Featured article image

Colombia bekräftar: Köper Jas Gripen

Publicerad den 3 april 2025
Kommentarer
Colombia väljer svenska Saab som leverantör av stridsflyg. Det skriver Colombias president Gustavo Petro på X. Colombiansk media har tidigare rapporterat att regeringen planerar att byta ut sin nuvarande flotta av det israeliska stridsflygplanet Kfir mot svenska Jas Gripen.

Nyheten bröt ut när Colombias president Petro tog till sociala medier och skrev på X att det colombianska försvaret snart ska integrera JAS Gripen i sitt flygvapen. Colombia har för närvarande en flotta av israeliska Kfir som togs i bruk i slutet av 1980-talet och de har blivit allt dyrare att underhålla. Israel pensionerade sina Kfir redan under 90-talet, men flygplanet används fortfarande av bland annat Colombia, Ecuador och Sri Lanka.

Valet har stått mellan amerikanska F16, franska Rafale och svenska Jas Gripen. En anledning att Colombia valde Jas Gripen är den låga driftskostnaden – uppskattat till cirka 4 000 dollar per flygtimme jämfört med F-35:s 44 000 dollar i timmen.

– Den flygplansflotta som ska förvärvas är helt ny, med den senaste tekniken, redan utplacerad i Brasilien, skriver Gustavo Petro på X, och tillägger att en avsiktsförklaring är undertecknad.

Det är oklart hur stor ordern är. Saabs presschef Mattias Rådström säger i en skriftlig kommentar till TT:

– Det är naturligtvis väldigt glädjande nyheter och väldigt positivt för Sverige och Saab att Colombias president Petro annonserar sin avsikt att införskaffa Gripen E/F. Vi ser nu fram emot fortsatta diskussioner med Colombia.

Gripens framgångar i Sydamerika, särskilt i Brasilien, visar att Saab har lyckats fånga en snabbt växande marknad. Flera faktorer förklarar varför Gripen kan bli det främsta valet för fler länder i regionen. Här är marknaden dominerad av budgetrestriktioner, specifika strategiska behov och industriell tillväxt.

Sverige och Brasilien har redan ett samarbete kring Jas Gripen med en anläggning för utveckling, slutmontering, test och utvärdering i Saõ Paulo. 2014 beställde Brasilien 36 Jas Gripen och det finns planer på expansion. En avgörande faktor för Gripens sydamerikanska framgång har så klart varit att Saab har etablerat partnerskap med lokala företag i Brasilien, drivit kompetensöverföring och skapat jobb inom flygsektorn.

Sydamerikas varierande geografi och infrastruktur kräver ett flygplan som kan manövrera på kortare och enklare landningsbanor, och dessa behov kan Gripen E utan problem uppfylla. Det borde göra den mycket lämplig för kraven från sydamerikanska flygvapen, där mångsidig operativ förmåga är avgörande.

Dessutom har många sydamerikanska flygvapen en snäv försvarsbudget, och här blir Gripen ett bra val. Förutom det lägre inköpspriset än till exempel F-16 och Rafale, har Gripen en lägre driftskostnad. Om flera sydamerikanska länder standardiserar sina flottor med ett enda multifunktionellt flygplan som JAS Gripen, skulle dessutom både logistik och utbildningskostnader minska.

Olyckskorpar kraxar dock att USA skulle kunna sätta käppar i hjulen för affären. Gripens F414-motor, tillverkad av General Electric, faller under International Traffic in Arms Regulations, eller ITAR, som reglerar exporten av amerikansk militärteknologi. Washington skulle därmed kunna lägga in sitt veto mot försäljningen av dessa motorer till Colombia, vilket dock förnekas av colombianska myndigheter.

En av fördelarna med Gripen är korta start och landningar som demonstreras i Försvarsmaktens klipp:

Skriv en kommentar

Kommentarer

Peter
2025-04-06 12:44

Finns ju Snecma fransk motor i Dassault

Yazi
2025-04-04 21:55

Om vi ser till antal Nobelpris, oavsett område, leder USA med hästlängder före alla andra (tillsammans?).
Vad gäller vapen teknologi är det lika.
Att sedan kunna och med hjälp av gigantiska summer prånglar in system efter system, har gjort att vi andra fått backa.
Jag tror och hoppas att vi nu tar steget fram och klarar oss själva, Europa alltså.

OneLove
2025-04-04 21:27

Håkan.
Jag tror att det som händer västerut är början på just det du skriver. Inte bara motorer, utan allt annat, typ Patriot systemet mm.
/Regnbågspilot FV

Håkan
2025-04-04 10:51

Varför tittar inte Saab efter Rolls Royce eller något annat europeiskt?

Thomas
2025-04-04 06:24

Glädjande nyheter för Colombias val av JAS
För att påpeka den operationella flexibiliteten den snabba turn arounden
Finns inget stridsflyg som slår JAS i detta avseende.

ATC
2025-04-03 13:11

Ok, det var därför SE-RKL flög Arlanda – Bogota 1/4.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/se-rkl

Hakaol
2025-04-03 10:09

SAAB aktien har som det verkar stabiliserat sig på en hög nivå. Enligt lokaltidningen i Linköping så rör det sig om 22 stycken Gripen E och 2 stycken Gripen F förmodar att dom ska slutmonteras och levereras av Brasilien

Bertil 1
2025-04-03 09:52

Man får ju hoppas på att inte USA börjar med något trixande om komponentleveranser till SAAB för flygplanen. Landet har ju visat sig vara en dålig förlorare i affärer.

Eric
2025-04-03 09:41

Såvitt jag vet står Colombia och USA inte på så god fot med varandra. JAS Gripen har amerikanska komponenter, vilket kan bli exportproblem. Om så blir fallet visar detta att vi och Europa måste klara oss själva, vilket vi kan, men inte gjort i en handvändning.

Jag heter Sverige
2025-04-03 09:00

Börsen skakas återigen av Trumps tullar, men Saabaktien pressar sig uppåt.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten