Sverige har fått ett nytt flygbolag
Publicerad den 11 december 2024Kommentarer
En efterlängtad satsning i Karlstad. Det kommer säkert att bli en succe. I framtiden kan man hoppas på trafik till Frankfurt som tidigare.
PS. Sverige behöver Sverige en “flag carrier” DS.
Jag håller helt med dig också om SAAB 340 kontra ATR. Men inte bara i detta avseende. I flera andra avseenden också vilket diskuterats flitigt i forumet tidigare gällande vinteroperationerna av ATRen.
Som någon annan nämnde lär SAS/BRA lämna inte bara en walk-over men total walk over inom ett par år max.
Förvisso är SAAB 340 en åldrad maskin, men hellre den än en öronbedövande bullrig ATR.
Saab 340 är en fin maskin som byggdes för 40 år sedan, driftsäker , tyst och bekväm, detta blir riktigt bra.
Ja, det finns gedigen erfarenhet!
Finns det någon erfarenhet i det nya företaget av att driva flygbolag eller har de tänkt att testa sig fram?
Borde startas som nytt nationellt flygbolag
Väldigt kul men man kunde ju verkligen valt ett annat namn
Om vi tar Linköping som exempel så finns det tågförbindelse till CPH varje timme dagtid. Och ännu fler förbindelser till ARN. Möjligen skulle ett morgonflyg till CPH och kvällsflyg tillbaka vara intressant, eftersom det då inte går några tåg. Men annars så måste flyget upp i en väldigt hög turtäthet för att konkurrera. Arlanda-Linköping känns totalt verklighetsfrånvänt. Det som var på tal före pandemin var LPI-CDG och det känns rentav mer realistiskt än Arlanda och Köpenhamn.
Kul med fler som vågar satsa på flyg i Sverige. På sikt kanske man kan expandera och fylla rollen som Bra lämnar på Bromma med flyg till Södra Sverige och Norrland. Bygga upp en hubb med inrikesflyg.
Jag tycker faktiskt det är lite märkligt att SAS/BRA och allt vad de heter har lämnat walk-over på Sveriges residensstäder.
Karlstad, Örebro, Linköping och Jönköping saknar ju helt trafik till CPH eller i värsta fall ARN. Istället har man trafik till metropoler som Kristianstad eller Växjö. Märkligt.
Oväntat, spännande & Kul.
Detta behövs , marknaden finns och det skapar ju flera arbetstillfällen i kabinen.
Projektet blir spännande att följa, hoppas det går bra.
Kul och välbehövligt med ett flygbolag med lokalförankring, det kan mycket väl fungera. just den lokala förankringen kan vara nyckeln till succe, se hur bra det gick för höga kusten flyg när de enbart fokuserade på en linje.
Sen tycker jag att namnet kunde ha varit roligare, mannen har ju ändå redan Winge i efternamnet, det hade man kunnat jobba på 🙂
Fast ja Sola i Karlstad är ju inarbetat då, och i bästa fall kan man ju få några bokningar av folk som skulle till Stavanger eg. 🙂
Positivt med nya idéer, men det går ju att räkna upp många utmaningar. Kommer det ens gå att få rimliga slottider?
Jättekul för Karlstad. Och till olyckskorparna, Wingefors kan säkert fylla dom här planen till 50% men egen personal på resa.
Är inte SOLA en flygplats i någon mindre norsk stad?
…..be a billionare and start an airline.
Kul att ni har en som vill satsa.
Jag undrar om det skulle funka med något liknande på den flygplats som jag jobbar på. Vi har varit utan reguljärflyg i flera år och ledningen får fortfarande sitta kvar trots detta.
Jag servade just en Saab 340 när Skyways flög Ksd-Cph för länge sen. Sas flög på den tiden Ksd-Arn. Kul att Karlstads flygplats kommer i gång igen.
Kommer detta projekt ha ett eget Svenskt AoC eller operera under något annats bolags AoC likt VästFlyg som flyger under Estniska NyxAir?
Kul och välbehövligt initiativ.
Dock tveksam till produkten med Saab340. För gammalt flygplan.
Sverige kan bättre.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten