När kommer SQ till ARN?
För några år sen så diskuterades det villa om att SIA (Singapore Airlines) skulle börja trafikera ARN-SIN. Vet att SIA har ett omfattande codeshare dammarbete med SAS inom norden men skulle det finnas underlag för en direkt linje mellan ARN-SIN med SIA som operating carrier?
Skulle personligen tycka att det vore fantastiskt om SQ valde Stockholm/ARN som nästa destination att starta upp. Men vad tror vi om det, är det möjligt?
Alex
svar
obs….
pf, är du onykter?
SQ2717 var det väl det handlade om? För övrigt codeshare ARN-CPH
Mye taler for at Van Resenär har vært i så stor Champagnedimme at vedkommende ikke har sett, eller vært klar over hvilken flygplats vedkommende har vært på, ref.
https://planefinder.net/data/flight/SQ2727 (CPH-LHR)
Är du säker på att det inte var ett codeshare flyg?
Jag var på ARN i morse och då var fligt SQ2717 där så då flyger väl Singapore Airways redan på Arlanda??
ps. champagne skall serveras i riktiga glas.
Jag tror inte på Houston för SAS igen och jag tror inte att någon annan heller ser det som ett lönsamt alternativ. Toronto både tror och hoppas jag på, liksom Seoul.
Det jag saknar från Skandinavien är någon destination i Indien. Jag är övertygad om att det skulle vara ett lyckosamt drag.
Jag tror på dessa från Sthlm.
ARN – ICN
ARN – IAH
ARN – YYZ
Med tanke på hur pass stor feedertrafik vi har till Brasilien så kanske GRU också.
Men förutom YYZ så är ICN och IAH stora destinationer från Arlanda men även övriga Skandinavien saknar direkttrafik dit.
Lågprisprofilen, du kanske ska läsa mitt inlägg igen? Pröva en gång till så kanske du förstår.
Seoul ligger nog före för SAS, som pf skriver så har man redan code share med SQ från Singapore till Köpenhamn, Annars är det nog mer linjer till USA, konkurrensen från gulfbolagen är rejäl till Asien.
SQ er vel i ferd med å bygge opp sin CPH-SIN v.v. forsiktig mot daglige avganger. Nå har de vel nyligen gått opp fra 3 til 5 ukentlige Ruten er i code-share med SAS.
Jeg antar SK har avtale med SAS om feeding fra/til CPH til SQ i CPH. Så lenge det er kapasitet vil neppe SQ endre sitt rutemønster, eller åpne opp en ny destinasjon her oppe(ARN).
Litt utenom, jeg mener jeg reiste med en SAS B-767-200 fra SIN til CPH non-stopp tidlig på 90’tallet på vei hjem fra Australia. Kommer i håg flygningen tidlig i januari hadde få betalende pax, men svært mange ID. Ruten fungerte som “back-door”, så det ut som, for ID som ikke kom seg hjem fra BKK med SAS.
Jeg tror denne maskinen gikk 2-3 dager per uke på CPH-SIN v.v og gikk resten på ARN-BKK v.v Begge ruter, og B-767-200 hadde kort levetid i SAS, om jeg minns rett.
Dream on, kommer aldrig att hända konkurensen är för hård från Helsinki.
Ja, det var ju några år sen detta kom ut.
Intressant att Swedavia väljer att gå ut med ett pressmeddelande när det uppenbarligen inte var helt sant?
Vad har Hongkong med saken att göra? Det är som att säga att eftersom det går bra med en linje mellan Tokyo och Köpenhamn så måste Tokyo-Tanger ocskå vara en bra ide.
Det är fyra timmars flygtid mellan Singapore och Hongkong. Helt olika marknader.
Hoppas! Vore toppen om SQ skulle starta upp på ARN, men tror dessvärre inte det är så troligt då dom fajtas med ekonomiska problem och gör nedskärningar på många andra destinationer. Men håller med om att det är nog större chans att det blir SAS som startar den linjen, vilket skulle vara kanon det också!
Kan nog definitivt hända. SAS Hong Kong linje går bättre än förväntat och ruttnätet kommer anpassas mer för att kunna mata in mer trafik till den linjen från Europa, sen med City Jet kommer fler rotationer till städer i Europa möjliggöras.
Ser Singapore en bra möjlighet kan de nog börja trafikera Arlanda.
SAS skrev också i senaste kvartalsrapporten att man tittar på och analyserar fler långlinjedestinationer. Kan nog mycket väl bli SAS som startar linjen också.