Ny miljardförlust för SAS
Publicerad den 30 november 2023Kommentarer
SAS har under många år sedan 1946 givit mycket bra service till Svenska företag.
Det fanns en anledning till att Wallenbergarna varit delaktiga i styrelsen under många år.
Man tänker göra en Norwegian har Ni inte förstått det?
Det är så vitt jag vet helt lagligt!
Många glömmer att SAS gick med plus 2019, 2017, 2015, 2013 allt enligt allabolag.se
Covid gjorde att man hamnade på minus vilket de flest bolag gjorde även Ryanair gjorde stora förluster under ett par år.
På riktigt!!! Varför lägger man inte ner detta ynkliga företag? Hur mycket har det kostat oss…..
En genuint nyfiken fråga Gullan, är du på riktigt eller håller du på med ett konstprojekt? Diskutera verkar du ju inte vara ute efter iaf.
Med anställda som Gullan behövs väl ingen administration. Bara en konduktörväska och ett biljettblock. Verkar som Gullan och hennes kolleger ombord inte bryr sig i siffrorna även när det rör sig om stora minustal..
Det beror på hur man räknar, vi har fulla kabiner och så nöjda kunder. Vi kommer absolut att visa svarta siffror på årsbasis.
Sorry men tror att argumentet med svenska kronan är ett svepskäl. Har svårt att föreställa mig att man på SAS inte har säkrat upp i USD eller EUR. Jag tror inte på det men vem vet. SAS är ju inte direkt kända för snilledrag.
VD säger att 600 miljoner SEK av 3,0 miljarder förlust i Q2 berodde på valuta. Så du tycker att en förlust på 2,4 miljarder pga fel affärsmodell och satsningen på Kastrup som hub är “enligt förväntningarna”? Dröm gärna vidare men tala gärna om hur SAS skall vända till vinst när man låst sig till en affärsmodell med en regional hub som största “tillgång”?
Hmmm. Sikkert de operativt ansattes skyld, flygere og kabinansatte, osv. Late, overbetalte og underarbeidede….. Slik ledelsen har preiket i 20 år nå.
Eller, kan det skyldes: fraværende eiere, udugelige styremedlemmer og inkompetent toppledelse? Over 15-20 år? Disse som er ansvarlig for minst 4 ledelser istedenfor en (SK, Connect DK/SE, Connect UK, Link) pluss wetlease over en lav sko. Geniene??
Man gör en Norwegian. De har ju visat vägen.
Rekonstruktion och skriver av sina skulder.
Nemas problemas.
Hvis man læser regnskaber, og som Anko siger, er den største udfordring en elendig svensk krone om snart nærmer sig en vekselkurs med den mexicanske peso.
Lidt trist at en den største udfordring er en elendig svensk økonomi, da resten af tallene falder fint i tråd med forventningerne
kom ut av Chp-11 i USA med over 30 MILLIARDER i gjeld !
Hvordan i alle dager skal man klare å snu dette rundt ?
Det blir nog att mata till AMS och CDG. Vissa rutter finns nog kvar men lyxlånglinjerna från CPH ligger nog och väger. Anko gick upp som en sol och ner som en pannkaka. Inte hans fel. Han fick ett hopplöst fall.
Historien upprepar sig om och om igen.
Gör om och gör rätt, det pumpas in folk i Frösundavik med jobb titlar jag inte trodde fanns och trötta CPH gör ingen glad med sin låga produktivitet och fackliga möten.
Det handlar knappast om administration. Givetvis kan administrationskostnadera sänkas om verksamheten krymps men problemet ligger i bolagsstruktur och affärsmodell. Ta frakten som ett exempel. Många tror att den är viktig men den stod för 3 % (!) av omsättningen som sjönk dvs troligtvis ett svart hål. Skall bli väldigt intressant att se fortsättningen i detta drama.
SAS har en för stor länspump som gärna går på högvarv när pengar kommer in.
Vad är det som kostar så mycket inom SAS? Omsättningen stiger men så även kostnaderna.
Dags för en rensning bland all adminstration och börja om på nytt. Finns många tjänster som inte behövs inom SAS. Men som vanligt vågar ingen ta i den infekterade frågan och vara the bad guy så man låter pengarna flöda istället.
Here we go again…..
CPH satsningen kan bli ett fiasko
Hur skall AF/KLM få det nya bolaget att gå runt? Minus 3 miljarder på en omsättning på drygt 9 miljarder på tre månader visar att downsizing är enda väg framåt. Tillräckligt nytt extra kapital saknas för att satsa offensivt. Räcker det med att danska staten ser det hela som ett sätt att rädda arbetstillfällen och att rädda Kastrup?
SAS har genom åren givit stora intäkter till Svenska staten. Gör man en sluträkning har både stat och företagsverksamhet vunnit mycket på SAS.
Men ser inte helheten utan enbart ett kort ögonblick.
Än har inte SAS ställt in sina betalningar.
Innan aktierna är sålda eller företaget gjort en rekonstruktion. Har aktieägarna inte förlorat något.
Så går en konkurs till
En konkurs innebär, för ett aktiebolag, att det avvecklas genom att bolagets tillgångar används för att betala bolagets skulder.
Ett bolag kan begäras i konkurs av aktiebolaget självt eller av en borgenär som har fordringar på bolaget. Tingsrätten tar upp ansökan och försätter bolaget i konkurs.
Se <a href="https://www.bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/avvecklaaktiebolag/konkursavaktiebolag.755.html" rel="nofollow ugc">https://www.bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/avvecklaaktiebolag/konkursavaktiebolag.755.html</a>
ja det er en stor differanse…..
slik jeg leser tallene innsendt av Drabbad, skyldte Norwegian 6,8 mill svenske kr til den svenske stat ved Transportstyrelsen.
Norske E24.no skriver 28 Nov23 at har lånt nær 4 MILLIARDER av den svenske stat ! Og verre, av disse kan man kun forvente å få igjen 75- 300 millioner !
Nei Oscar, som du ser “SAS har hittills inte orsakat liknande problem.”
Ser frem mot din kommentar Oscar !
Denne gang og i neste året syns jeg ikke att SAS faktisk klarer det.
äntligen någon som fattat vad sas måste göra. ett nytt ägarskap hjälper knappt.
Norwegians svenska dotterbolag Norwegian Air Sweden hade 2,45 miljarder i skulder när det gick i konkurs i slutet av maj. Det visar konkursförvaltarens bouppteckning inför edgångssammanträdet i morgon, skriver DI.
Samtidigt uppgår tillgångarna till blygsamma 15 miljoner kronor.
<a href="https://omni.se/norwegians-dotterbolag-har-skulder-pa-2,5-miljarder/a/jBVvEq" rel="nofollow ugc">https://omni.se/norwegians-dotterbolag-har-skulder-pa-2,5-miljarder/a/jBVvEq</a>
kan du komme med konkrete tall i din påstand om Norwegian ?
Sv Severin. Du glömmer hur mycket pengar Norwegian lät kunder, företag och Svenska staten förlorade i samband med deras rekonstruktion och konkurs av dotterbolaget i Sverige.
SAS har hittills inte orsakat liknande problem.
Mycket stor skillnad.
“Senan” I den totala genomlysning ingår naturligtvis att se över hela business caset SAS driver, analysera var förlusterna exakt uppstår och ta fram motorsågen skära bort. På Kjoos tid sa han att för kostnaden för den Svenska SAS vdn kunde han betala hela ledningen för Norwegian, bara ett exempel.
Nån utifrån måste göra detta, nu styr Anko över mot KLM AMS ligger centralt i Europa och har därmed ett naturligt bar upptagningsområde.
Chapter 11 kostnaden i USA är väl uppe nu i en 2 miljarder? till vilken nytta?,
trots denna bauta kostnad nu ska tydligen Svensk konkurslagstiftning in och prövas.
at SAS går ut av chp 11 med en gjeld på 31 MILLIARDER SEK.
Og det ropes etter svensk lag ! og egen svensk konkursdommer, det vil bli litt av en sak og følge opp, dersom SAS ikke blir slått konkurs i Sverige, med 31 MRD i gjeld !
När SAS presenterar sina förluster reagerar man inte ens längre, men om vi stannar till lite och funderar, vart har pengarna tagit vägen? Pengar går faktiskt inte upp i rök vilket man får en känsla av när man ser SAS självklara miljardförluster år efter år. Nej, pengar byter ägare.
Så, vilka är då de nya ägarna av SAS utgående miljardbelopp?
SAS kanske ska byta inriktning om det nu är så att lönsamheten ligger hos deras underleverantörer.
Det hjälper inte att bara se över rutiner och procedurer i det befintliga bolaget. Problemet är att SAS har en affärsmodell som passar stora flygbolag som Lufthansa och BA. Det finns inte tillräckligt många affärsresenärer i Norden som är villiga att betala för de produkter och tjänster från 1980-talet och 1990-talet som SAS försöker behålla.
Den nya (duktiga) vdn hos Norwegian ägnade första tiden med att gå runt på alla avdelningar han genomlös allt, anställda dess funtktioner/arbetsuppgifter.
SAS borde ha gjort detta, vänt på alla stenar med total kontroll av allt i företaget och ner på atomnivå. Sen fram med motorsågen.
Att skylla på annat som alltid SAS gör vid sina ständiga miljardförluster rimmar illa med den nya ägare konstellationen. Kanske de låter SAS gå i konkurs (köpt bort en konkurrent.)
Hur mycket är egentligen en miljard för SAS, de verkar nästan inte bry sig, det är liksom vardag för dem, jaha, då var det dags att presentera miljardförlust igen, vad beror det på den här gången då……..?
Så, vad är dessa miljarder år efter år, hur många nya flygbolag hade man kunnat starta med nya fungerande koncept? Kolla på Norwegian t.ex.
Bra att vi skattebetalare snart inte behöver betala förlusten längre.
Norwegian hadde milliardOVERSKUDD i dette kvartalet, SAS hadde milliardUNDERSKUDD! Meg bekjent har Norwegian høyere lønninger enn i SAS, så døm selv.
1- udugelige eiere
2- inkompetent styre
3- talentløs ledelse
år etter år…
alltid noen andres skyld og feil.
Og så har vi dagens styreleder som “gjerne blir med videre”. Trøste og bære!
Men, nå blir de avkledde i alle 3 ledd. Og hva gjør de da? Jo de skylder på valutakursen. Og høye leasingkostnader. Ha ha ha. I fjor nektet SAS å reansette operative folk fordi det kostet penger. Samtidig klarte en annen avdeling i SAS å selge “alt for mange” billetter. Og så vipps, var alt overskuddet fra det salget kastet bort på innleie. FORDI DET VAR SÅ DYRT Å ANSETTE SELV. Virkelig, ledelsen burde ta sitt ansvar og gå av. Styret også. Yipp…yey m…therf….k..r
SAS har i 15 år – minst – tapt penger. Alltid har ledelsen pekt på først og fremst egne ansatte som hovedproblemet. Men det viser seg selv om ansatte er på eller til og med under bransjesnitt i lønn, så er det allikevel MILLIARDunderskudd. Dette er forårsaket av:
Jaha vad ska SAS göra när de bränt AF/KLM pengarna? blir det ett nytt chapter 11?
att det här gäller gamla sjuka SAS..
Dessutom är bolaget fortfarande under ch 11.
Nya SAS behöver registreras i ett Euro land.
AF/ KLM kommer ändå att bli helägare av SAS över tid.
har inga fördelar av att vara et svenskt registrerat bolag.
Flytta någon annanstans där man inte lider under skräpvalutan SEK.
att SAS slutar vara beroende av den ” svenska rubeln”
SAS har en allt för stor overheadkostnad. Personal på Frösundavik klagar att pilotavtalen är dyra men faktum kvarstår att piloter och cabinpersonal behövs för att genomföra flygningar. SAS Crew har låga löner.
SAS måste få ner kostnaderna, dvs minska personal på Frösundavik/Ground/Maintinence och sikta på enhetsflotta med tex A320Neo och A330. Eventuellt Embraer195 i SAS Link. Lägg ner SAS Connect, de gör samma sak som Main men kostar extra och minskar flexibiliteten.
Om SAS omsättningen får ger det lägre förlust. Att få SAS lönsamt går att genomföra. Inrikes Sverige/Norge + lite trafik till CDG/AMS. Resten fixar konkurrerande flygbolag – utan miljardförluster.
SAS har inte gett utdelning de senaste 25 åren. Inkompetenta ledningar, övrig personal och styrelse har trollat bort allt kapital i bolaget. Frågan blir naturligtvis – Behövs SAS? Lika bra om Trafikverket som en myndighet helt och hållet skött trafiken under de senaste 30 åren.
Antar SAS har höga kapitalkostnader för sin nya flotta men med sin intäkt per Pax-km borde man kunna gå med vinst. Många andra flygbolag med nya flottor klarar det.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten