Featured article image

Kan Västflyg bli Brommas framtid

Publicerad den 24 januari 2025
Kommentarer
Västflyg är idag det enda regionala flygbolaget som flyger till Bromma Airport, och har därmed satt en käpp i hjulet för de som förespråkar en omedelbar nedläggning av flygplatsen. Sex dagar i veckan landar Västflygs Saab 340 på Bromma. ”Bromma är en jätteviktig port till Stockholm för regionerna, mina nuvarande kunder vill flyga till Bromma flygplats”, säger Anna Petre i en intervju med Flygtorget.

Anna Petre har varit Västflygs vd i snart tre år. För Flygtorget berättar hon om varför de valde att stanna på Bromma och hur hon ser på den regionala flygtrafiken.

I december meddelade Västflyg att de fortsätter flyga som vanligt mellan Trollhättan och Bromma, trots Swedavias prishöjningar på 20–25 procent. Nytt efter årsskiftet blir att Grafair sköter bagagehantering och incheckning.
– Västflyg har många kunder som arbetspendlar till Stockholm och då är Bromma ett betydligt enklare och smidigare alternativ, som sparar tid.

Vad är då hemligheten bakom att Västflyg lyckas bibehålla sitt regionalflyg till Bromma?
– Vi har det senaste kvartalet blivit kontaktade av flera regionala aktörer som också vill ha en flyglinje till Bromma Airport. Vi är öppna för att hjälpa till och tror att fler skulle kunna använda vår modell, säger Anna Petre. Vi har kunskapen och ett väl fungerande bokningssystem.

På frågan om inte Västflyg skulle kunna tänka sig att expandera i övriga Sverige svarar hon dock att det inte finns några sådana planer.
– Vi har varit väldigt öppna för samarbete med andra regioner, men att driva flygbolag är svårt. Sverige har inte något jättebra klimat för att driva flygbolag och det kostar mycket pengar att starta upp en ny linje, det är inte bara att starta.

Hon poängterar också att Västflyg är ett lokalt grundat företag som ska stärka den egna regionen.
– Även de stora bolagen har problem, vi måste göra något annorlunda för att få det att fungera. Därför är vi otroligt flexibla mot marknaden, vi är väldigt nära våra kunder, detta är inget man går in i för att tjäna pengar, säger Anna Petre. Man måste ha en stark förankring i det lokala näringslivet, och företagen måste ställa upp genom att till exempel köpa buntbiljetter för att visa sitt stöd.

Anna Petre menar också att biobränsle har varit ett framgångskoncept och ett förslag är att alla flygbolag som flyger till Bromma ska vara ålagda att använda biobränsle.
– Bromma borde drivas som en liten flygplats där personalen kan jobba med flera ansvarsområden.

Så hur ser den närmaste framtiden ut för Västflyg?
– I maj startar vi upp sommarflyget mellan Trollhättan och Visby igen. Vi flög den linjen hela sommaren 2024 och hade en kabinfaktor på i genomsnitt 99,5 procent.

Och Almedalsveckorna?
– Vi har tittat på möjligheten att flyga Bromma-Visby om inga andra aktörer dyker upp. Det kan bli aktuellt om vi inte använder flygplanet på några andra turer.

Inga utrikesplaner?
– Nej, inte just nu. Köpenhamn är den naturliga hubben, men det är dyrt för oss och vi har inte hittat rätt modell.

Anna Petre vill inte avslöja mer om Västflygs framtid, men avslutar ändå intervjun:
– Jag är jättetaggad att göra någonting om övriga entreprenörer är redo att riska.

Avslutningsvis kan man fundera på om Västflyg skulle vara nyckeln för Gotlands näringsliv och deras önskan om flyglinjer till Stockholm Bromma Airport, och finns det andra regioner i landet som ser Västflygs modell som intressant.

Kommentarer

ARLANDA
2025-01-24 18:16

Frågan är väl bara vem som ska betala förlusten på Bromma. Swedavia har ju tagit pengar ifrån vinsten som blivit på Arlanda. Får hoppas att någon annan får betala i fortsättningen.

Mirka Dvorak
2025-01-24 17:43

Hej, kan inte Västflyg börja trafikera Halmstad Bromma, vi är många besvikna att inte kunna ta flyg till Stockholm Bromma, biljetter SAS till Arlanda kostar förmögenhet, ska vi inte kunna hälsa på våra barnbarn längre?! Hoppas på en lösning.

Ove
2025-01-24 14:51

@T7- Varför versalerna?

Ganska tydligt vad hon säger: Vi har blivit kontaktade av flera regionala aktörer som vill ha flyglinje till Bromma. Klartext ingen av dessa aktörer vill ta risken för man vet att det troligtvis inte kommer bära sej, men bra om nån annan gör det. Så fort man börjar expandera kommer även kostnaderna öka, overhead kommer öka och sen är man inte det lilla bolaget med en slimmad kostnadseffektiv organisation utan pengarna rinner iväg. Många har provat det tidigare

Kungen
2025-01-24 14:50

Najs med egen flygplats i centrala Stockholm.

Awe
2025-01-24 14:47

De är säkert som andra bolag villiga att gå med ekonomiska garamtier från kommunen eller andra. De kommer inte att själva stå affärsrisken! Någon gör här en mycket förenklad
kostnadskalkyl som jag direkt kan underkänna. Pris per flygtimme är ju bara en del av kostnadskakan. Tillkommer en massa andra som t.ex handling. Dessutom kan man inte bygga en kalkyl på fullt jämt utan får räkna med ca 75% över året.

Linkan
2025-01-24 14:40

Med den mycket låga trafikvolym som är aktuell blir det ett STORT minus för flygplatsen och Swedavia.

Vem är villig att subventionera trafiken på Bromma?

Är de alla vi som inte har något behov av Bromma som skall betala eller är det de som nyttjar Bromma som skall betala!

Arlanda är inte så långt borta.
Från Centralen tar det bara 18 minuter till Arlanda.

Stockholmare
2025-01-24 13:53

Nu går väl inte västflyg runt heller…

T7-
2025-01-24 13:19

OM VÄSTFLYG LYCKAS GÅ RUNT PÅ TROLLHÄTTAN – BROMMA BORDE
VÄL DET VARA ÄNNU LÄTTARE GÅ RUNT PÅ LINJEN VISBY – BROMMA.

MARKNADEN PÅ LINJEN VISBY – BROMMA ÄR JU BETYDLIGT STÖRRE.

VAD KAN EN SAAB 340 KOSTA HYRA IN MED FOLK OCH ALLT, RUNT
35.000 SEK PER TIMME, BLIR RUNT 21.000 PER FLIGHT TILL VISBY,
RUNT 600 SEK PER FLYGSTOL, SÄLJER MAN BILJETTER FÖR RUNT 1.000 SEK
SÅ BORDE DET JU GÅ RUNT. SÄKERT LÄTT FÅ FÖRETAG OCH FOLK SOM PENDLAR ATT BOKA BUNTBILJETTER.

thomas
2025-01-24 12:25

Det handlar bara om en sak som hon skriver “att någon vågar riska” alltså är någon annan beredd att starta och därmed förlora pengar? Annars balanserade svar från henne, men tyvärr de förlorar mkt pengar nu hoppas de kan ta igen med sommartrafiken.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500