ACR satsar på utlandet

Publicerad den 12 december 2014
Kommentarer
I Sverige ansvarar ACR för flygledningen på dussinet flygplatser. Samtidigt öppnar sig möjligheter i både Norge och Danmark där flygledningen nu blir allt mer öppen för konkurrens. Det kan ge jobb också för svenska flygledare.

Nästa år tar ACR över flygledningen på Skavsta, Ljungbyhed och Ängelholm. Det ger dussinet jämnt av de 36 flygplatser i Sverige där flygledningen är konkurrensutsatt. Tidigare i år avslogs möjligheten att komma in också på de stora statliga flygplatserna där LFV fortsatt har ensamrätt på den civila och militära flygledningen.

– Därför vill vi gärna komma utanför Sverige och visa vad vi kan och vilka positiva effekter avregleringen i Sverige gett de mindre flygplatserna, säger Wilhelm Wohlfahrt, vd på ACR.

Skavsta blir det i särklass största uppdraget med en flygplats öppen dygnet runt, året runt. Annars är det mindre regionala flygplatser som är i fokus och den skalan är framför allt vanlig i Norge. Där finns idag 54 statligt ägda flygplatser och vid sidan av de stora, bland andra Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim och Tromsö, är merparten mindre lokala och regionala. Även där pågår en försiktig avreglering av det statliga monopolet och till exempel Rygge och Torp är privata flygplatser öppna för ACR.

– Vi har länge tittat på Norge och Danmark och särskilt Norge påminner om den svenska marknaden med många flygplatser i olika storlekar utspridda över hela landet. Även de måste få möjlighet att drivas mer kostnadseffektivt än idag.

När det gäller Danmark är marknaden sedan många år avreglerad. Flygplatserna i Billund, Ålborg, Karup och Århus har dock varit sparsamma med att konkurrensutsätta flygledningen för leverantörer utanför landets gränser. En liknande utveckling sker på andra håll i Europa, stegen som tas mot en avreglering är små och försiktiga.

– Det ger dock en del besynnerliga effekter. DFS, det är tyska motsvarigheten till LFV har nyligen fått uppdraget att sköta Gatwick. Samtidigt är den tyska marknaden stängd för konkurrens. Det är ungefär som här hemma där LFV har tillstånd att konkurrera utomlands men står för ett protektionistiskt tänkande här hemma. Men det sker en långsam förändring och vi är optimistiska. Vår målsättning är att senast 2016 ha ett kontrakt utanför Sveriges gränser.

ACR har idag 70 flygledare anställda och ökar till 95 i början av nästa år. En kommande expansion utomlands kan öppna arbetsmarknaden ytterligare.

– Det finns redan idag svenska flygledare som arbetar utomlands och har man sina certifikat så är det tillåtet att arbeta inom hela EU. Det är inte otroligt att vi i så fall tar med svenska flygledare ut när vi får uppdrag.

Skriv en kommentar

Kommentarer

AE
2014-12-16 11:01

Austrocontrol bedriver ATS tjänst på ett antal regionala flygplatser i Tyskland så DFS är också satta under konkurens.

L
2014-12-16 10:42

Det här blir jättebra för vi vet ju alla att ju fler kockar desto bättre soppa.

Alexander
2014-12-16 10:06

DFS driver flygledningen på stora flygplatser. Avinor, LFV, NATS och Naviair driver flygledningen på stora flygplatser.

Alitalia, Air France, Iberia, KLM, Sabena, SAS och Swiss drev alla lönsamma flygbolag innan konkurrens blev ett faktum.

Vad hände/händer sen?

Alexander
2014-12-16 10:05

DFS driver flygledningen på stora flygplatser. Avinor, LFV, NATS och Naviair driver flygledningen på stora flygplatser.

Alitalia, Air France, Iberia, KLM, Sabena, SAS och Swiss drev alla lönsamma flygbolag innan konkurrens blev ett faktum.

Vad händer/händer sen?

Ojdå
2014-12-15 21:12

Tyskland, Tyskland. Vad hände? Fältgeneral Sundin vill erövra Europa.

Skärpning!
2014-12-15 19:44

på flygtorget som vanligt. Den tyska marknaden är konkurrensutsatt i ungefär samma utsträckning som den tyska. Stora flygplatser drivs av statliga DFS medan mindre får upphandla flygtrafiktjänster hur de vill. Många drivs i egen regi. Flygtorget ute och seglar.

Nisse
2014-12-13 14:58

Varför är det så svenskt att vara avundsjuk på grannen. Och lättaste vägen ut är att säga “det var bättre förr”.

David
2014-12-13 00:36

Hur tänker du då?
“Nya tider” som Ny Demokrati eller Nyliberal eller “Marknaden mår bäst utan reglering” eller rent av “Foliehatt”? Eller “jagärartonårochtrorattvärldenärsomminpappasomärtokliberalsäger”?
Rätt vad det är så blir du vuxen! 😀

Nya tider
2014-12-12 20:53

Din kommentar är pinsam!

Björn
2014-12-12 10:51

att både LFV och ACR visar stort intresse för export av svensk flygledning. Kan inte misslyckas då båda bolagen har god erfarenhet av konkurrens.

David
2014-12-12 08:39

DFS uppdrag i Gatwick lär bli ifrågasatt! Vad ingår i avgiften. Ett orimligt prissättningssystem som i princip gör att tyska skattebetalare får stå för en del av notan för flygtrafikledning i England…!
Oklarheten och okunskapen i EU och hos våra politiker gör att tex ACR kan få kontrakt. Man tävlar på olika villkor. ACRs krokodiltårar är mest pinsamma.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten