Växande oro för Arlandas framtid
Publicerad den 28 november 2023Kommentarer
Hela Swedavias ledning måste flyga ut med huvudet före. De har totalt misslyckats med flygplatsen. Att man måste gå från terminal 4 för att gå hela vägen till terminal 5 för att passera ett tullfilter för att sedan bege sig till terminal 4 för att åka kommunalt eller beta buss till parkerkibg. En promenad på 20 min. Elller tvärtom gå från T4 till nya säkerhetskontrollen som är på slutet av terminal 5 för att sedan gå tillbaks. Promenad på 30 minuter. Helt skandal.
kommer inte att vilja finansiera något stort statligt svenskt flygbolag.
Inget privat ägd flygbolag kommer att vilja flyga intercont direkt från ARN, det är inte lönsamt på något vis.
Kanske ARN borde satsa på fraktflyget, då kan Bromma ta person trafiken
Många svenskar från norra Sverige tar sig til HEL när man ska flyga utrikes. väldigt få från södra Sverige nyttjar ARN.
Sverige är mycket mer än bara Stockholmsregionen…
Det finns inget underlag eller potential för en massa direkt långlinjer från Arlanda.
Dags att man slutar drömma om detta.
Fördelen om Arlanda trafiken till och från Arlanda minskar pga. dålig flygplats samt att flygplatsen hamnar i bakvattnet i samband med konsolidering av flygbranschen är att tillgängligheten för de regionala flygplatserna kan öka.
Tänk Norrlandsflygplatserna med en inrikeslinje till Stockholm och en utrikeslinje till CPH och eller annan riktig hub i europa. Då slipper resten av sverige omvägen via stockholm.
Man måste väl göra något åt den järnvägsförbindelsen, där man betalar hutlösa priser för AEX, eller en patetisk avgift för att kliva av andra tåg. På CPH valde man att integrera järnvägen med flygplatsen, med gott resultat, då 40% av Sveriges befolkning lättare, snabbare och billigare når CPH med tåg.
Arlanda har blivit ett shoppingcenter med flyg som tillägg.
Flygplatsen har lågprisskaraktär och provisorium över sig som främsta profilbild, kryddat med ynkligt linjenät jämfört med riktiga flygplatser, anser jag.
Och detta skräpbygge skulle bli ledande i Norden, vilket hån!
Face the facts. Copenhagen and Oslo will be the main hubs for Scandinavia. Stockholm will be very much like Visby and Linkõping, regional airports. So, the way forward is to develop Bromma and use the runways at Arlanda as streets in a new suburb called Arlanda City.
(noe omskrevet)
Arlanda, finns den fortfarande kvar ?
Vilka skamliga nyheter om Arlanda! Hur länge måste vi utstå så mycket ansvarslöshet från odugliga politikers sida? Är inte det ett långsiktigt nationellt säkerhetsproblem?
Arlanda är politiskt styrd och satsar mest på dyra och försenade byggprojekt. Det är skillnad på att leda Arlanda 1962 och 2023 så det kräver en helt annan ledning både politiskt och operationellt. Hur många Swedavia chefer har blivit rekryterade till storflygplatser i världen?
sv Gullans make. Har du helt missat vad den nuvarande Tidöregeringen gjort för bilden av Sverige i världen? Dessutom vill det största av partierna i Tidögänget minimera utländska besök i Sverige. Arlanda kommer att drabbas av detta. Att sedan Swedavia som någon skrev på forumet hellre fokuserar på sin satsning att göra om flygplatsen till ett av många dåliga köpcentrum i Stockholms förorter gör inte saken bättre.
Flytta Bromma till Arlanda/ En till Brommabo
Ärligt talat dax att samla all flygtrafik i Stockholm till Arlanda då vblir det mer attraktivt för utländska bolag att etablera linjer dit, Nu har vi 2 flygplatser som kannibaliserar på varandra.
Behåll Bromma flygplats/ En brommabo
Nu är det väl ändå dags för att stänga Bromma och flytta till Arlanda. Bättre chans nu än aldrig har väl inte funnits?!
Byebye Bromma!
har inga ord förutom att vi kan tacka de olika regeringarna som har satsat på avreglering av flyg och logistik. Greta-vännerna önskar att vi skall ro till gränserna snart.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten