Galenskap att utbilda sig till trafikpilot idag?
Hej.
Vet inte riktigt hur jag ska börja. Min morbror är pilot på SAS, och ända sedan jag var tretton år gammal och fick följa med honom i cockpiten på en MD-80 från Köpenhamn till Frankfurt har jag själv velat bli en trafikflygare. Han vet om detta, och jag har givetvis pratat en del med honom om framtiden i branschen under rådande omständigheter. Han har på grund av en ganska lång senioritet haft förmånen att inte bli varslad ännu, men han är ganska negativ till flygbranschen i sin helhet. Han tycker dock ändå att jag borde söka de statliga alternativen, även om det möjligen kommer vara torrt på arbetsmarknaden ett bra tag till. Trots att jag är övertygad om att jag skulle trivas som fisken i vattnet om jag blir en trafikpilot, så är jag ändå aningen kluven.
Jag tog studenten i somras, och lyckades på håret ta mig in på läkarprogrammet i Lund. Jag är förvisso relativt intresserad av medicin, men när jag sökte programmet i våras var tanken egentligen inte att jag skulle tacka ja. Det var morsan som övertygade mig om att söka till universitet mest som en reservplan om jag inte lyckades få tag på någon typ av sysselsättning under sommaren/hösten under dessa coronatider. Jag lyckades få en timanställning på ICA, men anställningen kommer i bästa fall fortsätta som sporadiska arbetspass även i höst, och därför tackade jag ja till min plats på läkarprogrammet ändå.
Den stora frågan för mig blir då om jag öht bör söka till de statligt finansierade flygutbildningarna, eller om jag endast borde satsa på att bli läkare istället. Inser att hela dilemmat låter jävligt bortskämt, i och med att få möjligheten att plugga till läkare är i sig något större än jag kunde föreställa mig för tre år sedan. Jag är givetvis väldigt tacksam för att jag fått möjligheten att plugga till något som jag tycker är relativt intressant, men tror att ni kan förstå mitt dilemma ändå.
Jag vill som nämnt bli trafikflygare, men om det leder till att jag sitter på en helt förstörd arbetsmarknad utan jobb om några år kommer jag förmodligen ångra att jag hoppade av läkarprogrammet. Det finns ingen garanti att jag någonsin kommer in igen (jag kom in på reservplats). Å andra sidan så kommer jag troligtvis ångra att jag inte sökte till pilotutbildningen den dagen jag eventuellt tröttnar på läkaryrket.
För övrigt kan det uppfattas som att jag förutsätter att jag kommer in på någon av utbildningarna, men så är definitivt inte fallet. Däremot krävs det idag en investering på cirka 15 000 kronor för att ens kunna söka (medical + flygpsykologiskt lämplighetstest), och därför känns det som en oerhört dum idé att söka om jag inte ens kan vara säker på om det bästa långsiktiga beslutet för mig själv är att tacka ja eller inte.
Uppskattar alla svar jag kan få, och jag hoppas verkligen inte att jag låter dum eller kaxig på något sätt. Tack på förhand.
svar
Det stora problemet är dock att de flesta jobb är hotade av AI och automation. Trådstartaren funderar på om hen ska bli läkare istället. Just läkaryrket är definitivt, precis som pilotyrket hotat av att försvinna och ersättas av datorer. Jag skulle nog till och med tro att läkarna ersätts före piloterna.
Med det sagt, så skulle jag resonera såhär:
Satsa på att bli pilot men räkna inte med att göra det hela livet. Hoppa på TFHS eller SAA men betala absolut inte själv.
Planera för en andra karriär efter pilot (studera vid sidan/spara pengar…)
Hur många piloter är fortfarande utan flygjobb av alla som försvann pga. corona? Någon som vet
Pilot är något man ska ha varit mellan 1950 till mitten av 90 talet. Sedan dess har det gått åt fel håll varje år sedan början av 2000 talet. Bara en dåre skulle betala en pilotutbildning själv idag. Tror vi har ca 20-30 år kvar innan det går över till helt automatiserade maskiner. Problemet är att vägen dit kommer vara turbulent och sämre och sämre villkor kommer erbjudas tills det helt enkelt blir väldigt naturligt att en dator tar över uppgiften. Ingen vill trots allt jobba med yrket tillslut.
Skulle nog som flera andra i tråden råda dig att avvakta och påbörja dina läkarstudier istället. Det mesta känns väldigt darrigt inom vår bransch just nu. Anställningsvillkoren havererar, Airbus drar igång försök med enpilotsystem på frakten, vet inte alls hur det ser ut om bara 10-20 år. Vilket val du än gör så lycka till.
ca 100 svar. Nu till den verkliga frågan: Vad har du valt? Hoppas iaf att du känner dig nöjd och bekväm med det val du har gjort! Det är såklart alltid skönt att ha en utbildning man kan falla tillbaka på(läkare). Jag skulle ha rekommenderat att du började på läkarlinjen och sen vid tillfälle göra sitt medical och flygpsykologiskt lämplighetstest, vem vet om due helt frisk… jag vet om några som faila sin medical pga oupptäckta tillstånd. Som sagt… hoppas att du känner dig nöjd i ditt beslut. Skulle aldrig ville tvinga på min värsta fiende att ha ångest och ånger över vilken väg man tar i livet!
Flygledare… tips!
Pilot är ett kanonjobb! Ifall du jobbar statligt och får utbildningen betald. Flygvapnet; kustbevakningen, polishelikopter. Annars inget att sikta på.
Med vänlig hälsning,
Piloter kommer att behövas så länge som behov av flyg finns och behovet av flyg kommer att finnas för överskådlig framtid, det finns inget mer överlägset transportsätt på medel och långdistan. Sen lär det nog dröja innan planen är helt fjärrstyrda. Så det finns självklart en framtid om en inte lika tryggt och glammigt som tidigare.
Jag skulle starkt avråda dig
Sedan 1986 då jag utbildade mig har det varit en bergochdalbana av oro
Och permitteringar
Söka andra jobb mellan flygkoncernen..
Krävs massa tur och kontakter i denna ”sjuka” bransch
Nej bli läkare tryggt intressant och en bra framtid
Det är ett ensamt jobb i en resväska
Ingen glamour alls idag
Stay safe Stay on ground
Jobb får du säkert, men till vilka villkor och vart någonstans på detta jordklot är en annan fråga.
Vet inte om detta tagits upp, men vad de flesta oinsatta missar är att ett pilotjobb inte är lika med ”hemma” utan du måste flytta eller pendla till jobbet. Detta gör ett vanligt familjeliv svårt om du inte tar med familjen.
Lönerna och villkoren går inte åt rätt väg om man säger så, dessutom går flygen dygnet runt, så ledigt på helger och andra viktiga dagar är inget du kan räkna med. Pressade scheman kan göra det omöjligt att pendla hem. Har kollegor som ser sin familj max en gång i månaden. Visst det är inte för evigt, men du får vara redo att göra vad som krävs som du skall lyckas få ett jobb.
Du kanske skulle ha valt ett annat bolag……….
Tyvärr kostar det som du skriver pengar att “ens” kunna söka..
Jag tror att om man bortser från eventuella studiekostnader, så följ ditt hjärta/dröm…
Vill du verkligen bli trafikflygare, go for it!
– Kostnaderna då?
Antingen bekostar du det själv, men du kan också prova att komma in på någon av de YH utbildningar som finns…!
– Framtida jobb och löner?
Det finns det ingen som vet något om idag och heller inte om 1 år från nu…
Men det kommer alltid gå att få jobb och förr eller senare tjänar du nog högre än medellönen som pilot.. (även om det var bättre förr…)
Om du är rimligt säker på att kunna bli infixad på ett pilotjobb är det lätt att räkna hem det hela. Utbildningen är kort, tarifflöner (garanterad löneutveckling), karriärmöjligheter baserad på anställningstid, m.m. Jämför risk/reward inom andra yrkegrupper med liknande löner så inser du nog att detta är en no-brainer bara du faktiskt har de kontakter som krävs för att få jobbet.
Om man vill flyga riktiga flygplan, Airbus och Boeing så går det inte att flyga vid sidan om. Det är ett häftigt jobb och kanske det häftigaste man kan få uppleva, så vad får det kosta.
Tyvärr är jobbet inte vad det en gång i tiden var. Långa arbetspass och otrygg framtid. Börjar du på ett stort bolag är risken att du blir livegen. Byter du bolag så börjar du längst ned med lägst lön igen.
Blickar jag tillbaka efter att ha flugit i över 30 år (md 80, 767, 737, mm.) så skulle jag idag göra ett annat val. Utbilda dig till läkare, ingenjör eller något annat där du kan ha en spännande karriär, bli uppskattad och kan få chans till att utvecklas. Vill du flyga så kan du alltid göra det vid sidan om.
Hej Victor,
Tack för bra fråga o inlägg! Jag känner så med!
Själv blir jag klar med komvux till sommarn o tog högskoleprovet med 1.7 i höstas, så kmr in på typ det mesta. Vore en dröm med pilot, o utbildningen/jobbet i framtiden passar perfekt i huvudet. Senaste månadarna har jag vart så sugen, o äntligen fått ett mål i skallen liksom, som gjort det lättare att va tillbaka i skolbänken, så jag tänkt att det tom vore värt med privatutb. till våren om jag inte skulle komma in på statliga. Mkt tråkigt käbbel i tråden, men din fråga/inlägg har gett mig idéen att kombinera studier. Att först påbörja ett program till hösten men sedan också söka tfhs/osm till våren. Tack!
Jag utbildade mig till pilot för några år sedan, certet är giltigt och jag har inte ett enda lån, känns ganska skönt. Ska söka jobb när det passar tror jag. Men det gör det nog aldrig. Än så länge har jag inte sökt ett enda jobb.
Om man älskar att flyga så bör man absolut inte utbilda sig till pilot i näringssyfte, utan i egensyfte.
Jag skulle vara lite försiktig med att utbilda mig till pilot i nuläget. Flygbranchen har drabbats hårt och det kommer ta många år innan den hämtar sig (arbetsgivarnas marknad) och tittar man på vad som skulle ligga nära i tiden för dig så har flera flygskolor stängt ner i sverige i år och vad jag har hört så har de som finns kvar sagt upp instruktörer. Jag säger inte att fler kommer gå i konkurs men man vill inte hamna i en volflight situation.
Utöver att det råder mycket osäkerhet kring flygbranschen i nuläget och att anställningsvillkoren generellt har changerat de senaste 20 åren (åtminstone i Europa), ett par nackdelar med att jobba som trafikpilot:
Jobb på helger och högtider
Inte veta hur schemat ser ut längre än någon månad framåt
Oregelbundna arbetstider. Sena kvällar varvat med tidiga morgnar
Sova borta mycket och tillbringa tid på andra orter
Krångel med att jobba på en flygplats (säkerhetskontroller och annan skit)
Bristande anställningstrygghet
Å andra sidan, de flesta arbeten innebär uppoffringar av olika slag. Personligen hade jag inte velat jobba som läkare även om utbildningen i sig säkert är intressant.