Featured article image

Air Canada börjar flyga på Arlanda

Publicerad den 3 november 2023
Kommentarer
Både Montreal och Toronto. Arlanda får inte bara en utan två eftertraktade direktlinjer till Kanada när Air Canada startar trafik nästa sommar.
Air Canada

Air Canada
I juni 2022 drog SAS igång trafik till Toronto från både Stockholm och Köpenhamn med de nya Airbus A321LR-maskinerna. Det var säsongstrafik över sommaren som även upprepades i år. Nu får den trafiken en direkt konkurrens i och med att Air Canada presenterat direktlinjer från både Montreal och Toronto till Arlanda. Trafikstart blir i juni nästa år.
– Det finns ett stort förtroende för den svenska flygresemarknaden och Air Canadas satsning på direktlinjer från Stockholm Arlanda Airport är ett tydligt tecken på detta, säger Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia.
 
Toronto och Montreal har länge funnits med på Arlandas önskelista och det finns en tydlig marknad för båda destinationerna från Stockholm. Historiskt sett är det dock Kastrup som dragit det längsta strået och har i tretton år haft Air Canadas linje till Toronto som i somras utökades med Montreal.
Nu gör alltså det kanadensiska flygbolaget samma manöver i Stockholm med trafik från de två stora hubbarna.
– Vi fortsätter vår strategi att stärka våra globala nav i Toronto och Montreal och vi är mycket glada över att ytterligare stärka Air Canadas närvaro i norra Europa genom att nu addera Stockholm Arlanda Airport i utbudet. Toronto och Montreal är de tredje och fjärde största transatlantiska naven, och vi fortsätter att stärka våra utbud till Skandinavien från dem, säger Mark Galardo, Executive Vice President, Revenue and Network Planning på Air Canada.
Inledningsvis blir det säsongstrafik på Stockholm från den 12 juni till slutet av sommarflygprogrammet. Arlanda – Toronto flygs två gånger i veckan, torsdagar och söndagar medan Montreal trafikeras tre gånger i veckan, måndag, onsdag, lördag. Båda linjerna flygs med Boeing 787-8.
I samband med att Arlanda blir destination utökas även kapaciteten på Köpenhamn vilket gör att Air Canada flyger upp till 17 avgångar i veckan från Skandinavien till de två städerna. Till det ska läggas de avgångar som SAS planerar för nästa sommar med tre rotationer i veckan mellan Köpenhamn och Toronto och fyra i veckan mellan Stockholm och Toronto.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Handling
2023-11-04 09:40

Grattis Menzies till handlingen.

E
2023-11-04 01:42

Nu ar nog inte Air Canadas affarside att flyga in Kanadensiska turister som vill se den svenska naturen utan, att flyga US till Kanada da man kan konkurara med de amerikanska bolagen med en lagre kostnadsniva.

Och, i tillagg, passagerara som skall aka med kryssningsbatar under sommaren

Tobias
2023-11-03 23:43

Glöm pandemin som ursäkt och se till tiden innan dess och den sanning som då blir uppenbar.
Möt verkligheten, sluta drömma om Sth/ARN som världens centrum, eller ens Nordens.
Hoppas dock att Air Canada inte blir ännu ett Sth-misslyckande

Kondulit
2023-11-03 19:44

Kan det här verkligen stämma? Arlanda är ju bara en matarflygplats till Kastrup (världens bästa flygplats genom tiderna). Är också mycket märkligt att SAS planerar tre rotationer per vecka från Kastrup och fyra från Arlanda. Det är väl ingen som bor i Arlandas upptagningsområde som vill resa. Är väl inte heller nån från utlandet som turistar i Sverige.

AC
2023-11-03 13:55

Det var i pandemin många av Arlandas långlinjer försvann. Men att skriva som Tobias gör är både otroligt okunnigt och dumt. Jämför vadå?? Norden/ Europa… Jovisst London är större och Köpenhamn gynnas av SAS av politiska skäl, inget annat.

Tobias
2023-11-03 13:15

Av naturmässiga skäl har kanadensare inget att hämta här, jämfört med deras eget land eller övriga Norden.
Stadsmässigt väljer nog kanadensare betydligt trevligare och häftigare städer än döda tillknäppta Stockholm.
Enda skälet att ta sig hit är SEK , dvs skräpvalutan.

LV
2023-11-03 12:07

Turismen till Sverige och Stockholm, har ökat avsevärt. Allt genom nyheter i media. Följer man med – ja, då vet man.

Tobias
2023-11-03 11:34

Låter ju bra, men det blir som vanligt ännu ett i raden av flygbolag som inser misstaget inför nästa tidtabell.
Stockholm/Sverige är av ringa intresse för såväl turister som verksamhet, jfr övriga Norden/Europa.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten