airBaltic CEO har fått sparken – Oviss framtid för BT
För mindre än en timme sedan blev det klart att airBaltic’s CEO Martin Gauss får sparken med omedelbar verkan. Nyheten har just lagts ut i sociala medier och den avgående CEO:n sitter i skrivande stund på ett flyg från Riga hem till München.
Styrelsen påhejad av lettiska politiker ligger bakom beslutet.
Helt klart är att airBaltic nu har en minst sagt oviss framtid, med en behövlig IPO som med största sannolikhet nu inte kommer att bli av enligt många bedömare. Faran, som jag ser det, är att allt snabbt faller samman som ett korthus om man inte snabbt kan hitta en ny stark ledare. Lufthansa lär inte vilja gå in som köpare till hela bolaget även om de behöver säkra upp den ACMI produktionen som BT har kontrakterats att göra den kommande säsongen. En intressant fråga är vad som på sikt händer med alla A220:or som är beställda?
svar
Utan Martin Gauss vid rodret kommer det redan hårt prövade airBaltic att få det väldigt tufft. Det kan bli en rejäl krasch landning, frågan är om LH känner sig manade att gå in för att rädda sin ACMI-produktion? Något IPO kommer det inte att bli. På sikt en potentiell drömchans för SAS att kunna knipa A220:or och/eller framtida leveransslottar om man vill byta ut E-195LR, vilket varit planen hela tiden. Kanske resultatet blir att BT köps upp och bantas ner till 25-30 flygplan och fokuserar helt på jobbet som ACMI operatör till LH. SAS plockar A220 till Link, och alla blir nöjda.
A220 simulatorn i Riga (alternativt hela BT training center) köps av CAe. Vi får se.
Fördelen med Air Baltic är väll att de utåt sett har haft ett västerländskt tänkande som inte skrämt slag på kunderna. Hoppas någon begåvad person vågar ta över men jag gissar att den kommer kosta massor.