Featured article image

Boeing snart historia i SAS

Publicerad den 3 februari 2023
Kommentarer
Nio flygplanstyper är nu åtta. I början av veckan flög Boeing 737-800 för sista gången i SAS färger. Men 737-700 finns kvar större delen av året.
I söndags och måndags var det tack och adjö för tre flygplan i SAS flotta: en A320Neo, SE-ROH, avslutade karriären den 29 januari på sträckan Arlanda Amsterdam. Dagen därpå var det dags för LN-RKR, en A330-300 att flyga en sista turnaround till San Francisco. Båda maskinerna ska nu lämnas tillbaka till leasingföretaget. Dessutom har den sista Boeing 737-800 flugit en avslutningsrunda till Paris från Oslo. 
Det innebär att epoken 737-800 nu är avslutad i SAS. Maskinerna kommer dock att leasas ut under en period innan de slutligen lämnar flottan. 737-800 gjorde premiär hos SAS år 2000 och som mest har 55 flygplan av typen flugit hos SAS. I och med att de nu fasas ut minskar också antalet flygplanstyper som SAS förfogar över, från nio till åtta.
Boeing är dock inte ett helt avslutat kapitel för SAS. Fortsatt finns fem 737-700 kvar på basen i Oslo och de ska vara i trafik större delen av 2023, trots att de egentligen skulle ha lämnat redan förra året. Dessutom finns tre 737 inhyrda från Jettime som en resurs kommande sommar och som förstärkning av bland annat den pilotträning som fortfarande behövs. Enligt SAS är det faktum att Flyr gått i konkurs och trots allt lämnat en del marknad efter sig på främst norsk inrikes, ytterligare en anledning att behålla 737:orna. 
En av de kvarvarande 737-700 kan bli kvar längre än de övriga. Det är den maskin som används som medivac, alltså medical evacuation och snabbt kan byggas om till sjuktransporter. Visserligen tillhör den de som gått allra flest cykler men den norska försvarsmakten använder den flitigt och det har diskuterats att den ska finnas kvar i Norge.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Mr €
2023-02-06 17:33

Snart ny VD med ny flygplansmålning, nya uniformer och ytterligare 3 nya flygplanstyper gärna 8 av varje med chefspiloter i vart land och ett nytt typkontor per land.

Grossmutter
2023-02-06 08:57

Ett slimmat huvudkontor är det mest lämpliga för SAS för att bli lönsamt. Flygplan, besättningar, underhåll och markservice finns det gott om på marknaden hos bemanningsföretagen med betydligt bättre villkor för det nya SAS.

@thomas
2023-02-05 12:50

med någonting att göra hur många flygplanstyper USAs flygvapen har???

thomas
2023-02-05 09:11

Amerikanska flygvapnet har 16 flygplanstyper

AB
2023-02-04 14:53

Med tanke på vad SAS har är detta ett förslag:
-ATR 72
-EMB 195
-A320neo
-A321LR
-A330

ATR och EMB inhouse i Link. Slå ihop Connect med Main. Slimmat huvudkontor!

MrX
2023-02-04 12:36

Av någon anledning har Ryan, Easy, Wizz, Norwegian m.fl en enda flygplanstyp… men listiga ladan vet bäst!!!

Robban
2023-02-04 09:47

Att SAS gör sig av med antika B737, Denna flygplans modell B737 NG borde ha varit sista revamp av detta medelmåttiga flygplan.
Vet inte vilka passagerare Gullan föreställer sig skulle ha älskat B737. A320 har helt överlägsen komfort jf B737. Även MD 80 var bättre än B737 komfortmässigt B737 var en fel investering för SAS.

Ehrmantrout
2023-02-03 16:56

Hade haft denna flotta : EMB 175 och A220, A320neo, A321 LR och A330neo 10st. Dom två förstnämda hos underleverantörer. Huvudkontoret i Köpenhamn.

Gullan Purser&BoeingExpert
2023-02-03 15:28

Det är en epok för oss som började på Ivar och Huge Viking ,våra fina 747 som går i graven, de som med tiden som krympte och blev till den minsta av minsta 737.
Det har varit fina maskiner att jobba i och älskade av kunderna.

SAS Q
2023-02-03 14:42

SAS bör göra sig av med resterande B737-700 och A319. Enhetsflotta är att föredra.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten