Boeing 787 eller Airbus 350 – varför inte A330?
Publicerad den 14 juni 2013
Innan året är slut ska SAS ha bestämt sig för vilket flygplan som ska ersätta den åldrande flottan av långlinjemaskiner. Så lyder beskedet från SAS. Vid en första anblick är det ett val mellan Boeing 787 eller Airbus A350XWB, två flygplanstyper i den nya generationen, till största delen byggda i kompositmaterial. Det som lockar SAS och andra flygbolag är en helt annan bränsleekonomi, särskilt i jämförelse med de fyrmotoriga A340-300 som SAS har sju av i dagsläget. En minskning av bränslekostnaderna med mellan 25 och 30 procent utlovar flygplanstillverkarna.
Men nya flygplan är också dyra och det kan också komma att påverka beslutet om vad urvalsprocessen kommer fram till.
– Jag kan naturligtvis inte ge några som helst besked, bara bekräfta att vi för diskussioner med SAS om bland annat A350XWB, säger Airbus marknadschef Chris Emerson till Flygtorget och leder sedan in samtalet på en intressant väg genom att börja tala om Airbus 330 istället.
Det är ingalunda ett nytt flygplan utan flög första gången för cirka 20 år sedan och sattes i trafik hos flygbolagen 1994. Men det innebär inte att det är ett gammalt flygplan.
– Absolut inte. Sedan planet började levereras har vi investerat lika mycket pengar i det som det kostade att ta fram det från början. A330 är idag bara samma flygplan till namnet som det som såg dagens ljus för två decennier sedan. Det är därför det fortsätter att sälja så bra. Varje år tror vi att det ska ta slut men flygbolagen älskar den här maskinen.
Chris Emerson menar att med de moderniseringar som kontinuerligt gjorts på A330, är det idag ett flygplan fullt i klass Boeing 787.
– Alla var övertygade om att Dreamlinern skulle slå ut marknaden för A330 men det har inte hänt. Jämför vi A330-300 och Boeing 787-9 som båda tar cirka 300 passagerare har vår maskin samma vikt, samma underhållskostnader och samma maximala flygsträcka. Men A330 har 6,5 procent lägre driftskostnader och är billigare i inköp, något som tillsammans kompenserar för den bättre bränsleekonomin hos Boeing.
– Dessutom, och det är viktigt, är A330 rymligare. Vi sätter in 8 stolar i bredd i kabinen och varje stol är 18, tum medan Boeing klämmer in nio i bredd med stolar som bara är 17,2 tum breda. I princip har vi en A350 kabin invändigt i A330.
Bland de förbättringar som märks på A330 är att maxvikten höjts från 212 till 242 ton vilket ökat räckvidden betydligt. Samtidigt har bränsleeffektiviteten förbättrats och flygplanets olika system förbättrats. I Chris Emersons ögon gör det A330 till ett klart alternativ när SAS funderar på ett nytt långdistansflygplan.
– Det beror alltid ekonomin i första steget, hur mycket får ett nytt flygplan kosta i förhållande till vad flygbolaget får ut av det. I nästa steg kommer passagerarkomforten, vilken kabin och vilka servicemöjligheter som finns. SAS har idag flygplan med kapacitet att ta cirka 300 passagerare, samtidigt som de destinationer som finns i flygprogrammet inte kräver ultralång räckvidd. Då är A330 ett klart alternativ och slår Boeing 787-8 när allt räknas samman.
Kommentarer
330:n, vacker så det står härliga till. Go SAS!
Det är skönt med ensidig intervju från Airbus. När en försäljare får oemotsagt vräka ur sig det ena efter det andra. Inte sagt att Airbus är ett dåligt alternativ men artikeln är mycket vinklad.
🙂
Eftersom vi får det på skattsedeln, ta billigaste alternativet, om Sas finns nästa år
A330 HGW, eller vad den nu heter kan mer, dvs så att den klarar SFO, NRT och BKK med tillräcklig last, men inte så mycket som 340-300. A330HGW kan fås snabbare än A350. Alla flygs cross av samma piloter. Det går att byta 340 mot 330HGW och sedan få 350 när tiden är inne. Simpla/billiga kurser för crew. Enligt RG “det blir definitivt inte färre antal än i dag” dvs det blir fler än 12. 12an är på långtidslease. Några 340 har leasekontrakt som går ut -15.
Man borde ha ett par A333-200 oxå som jag flygde med när jag arbeta på Thai Airlines.
A330-300 det vore en utmärkt maskin att ersätt A340 med. 2+4+2 konfiguration i ekonomiklass mycket bra. En beprövad maskin som slår B787 med hästlängder.
Varför krångla till det. Det är väl billigast för SAS att fortsätta med A330. En pålitlig och trevlig maskin. SAS har inte råd att vara testpilot åt någon flygplanstillverkare. Vi minns Dash 8-400. Många flygbolag förlorar goodwill tack vare Dreamlinern.
Håppas på Boeing 777 eller Airbus 350-1000
A333 kommer tyvärr inte överleva när väl både B789 och A359 kommer i luften och kan visa upp riktigt prestanda. SAS verkar behålla sina långdistans plan mellan 10-14 år (B767 & A333/A343) varför det talar mer för B789 eller A359 som har större möjlighet till PIP av motorerna vilket ger minskad bränsleförbrukning än A330, samt andra möjligheter till utveckling av prestanda
Med airbus sätt att se på saken…………
Det skulle vara bra pr att släppa den nyheten under flygmässan såklart. Men det som talar emot A330 är att SAS sagt några tillfällen att dem behöver större långdistansflygplan. Då borde A350 ligga bra till, men man har även nämnt B777.
Jag tror att om SAS väljer att köpa plan i år, så blir det nästa vecka under PAS. Bara Se och vänta! Hoppas så sjukt mycket på A350-900/1000!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten