
Air Leap bygger upp ett nytt Sverigeflyg
Publicerad den 29 mars 2021
Kommentarer
Alla som tycker att det är en mänsklig rättighet at flyga överalt i Sverige och Europa för ettpar hundra kronor bör tänka ett varv till. Vill man inte att flyget ska finnas kvar, det ska vara möjligt för flygbolagen att tjäna pengar på biljetterna. Om man tycker det är för dyrt att flyga kan man låta bli. och transportera sig på annan vis.
Många av dessa linjer hade på 80 talet flugits med Dornier 228, Shorts 330, Cessna 404 dvs flygplan utan tryckcabin. dessa hade befolkats med affärsmän som betalat dyrt + en och annan obokad ungdom. Saab 340 och Fokker 50 med tryckcabin var lyx tillängnad trafikstarka linjer. gjordes stora vinster då trots bra cabinfaktor och relativt dyra biljetter? Nej gick det runt var det bra. Vem vill ni ska subentionera era resor i dag med en ny jet och biljettpris på 399 kr?
Nu under pandemin valde man SAS till GOT
Trots att Leap flög från BMA, många flighter cld BMA-GOT till slut lades linjen ner.
Säkrare bekvämare med JET.
Man måste upp till regional jets standard för att trafiken ska fungera även inrikes.
Det bästa som hänt svea rikes inrekes flyg på länge. Tänk också att man kan få åka i något så klassiskt som en SAAB340, helt underbar maskin!
Jag minns jag flög Saab 340 med golden air till Trollhättan och jag minns fortfarande hur jobbigt det var! Helt döv och sönder vibrerad i kroppen. Usch nej tack. Inte ens för 199kr enkel!!
Expansion på G. Kommer det fler ATR eller ska de använda mer inhyrd kapacitet?
Löner, lokalhyror, avgifter för tillstånd, avsättning för ev passagerarkompensationer etc etc. Alternativt kör man på 399:- och gör en rekonstruktion.
En biljett består av ungefär 250:- skatter, passagerar och security-avgifter. Därtill tillkommer
Handling, start och km-avgifter. 399:- täcker inte ens det. Sen tillkommer leasing alternativ kapitalkostnad, bränsle och avsättning till reservdelar. Har säkert missat något! Do the math!!
När BRA gjort bort sig med dålig finasiell politik o dålig personalpolitik så är detta rätt väg att gå!
Vad är skillnaden om bokningssidan heter Air Halland eller Air Leap? Jag kommer fortfarande åka samma gamla slitna Saab 340 mellan Halmstad & Bromma. Allt detta om att det ska vara så lokalt och jidder om varumärke och produkt. Nja, det rimmar inte helt enkelt, vad konkret är skillnaden? Ingen alls… förutom något enstaka jippo ombord med kaffebönor som är rostade lokalt och ett surdegsbröd som producerats hos Gittans café. Det går inte att sminka en gris helt enkelt.
399 SEK!WOW!
Då måste LEAP eller BRA börja köra med A380 om det ska vara lönsamt!
399 Kr på en SF3 eller ATR in your dreams…!
Biljettpriserna är helt hutlösa i Sverige. Kolla på inrikesmarknaden i våra grannländer där biljetter säljs för halva priset.
AirLeap och de andra aktörerna har bara en sak att konkurrera med; priset! Att tro något annat är ren fantasi. Sänk priset så överlever ni. Jag har arbetat i chefsposition på ett inrikesbolag för ett par år sedan och vet att det går att pressa priserna samtidigt som man bibehåller kollektivavtal; men tyvärr är nuvarande bolag för inkompetenta.
I så fall ska taxi sänka priserna också. Det är helt osunt att taxiresan till flygplatsen är dyrare än flygbiljetten…
@Flyg: Det är inte realistiskt med billigare biljetter, om något så kommer nog biljetter vara dyrare framöver för att täcka det verkliga kostnaderna. På kort sikt kan vi nog dock se ett priskrig tills antingen BRA eller Leap går under.
Haha, 399kr MAX? Jag tvivlar starkt på att air Leap skulle ens gå plus om man hade 100% kabin faktor om man sålde biljetterna för 399kr.
Tex en saab 340, 30 stolar @ 400kr = 12.000kr. Bromma ner till Skåne lär ta runt timmen iaf, tvivlar på att en Saab kostar mindre än 12.000 I timmen och sen kanske dom vill tjäna nån krona för tjänsten? Suck. Återgå till lokalbussen istället
@Flyg 399:-? Ta Swebus du i stället, eller el-cykeln.
Priserna är för höga, dom måste sänkas. En inrikesbiljett ska aldrig kosta mer än 399:-
Air Leap borde byta namn till Air Sweden alternativt Sweden Air.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten