SAS utökar långdistanstrafiken
Publicerad den 28 augusti 2024Kommentarer
Kento, du glömmer att ryskt luftrum är stängt för andra än ryssvänliga (t.ex. kinesiska) flygbolag. ARN ligger i en återvändsgränd och är inte lämpat för långdistans österut.
GOT är 25 min från CPH, 25 min från Oslo. 50 från ARN. Låt långdistans västerut gå från GOT, österut från ARN.
Varför inte Thailand när så många från Sverige Norge och Danmark flyger till Thailand?
A330-200 till CPH Costa Rica, är mest troligt
frivilligt på
FRA, Europas sämsta transferflygplats..
AMS och CDG är långt bättre
Har jobbat mycket med Star och kan säga att det blev riktigt dåligt för SAS! Auktoritärt toppstyre från Lufthansa och United som inte gynnade SAS bottomlinje alls. Lite bättre i början innan Lufthansa tog över och styrde STAR. Oavsett hur det blir med SKY Team kan det inte bli sämre.
I våras skulle jag till Houston och tar jag hellre ett byte i FRA än CPH + ATL /JFK/ ORD. Om några veckor är det dax för SFO och då har jag bokat SAS. Har ännu inte tagit steget över till Miles & More. Avvaktar lite.
Ang ofrivilligt byte av alliance så stämmer det till 100% eftersom alternativet var konkurs och det var inte speciellt lockande.
Man kan tycka att A330neo + A321XLR skulle kunna täcka SAS intercont behov samt A320neo/A220-300 för Europatrafiken för att minimera kostnader och maximera vinst (något som inte bekymras SAS historiskt efter C. Nicolin)
Ja du @Calle,om du hellre byter i FRA än CPH så tvivlar jag att du reser speciellt frekvent.En riktigt skitflygplats med långa avstånd,terminalbyte,en 50/50 om du står vid gate eller blir bussad in till terminalen med språngmarsch till nästa flight!
Flyger inte med Danish Air System. Finns så många andra bra bolag från nordens huvudstad Stockholm utan stopp i lilleputtlandet Danmark.
Det som många sydsvenska verkar inte förstår är att om Stockholm “mår” bra då “mår” Sverige ännu bättre. Det är helt ok att ni föredrar att flyga från CPH men underskatta snälla inte ARN, och hata inte så mycket STO. Ni är mer beroende av Stockholm än vad ni tror…
Någon @Calle skriver att SAS byter allians ofrivilligt – inget kunde vara mer fel dock.
Flyg du med lågpris bolaget Norwegian så kan vi andra flyga med SAS
Världens flygbolag står i kö för att börja flyga till/från världsflygplatsen/världsmetropolen ARN/Stockholm!……Not!
Signaturen Jens H viftar med den danska flaggan i glädje över att ett av Nordens mest förlusttyngda bolag fått danska ägare, Novo Nordiskk är framgångsrikt men kan bli uppköpt av ett större läkemedelsbolag eller riskkapitalister inom en snar framtid. Då kan SAS Cargo satsa på export av bacon och Gammel Dansk. Svensk och norsk industri är betydligt mer hållbar och exportinriktad.
Det blir perfekt i Januari när ANA börjar flyga direktlinje från Arlanda till Tokyo, då slipper jag både SAS och Kastrup, tjoho! Så mycket smidigare och bättre att pendla då.
Sorry för mina med-stockholmares gnäll på avsaknaden av långlinjen från ARN. De finns inte pga sämre lönsamhet än från CPH. Punkt slut
Nu när SAS lite ofrivilligt byter till Skyteam så tappar dom en stark USP.
Köpenhamn har ju bevisligen varit bolagets viktigaste hub men när det blir en nedgradering till Skyteam så kan jag och många med mig som flyger hyfsat frekvent lika gärna byta i tex Frankfurt, München eller Zürich (stora Star Alliance hubbar) där både frekvens till storstäder samt antalet destinationer är betydligt fler.
Lite våghalsigt att satsa stort nu när man efter lång tid äntligen kommit ur rekonstruktionen.
Mer långlinjer nära Kalmar är perfekt. Vi, Göteborg, Växjö osv kommer till CPH med direkttåg och vidare därifrån non-stop.
Hoppas på Seattle härnäst då jag flyger dit en del.
Varför skulle SAS byta namn?! Ett väl inarbetat varumärke! Norwegian heter fortfarande Norwegian…fast dom flyger från flera olika baser i olika länder, samma med AirBaltic osv. Det kommer inte bli något namnbyte.
Jo vi är över 10.000.000 i Sverige. Men kom ihåg att vi i Sydsverige och vi är nog fler än hälften av landets invånare alltid flyger från CPH. Lägg ner ARN och bygg snabb järnväg ner till CPH! Jag vill inte lägga en skattekrona på ARN. Vem vill norrut?
Det blir Kastrup-Christiansted. Med mellanlandning på Kangerlussuaq varannan vecka. En rent dansk interkontinentallinje. Kun Dankort uten gebyr.
Finns ingen som kommer vilja flyga via Kastrup så dålig flygplats det är. Byt namnet SAS till DAS så kan Danmark behålla det. Själv flyger jag alltid med Norwegian med direktflyg från Stockholm till dit man vill.
Jag kan berätta att det är en A330 Enhanced vi pratar om.
Hej! Vilket okänt flygplan ska användas för långa flyglinjer? Var I Sydamerika ska flyglinjer vara?
Hör gärna av er.
Mvh Mattias Östensson
Vid byte i Köpenhamn försvinner fördelen med SAS om man reser från Stockholm. Då avgör endast pris och restid val av bolag.
@Långbänken: Du glemmer, at Københavns største virksomhed (Novo Nordisk) nu er større end Stockholmsbørsens top ti tilsammen. I en tid hvor Volvo Cars er blevet kinesisk, Saab Cars er ikke-eksisterende, og Astra-Zeneca er blevet engelsk, synes Sveriges største eksportvare at være unge gangstere med skydevåben.
Med andre ord: København og omegn er Nordens suverænt største hjemmemarked for flyrejser.
Jag vet nåt som inte ni vet, och det kommer att bli succe , nåt nytt , nåt exotiskt och nåt som kunderna kommer att glädja sig till. Oj vilken toppennyhet som kommer!!!!
Absolut kan man kapa banden till SAS, men av de > 10 miljoner svenskarna bor många i Götaland, där man oftast har mer nytta av Kastrup än Arlanda. Vi göteborgare ser helst egna direktlinjer till de viktigaste flygplatserna och för det som inte går från Landvetter kan vi lika gärna byta via ett nav som ligger i färdriktningen, oftast söderut. Och skåneland ser Kastrup som lättaste valet.
Fins väl inget Svenskt eller Norsk ägande kvar i sas, så ett namnbyte vore tacknämligt. Das kanske?
Bättre o helt skippa SAS o Kastrup.
LUFTHANSA o Frankfurt är inom rimligt avstånd, med mer linjer, och är i Starallians??
Nya långlinjer läggs förstås inte i det stora högindustrialiserade landet – utan i det lilla fläsk- och jordbrukslandet. Det stora landet måste nog även fortsättningsvis finna sig i att Arlanda förblir en matarflygplats ner till Köpenhamn. Kapa trossarna över sundet, skrota svenska delen av SAS, och starta Swedish Airlines för de 10 553 300 människor som bor i Sverige.
Nej, vent, vent – det må være en fejl. De sidste to år har vi hørt på en masse eksperter inde på Flygtorget sige at SAS “konker”, eller at deres langrutetrafik bliver lagt ned inden for den nærmeste fremtid, så det er her kan da ikke passe?!
(Dansk ironi kan forekomme)
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten