidigt som det underlättar för dem som inte ska hela vägen till Stockholm.
Kramfors flygplats

Kramfors flygplats

 

Höga Kusten Airport i Kramfors tillhör de flygplatser dör framtiden ser oroväckande ut efter presentationen av Flygplatsutredningen nyligen. Visserligen är utredningen ett förslag på olika åtgärder men mycket talar samtidigt för att många av dem kommer att omvandlas till verkliga åtgärder. Om det sker, tappar flygplatsen den upphandlade trafiken till Stockholm som idag flygs av Amapola. Det gav utrymme för stora rubriker i lokala media i Västernorrland om att flygplatsen på sikt läggs ner.
– Flyget ska i så fall ersättas med marktransport till Sundsvall men det blir väldigt långa dagar för resenärerna med tanke på att vi har ett stort upptagningsområde, säger flygplatschefen Per Enroth till Flygtorget. 
Istället för att låta remiss och beslut ha sin gång har flygplatsen och regionen dels börjat samla in underlag som styrker behovet av flygplatsen, dels satt samman ett förslag om att göra Höga Kusten Airport till ett nav för trafiken från Norrland på väg söderut. 
Grundidén är att den upphandlade trafiken mellan Arlanda och Norrland flygs med en större maskin som landar i Kramfors där passagerarna byter till de mindre regionala flygplanen som sedan flyger vidare till respektive destination. Till del sker redan idag mellanlandning på ett antal av de upphandlade linjerna så förändringen är inte större än att mellanlandningen också innebär ett flygplansbyte. De flygplatser som har mellanlandning på linjen från Stockholm har också gett tummen upp för förslaget medan de där flygningen går direkt inte är lika positivt inställda. 
– Faktum är att ett liknande förslag fanns redan i slutet av 1970-talet. Idag när vi har en klimatdebatt kring flyget kan det finnas större anledning att utreda en sådan satsning. Vi räknar med att med samordningen av trafiken skulle minska utsläppen med 30, upp till 50 procent. 
 
Mellanlandningen i Kramfors skulle också förkorta flygtiden för de återstående sträckorna till respektive destination, vilket skulle göra det möjligt att i framtiden flyga dem med elflyg. Ytterligare ett argument för Höga Kusten Airport som hub för den norrländska trafiken är det faktum att flygplatsen i princip har en egen anslutning till Botniabanan. Som en av få flygplatser i landet finns en station längs stambanan och därmed en möjlighet att koppla samman flygresor med järnväg. Bortsett från sträckan Östersund – Umeå, är det tunnsått med flyglinjer på tvären i Norrland. Det gör att ett ökande antal passagerare som reser från norra Sverige till Arlanda sedan byter till flyg mot Sundsvall eller Umeå. Med möjlighet att kliva av i Kramfors kan de istället ta tåget norrut, ett så kallade multimodalt resande som använder två eller fler transportslag.
– Vi kan skapa flygets motsvarighet till järnvägsnätet, säger Per Enroth.

Kommentarer

Saltkammargutten
2023-03-20 14:21

Det vettigaste jag läst på länge. Att göra LLA till transpolarnav. Den så kallade fågelvägen från Norrbotten över Alaska skulle spara tid. Nästan samma avstånd från Luleå till Fairbanks Alaska som Luleå till Gran Canaria. Nästan.

thomas
2023-03-19 12:01

Varför görs inte LLA till en hub för cargoflyget, över nordpolen mot Asien bor miljarder människor, som sandlådan DXB och ABU är en hub trots omväg mot Asien Africa Australien, de har en enorm trafik
Teståk ARN DXB 23.20 landar man då är det fullt med avgångar ovan destinationer.

Umebo
2023-03-18 10:10

Det ända rätta om man nu ska ha en hub är antingen UÅ eller LÅ. Troligen skulle LÅ passa bättre med längre bana och renare på vintern. Betydligt större turistinflöde än Kramfors och potential med det om man ser till hur väl norra Finland lyckats med turismen. Med industrisatsningarna som görs ligger dessutom LÅ “lagom” långt från Kiruna i norr och Umeå i söder. Kramfors är ju knappt Norrland heller, skulle kalla det mellansverige sett till geografin.

Patrik Pilot
2023-03-17 19:38

Den flygplatsutredning som gjorts är väl genomtänkt. Flygplatsen i Kramfors fyller ingen viktig funktion utan bör plockas bort innan nytt avtal tecknas. Det finns både bra tågförbindelser och närhet till Sundsvall. Kramfors flygplats lever på lånad tid och kan stängas utan större olägenhet. Sen kan det fantiseras hur mycket som helst om nav hit och dit. Dessa förslag som kommit är inte gångbara på något sätt.

sv ABC
2023-03-17 16:34

Uppenbarligen vet du inte var Kramfors ligger.
Uppenbarligen vet inte något om infrastrukturen i området. Fortsätt med ditt galley gossip, om den stora världen och premiumklass.

ABC
2023-03-17 14:11

Den upphandlade trafiken är vansinnig och att låta vansinnet skena med en “hub” mitt i skogen låter så galet att t.o.m. den mest vansinniga kommunpampen måste ta sig en liten funderare på vart de egna tankebanorna är på väg? Nästan alla dessa orter skulle kunna klara sig, eller t.o.m. skulle gynnas av en förstärkt länstrafik till en ort med ordinarie flyg och tågtrafik.

ii
2023-03-17 09:15

Om förslaget blir av, är det inte enklare utnyttja nuvarande flyg med SAS, Norwegian och BRA från Arlanda/Bromma till Umeå och
ha transiten där.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten