Växande oro för Arlandas framtid

Publicerad den 28 november 2023
Kommentarer
Swedavia är oroad, Stockholms Handelskammare är oroad, flygbranschen är oroad. Nu kastar sig även en tidigare SAS-chef i diskussionen om Arlandas framtid: ”Arlanda kommer att bli sämre och sämre”, säger han i en intervju.
Arlanda ska vara den ledande flygplatsen i Skandinavien.
Så har tongångarna varit från politiker under många år. Men utvecklingen pekar åt motsatt håll, vilket en färsk rapport från Copenhagen Economics satt siffror på. Rapporten har tillkommit på initiativ av Swedavia och Visit Sweden och har mätt hur tillgängligheten till Arlanda, alltså hur många direkta och indirekta linjer som flygs till och från flygplatsen. Med indirekta linjer menas en linje som går via en annan flygplats, till exempel Stockholm – Helsingfors – Beijing. Det visar sig då att under åren 2018 till 2023, där det visserligen ligger en pandemi, så har tillgängligheten på Arlanda minskat med 32 procent på inrikes och med 24 procent på utrikes. Störst utrikes minskning av tillgängligheten till Stockholm Arlanda mellan åren 2018 och 2023 har Asien med -54 procent, följt av Norden med -25 procent, Resten av Europa -24 procent, Latinamerika -21 procent, Afrika -15 procent, Mellanöstern -10 procent och Nordamerika -4 procent.
 
– Vi har haft på känn att möjligheterna försämrats för turister att resa till Sverige med flyg och nu har vi svart på vitt att tillgängligheten till Sveriges viktigaste flygplats Arlanda försämrats kraftigt sedan innan pandemin, säger Visit Swedens vd Susanne Anderson i en kommentar.
Undersökningen har lett till att ett flertal företrädare för flygbranschen nu tar ett steg fram och påpekar orsakerna till den minskade tillgängligheten, bland annat den svenska flygskatten. Sedan den infördes 2018 har den dragit in cirka sex miljarder till statskassan. Trots att den infördes med miljöargument, det är inte pengar som använts till den pågående klimatomställningen inom flyget. Istället är det en ren fiskal skatt på resande, vare sig det gäller semester eller affärsutbyte.
Arlanda är den avgjort största internationella flygplatsen i landet, 70 procent av alla utrikes flygningar utgår därifrån. I konkurrensen till Kastrup som i dagsläget inte har flygskatt men kan komma att få det, gör den svenska flygskatten de interkontinentala resorna från Arlanda väsentligt dyrare än om de utgår från Danmark. Swedavia vill därför att regeringen slopar den svenska flygskatten.
Men det finns även en annan faktor som skapar oro kring Arlanda och det är SAS framtid. När Air France/KLM får ett 20-procentigt ägande i SAS kommer den omfokusering till Kastrup som redan nu pågår att förstärkas. Innevarande vintersäsong flyger SAS två långlinjer från Arlanda, dagligen till New York och två gånger per vecka till Miami.
Den utvecklingen kommer att bli än tydligare med de nya ägarna, menar Mats Jansson, vd för SAS åren 2007 – 2010.
– Sverige blir loosers. Arlanda blir sämre och sämre. Det är ingen trevlig flygplats idag. KLM är fokuserade på att maximera lönsamheten och kommer att satsa tyngre på Köpenhamn och Kastrup som knutpunkt, säger han i en intervju med dn.no.
Arlandas tillbakagång blir kraftigare än Oslo, bland annat på att de norska politikerna vågat satsa på den norska flygbranschen bland annat genom att stötte rekonstruktionen i Norwegian.
– Därför tror jag inte att Gardermoen vill tappa så mycket, säger Mats Jansson till dn.no.
Bristen på politiskt engagemang för den svenska flygbranschen de senaste åren visar sig nu i kommentarer från en del politiker.
– Vi har inte haft tillräcklig krisinsikt och inte kraftsamlat på allvar kring Arlanda. Alla måste vara på tå, staten, regionerna, kommunerna. Sverige har inget flygbolag med bas här, säger finansregionrådet i Stockholm, Aida Hadzialic i en intervju med dn.se

Kommentarer

Arbetare arlanda
2023-12-01 15:16

Hela Swedavias ledning måste flyga ut med huvudet före. De har totalt misslyckats med flygplatsen. Att man måste gå från terminal 4 för att gå hela vägen till terminal 5 för att passera ett tullfilter för att sedan bege sig till terminal 4 för att åka kommunalt eller beta buss till parkerkibg. En promenad på 20 min. Elller tvärtom gå från T4 till nya säkerhetskontrollen som är på slutet av terminal 5 för att sedan gå tillbaks. Promenad på 30 minuter. Helt skandal.

Rickard
2023-11-30 09:20

kommer inte att vilja finansiera något stort statligt svenskt flygbolag.
Inget privat ägd flygbolag kommer att vilja flyga intercont direkt från ARN, det är inte lönsamt på något vis.
Kanske ARN borde satsa på fraktflyget, då kan Bromma ta person trafiken

Viktor
2023-11-30 09:15

Många svenskar från norra Sverige tar sig til HEL när man ska flyga utrikes. väldigt få från södra Sverige nyttjar ARN.
Sverige är mycket mer än bara Stockholmsregionen…

Johnny
2023-11-30 09:09

Det finns inget underlag eller potential för en massa direkt långlinjer från Arlanda.
Dags att man slutar drömma om detta.

Kalle kula
2023-11-30 09:00

Fördelen om Arlanda trafiken till och från Arlanda minskar pga. dålig flygplats samt att flygplatsen hamnar i bakvattnet i samband med konsolidering av flygbranschen är att tillgängligheten för de regionala flygplatserna kan öka.
Tänk Norrlandsflygplatserna med en inrikeslinje till Stockholm och en utrikeslinje till CPH och eller annan riktig hub i europa. Då slipper resten av sverige omvägen via stockholm.

Jens
2023-11-29 22:05

Man måste väl göra något åt den järnvägsförbindelsen, där man betalar hutlösa priser för AEX, eller en patetisk avgift för att kliva av andra tåg. På CPH valde man att integrera järnvägen med flygplatsen, med gott resultat, då 40% av Sveriges befolkning lättare, snabbare och billigare når CPH med tåg.

Tobias
2023-11-29 12:24

Arlanda har blivit ett shoppingcenter med flyg som tillägg.
Flygplatsen har lågprisskaraktär och provisorium över sig som främsta profilbild, kryddat med ynkligt linjenät jämfört med riktiga flygplatser, anser jag.
Och detta skräpbygge skulle bli ledande i Norden, vilket hån!

Erik Olof Henrik Johansson
2023-11-29 11:21

Face the facts. Copenhagen and Oslo will be the main hubs for Scandinavia. Stockholm will be very much like Visby and Linkõping, regional airports. So, the way forward is to develop Bromma and use the runways at Arlanda as streets in a new suburb called Arlanda City.

pf
2023-11-29 10:18

(noe omskrevet)

Arlanda, finns den fortfarande kvar ?

Pelle
2023-11-29 09:42

Vilka skamliga nyheter om Arlanda! Hur länge måste vi utstå så mycket ansvarslöshet från odugliga politikers sida? Är inte det ett långsiktigt nationellt säkerhetsproblem?

Mr €
2023-11-29 08:37

Arlanda är politiskt styrd och satsar mest på dyra och försenade byggprojekt. Det är skillnad på att leda Arlanda 1962 och 2023 så det kräver en helt annan ledning både politiskt och operationellt. Hur många Swedavia chefer har blivit rekryterade till storflygplatser i världen?

Senan
2023-11-28 20:42

sv Gullans make. Har du helt missat vad den nuvarande Tidöregeringen gjort för bilden av Sverige i världen? Dessutom vill det största av partierna i Tidögänget minimera utländska besök i Sverige. Arlanda kommer att drabbas av detta. Att sedan Swedavia som någon skrev på forumet hellre fokuserar på sin satsning att göra om flygplatsen till ett av många dåliga köpcentrum i Stockholms förorter gör inte saken bättre.

Flygerel
2023-11-28 19:59

Flytta Bromma till Arlanda/ En till Brommabo
Ärligt talat dax att samla all flygtrafik i Stockholm till Arlanda då vblir det mer attraktivt för utländska bolag att etablera linjer dit, Nu har vi 2 flygplatser som kannibaliserar på varandra.

Elflygarn
2023-11-28 19:49

Behåll Bromma flygplats/ En brommabo

Bromma
2023-11-28 16:22

Nu är det väl ändå dags för att stänga Bromma och flytta till Arlanda. Bättre chans nu än aldrig har väl inte funnits?!
Byebye Bromma!

Gullans make
2023-11-28 12:15

har inga ord förutom att vi kan tacka de olika regeringarna som har satsat på avreglering av flyg och logistik. Greta-vännerna önskar att vi skall ro till gränserna snart.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten