Always i graven – blir Ving
Publicerad den 4 april 2006"Beslutet har tagits därför att skillnaden mellan de båda varumärkena inte längre är stor nog för att motivera två varumärken", säger Joakim Eriksson, Vings kommunikationsdirektör, till Flygtorget @irmail. "Vi lägger nu i stället större samlade resurser på Ving."
En skillnad mellan de båda är att Always har en rad bra mellanklasshotell. Dessa läggs nu in under Ving.
De båda chartervarumärkena har jobbat parallellt med varandra under MyTravel-hatten.
Den stora skillnaden var tidigare, att Always såldes via externa resebyråer, medan Ving skötte sin försäljning självt. Från 2002 började dock Ving också sälja sina resor via agent.
“När Internet-försäljningen samtidigt ökat, så fanns inte längre någon större skillnad mellan de båda”, kommenterar Joakim Eriksson. “Vi kommer att få en bättre fokusering i marknadsföringen genom att vi nu kan satsa våra resurser på ett enda varumärke, på Ving.”
Sammanslagningen av de båda varumärkena innebär att MyTravel får ett reseprogram och en tryckt katalog mindre att producera, liksom en websida mindre.
Tar man då inte någon risk alls när ett känt och uppskattat varumärke som Always försvinner från t ex annonssidorna – vad är det som säger att de som skulle ha köpt en Alwaysresa, då inte i stället fastnar för någon av konkurrenterna Fritidsresor eller Apollo?
Koncernchefen i MyTravel Northern Europe, Sam Weihagen (bilden th), svarar:
“Vi vet att många gäster följer med hotellen i stället för varumärket, så när Always-hotell läggs över till Ving så tror vi att kunderna följer efter. Dessutom är det ju så att resesäljarna ju är medvetna om detta. Därför tror vi att Always-kunder ska bli Ving-kunder.”
“Men visst är det en utmaning att få Always-kunderna att i stället bli Ving-kunder”, säger Sam Weihagen.
Sam Weihagen påpekar dock, att man i Norge tidigare med framgång lagt in kända varumärken i norska Saga. Och när Spies och Tjäreborg gick svagt i Finland, så valde man att lägga ned Spies – och därmed blev Tjäereborg lönsamt.
“Så vi har tränat…”, säger Sam Weihagen till Flygtorget @irmail.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten