Featured article image

ACR: Det går att driva Bromma med vinst

Publicerad den 28 januari 2021
Kommentarer
Bromma är en olönsam flygplats. Det menar Swedavia som föreslår en förtida nedläggning. Nybildade Bromma Airport Group menar tvärtom att det finns klara förutsättningar att driva flygplatsen med långsiktighet, lönsamhet och lägre utsläpp och vill därför ta över flygplatsen.
Bromma Tower

Bromma Flygplats
 
Det är inget snabbt hugskott som presenterades i veckan, tvärtom har tanken på att ta över Bromma flygplats och driva den vidare i privat regi legat och grott ett bra tag. Det säger Wilhelm Wohlfahrt, VD för ACR och initiativtagare till det brev som i början av veckan skickades till Stockholms Stad och Regeringen.
– Det verkliga startskottet gick i våras när Swedavia presenterade rapporten som sa att det inte går att driva Bromma vidare på grund av ekonomiska skäl. Därför ska flygplatsen läggas ner i förtid, innan kontraktet går ut 2038.
Hur kalkylen som det beslutet vilar på ser ut är det ingen utanför regeringskansliet som vet, inte ens riksdagens ledamöter. Den har hemligstämplats vilket naturligtvis gett upphov till diverse konspirationsteorier om att rapporten är ett rent beställningsverk som ska bana väg för det politiska beslutet att skrota Bromma.
Det nu bildade Bromma Airport Group menar att det är helt fel väg att gå när frågan om flygplatsen framtid baseras på den nu pågående pandemin. Allt pekar på att flyget kommer att återhämta sig och då är en nedläggning en helt oreparerbar skada. 
– Vår samlade erfarenhet säger att Bromma har alla förutsättningar för att gå med vinst. Vi ser fram mot att få ta del av Swedavias siffror och också utmana siffrorna i en redovisning till både regeringen och Stockholms Stad. 
Hur stora de ekonomiska insatserna vid ett eventuellt övertagande är avgörs av hur mycket Swedavia menar att gjorda investeringar och övrigt inkråm är värt. 
– Flygets återhämtning kommer att ske successivt och det är vi medvetna om. Under rätt förutsättningar kan flygplatsen gå med vinst redan vid 400 – 500 000 passagerare årligen. Därutöver finns en stor möjlig tillväxt eftersom Bromma har kapacitet på över tre miljoner passagerare per år.
– På alla de flygplatser där vi har tagit över flygtrafikledningstjänsten har vi kunnat visa att det går att göra till en betydligt billigare kostnad och med bibehållen kvalitet och flygsäkerhet. Vi har lyckats få ner kostnaderna för flygtrafikledningen med cirka 15 – 40 procent vid alla flygplatser där vi är verksamma. Vi menar alltså att ACR och Bromma Airport Group har alla förutsättningar att driva Bromma flygplats bättre och kostnadseffektivare än idag.
Vid sidan av de ekonomiska fördelarna med en fortsatt, privat drift pekar den nybildade gruppen på miljöaspekten. Redan nu finns en vision om att Bromma ska bli landets första fossilfria flygplats. Det ska ske genom att knyta an till de initiativ som finns på övriga flygplatser ute i landet, inte sällan de med linjer till just Bromma. 
– Vi bedömer det möjligt att allt flyg från Bromma flygplats kan bli fossilfritt innan år 2030. Vi utgår från att reduktionsplikten blir verklighet och att det kommer igång produktion av svenskt biobränsle och grön vätgasproduktion. 
– Bromma flygplats är också mycket väl lämpad att också bli det nationella navet för de första elflygplanen för reguljär trafik i Sverige. Det citynära läget, en kortare bana och den utpräglade inrikesprofilen gör flygplatsen till ett på alla sätt betydligt bättre alternativ för elflygplan än vad Arlanda flygplats någonsin skulle kunna vara.   
Förutsättningen för att kunna gå vidare med ett övertagande vilar nu hos Stockholms Stad och regeringen. Bromma Airport Group önskar nu möte med båda parterna. Det är något som Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser stöttar.
– Vi uppmanar regeringen och Stockholm Stad att snarast sätta igång förhandlingarna med Bromma Airport Group om en nystart för Bromma flygplats.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Bertil
2021-01-29 11:27

@Den ”riktiga” Gullan,
Som vanligt har du rätt. Ibland behövs inte avancerade kalkyler. Ibland räcker det att sticka upp fingret i luften och känna efter. Sluta dra ut på tidsförlängningar av Bromma och lägg ner det nu när det märks minst.

Nils
2021-01-29 09:55

BRA har ingen verksamhet på Bomma sedan våren 2020. Nu finns det andra flygbolag som trafikerar Bromma och ser att den är en fantastisk flygplats som levererar en lättillgänglighet för alla.

Sen får vi inte glömma närheten Karolinska och Huddinge sjukhus – dagliga transporter till och från Bromma. Är detta något som samhället ska sätta stopp för? Att flytta sjuk- och organtransporter till Arlanda eller Skavsta kommer att bli både dyrare och mer tidskrävande. Vakna!

Alex
2021-01-29 08:10

BRA har själva tagit bort vitsen men Bromma när de utvecklat till ett nätverk istället för point-to-point. Finns ingen anledning att pax från Umeå som ska till Ronneby ska mellanlanda på Bromma.

Bma
2021-01-28 23:24

Bromma behöver behållas och helst expandera. Förläng nordvästliga banänden så att större maskiner kan ta sig ned på flygplatsen.

Bromma behövs för sveriges framtid. Att ens komma på tanken att stänga ned sveriges tredje största flygplats är förmodligen det mest verklighetsfrånvända en människa kan komma på.

Infrastruktur ska byggas vidare, inte rivas!

Stockholmare
2021-01-28 20:36

När BRA + Swedavia tvingade bort allmänflyget från Bromma så höjdes det varningens finger (från bl.a. Trafikverket) att det kunde innebära att opinionen för flygplatsen skulle svänga. De flesta intressenterna som räknas har ju mentalt redan ställt in sig på nedläggning nu.

Anonym
2021-01-28 16:43

Bromma borde bli som Säve flygplats i Göteborg. Allt allmänflyg/samhällsnyttigt flyg samlas på Bromma & den kommersiella flygtrafiken samlas på Arlanda.

Gullan Purser&Miljödåre
2021-01-28 11:44

Jag har också räknat lite på detta, och kommit fram till att du har satt batterierna bak o fram i din kalkylator.

Inkan
2021-01-28 11:06

…och vad har du haft för underlag för dina kalkyler? Vore intressant att se hur du har räknat.

Så är det
2021-01-28 10:53

Det har sedan tidigare kommit fram att Swedavias rapport är ett beställningsjobb. Ibrahim Baylan tröck hårt på Swedavia i möten nu i pandemin om att deras rapport skulle förmedla en dyster framtidsutsikt för Bromma och att det inte är värt att driva vidare flygplatsen.

Man kan tro att vi lever i någon diktatur med sådana här fasoner under bordet.
Bromma är sveriges tredje största flygplats och spås vara en framtidsflygplats för elflyget. Behåll!

Henrik
2021-01-28 09:21

Idag har Swedavia ett avtal med Stockholm om en hyra av marken där flygplatsen ligger. Hyran är 1 kr per år +5 kr per passagerare. Att en privat aktör skulle få samma upplägg strider den kommunala likhetsprincipen, det kommer bli marknadshyra för ACR och då blir det dyrt att resa till/från Bromma

Foliehatten
2021-01-28 08:48

är att så länge som Swedavia äger BMA och ARN, så kommer ingen utveckling att ske varken på BMA eller på ARN. Spännande att ACR nu vill ge sig in i matchen. Om man vill att ARN någon gång ska bli ledande på annat än ineffektivitet och pinsamhet. Då borde man sälja flygplatsen till ett professionellt flygplatsbolag. Div politiker och LFV kan bidra med att ta bort alla trafikrestriktioner på ARN.

Gullan Purser&MiljöExpert
2021-01-28 08:01

Nu har jag räknat lite på detta, och den kalkylen är inte samhällsekonomisk eller miljömässigt hållbar, bara ett sätt att skjuta problem och kostnader framför säg.

Lägg ner Bromma och samla all flygtrafik på Arlanda, och bygg fina bostäder och strövområden på Bromma.

Bromma är en plats för människor inte för flygplan.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten