Emirates börjar flyga Stockholm – Dubai
Publicerad den 11 april 2013Idag är det officiellt att Emirates börjar flyga på Stockholm. Ryktet om en linje till Dubai har varit igång en längre tid och idag bekräftar Emirates den nya linjen med start den 4 september.
– Framgångarna med linjen till Köpenhamn har gjort att vi noga utvärderat möjligheterna att växa ytterligare i Skandinavien, säger Tim Clark, vd för Emirates i ett pressmeddelande.
Sträckan ska trafikeras med en Boeing 777-300ER indelad i tre klasser med åtta stolar i första klass, 42 i business och 304 i economy. Det blir daglig trafik, tidigare spekulationer talade om enbart tre avgångar i veckan, med avgång från Dubai 07.15 och ankomst till Stockholm 12.00. Returen går 13.55 och anländer till Dubai 22.25.
– Den nya linjen ger svenska passagerare betydligt bättre förbindelser till vårt internationella linjenät och därmed tillgång till populära destinationer som bland annat Thailand. Dit flyger vi med sex avgångar om dagen.
Emirates hemmaflygplats Dubai är en växande hub för trafik mellan Europa och Asien och därmed en allt svårare konkurrent till Kastrup och Helsingfors. Det ger även Norwegian hårdast tänkbara motstånd som idag flyger en Boeing 737-800 tre gånger i veckan på sträckan Arlanda – Dubai. Även Qatar som flyger en daglig Airbus A330 Stockholm – Doha får konkurrens om de långväga passagerarna.
Kommentarer
Varför 777? A330 skall fasas ut o nya 777 kommer hela tiden.Dom 330 som finns har kanske fullt upp.777 är en beprövad o säker
arbetshäst.Dessutom går den snabbast,högst och längst av alla plan. Mycket lite teknik.
Jag hoppas o tror att det blir en bra linje både
för passargerare o Emirates.
Arlanda – Dubai toppen.
Jag har flugit med Emirates “Trippelsjua” i olika
utföranden.Man sitter mycket bra i ekonomiklass,för att inte tala om business.
Besättningen i cabin är mycket proffsiga,
snabba o vänliga.Ej sura o otrevliga som EK
skriver. För en vecka sedan flög jag Dubai-
Doha-Arlanda med Qatar för att jämföra med
Emirates.Qatars mat både för vuxna o barn var
inte i klass med Emirates.Besättningen inte lika
snabba o smidiga.Sittkomforten bra i båda.
Håller inte med dej om att seatingen 3-4-3 i EK:s ekonomiklass är bekväm. Har du provat? Min egen erfarenhet är att BA,TG,QR har 3-3-3 och den upplever jag som bekvämare, speciellt vid långa nattflygningar gör det stor skillnad. Och betalar man för C-klass så vill man inte ha en mittplats. En sak man inte diskuterar när det gäller gulfbolagen är byten av plan, ofta mitt i natten när man är som tröttast. Värst i klassen är Doha, hoppas den nya flygplatsen blir klar snart.
@Anders1, haha ja Anders, nästan varenda flygbolag flyger i dag använder 3-4-3 i ekonomi och 2-3- i bussniess, det är standard, och det ä inte trängre i den utformningen än i något annat plan, 17.5 seat width är inte trångt. Bara de feta amerikanarna som har kavar 3-3-3 eller 2-5-2 i sina 777:or!
I höstas flög jag med Emirates mellan BKK-HKG-BKK som var det värsta vi varit med om. Underhållningssystemet var trasigt, Det tog nästan en timme mellan vi fick dryck & mat. Besättningen var ovänner med varandra och skrek åt varandra i galley. På återresan var besättningen lika sur. En medpassagerare fick sin tomatjuice spilld över sig och besättningen bad inte ens om ursäkt…. det är drygt 6 månader sedan vi skickade mail om detta och har fortfarande inte hört något…. aldrig mer EK.
Vilka får bygga frakten? Cargo Center eller Spirit?
Det blir nog Menzies som tar handlingen:
Orsak: Emirates vill inte agera tillsammans med Lufthansa . Emirates vill inte ha samma handlingagent som Qatar dvs Nordic Aero.
Singapore Airlines kommer. Det är klart. Exakt när är dock ej helt klart. CX gjorde en misslyckad satsning för 15 år sen.
Ååååh det här har jag sett fram emot länge!
Grattis till Stockholm och Arlanda. Stor maskin dessutom. Får vi hoppas det håller dig också. Nu behöver ingen mera gnälla att man måste åka via CPH för att komma någonstans….fast hela västvärlden blir ju dock en omväg….fast det spelar kanske ingen roll om bolaget inte heter SAS?!
Äntligen!
Jag och säkert många med mig har väntat på detta en längre tid. Nu kan man nå världen smidigare och väldigt bekvämt med en modern flygmaskin och en god service. Jag har rest en del och kan säga att detta är mycket trevligt att höra.
Tack för ordet,
Sören.
så slipper vi tjatet om att ni måste ner via CPH för att resa vidare och hur fördärvligt detta är. Vakna upp, Sverige är ett lillepytte land när det kommer till transport och arlanda har ett taskigt läge. Det finns ju en grund till att all SAS longhaul går ur CPH ellerhur? Alla tyskar reser inte LH…
Ok, min pansar sköld är på, vår befolkning är annars blyga och tysta men på nätet vågar man skriva vad sjutton man vill…. Avreagera er!
at fra sommerprogrammet har EK allianse med Qantas hva gjelder flyginger til/fra Australia, slik at EK-flightnummer DXB-Australia v.v. kan være operert av QF.
Älskar servicen på Emirates men fy bubblan för deras inredning i 777! Ekonomiklass är sjukt trångt med en mer stol i bredd än normala bolag. I bussiness har de mellanstolar. Finns det något annat bolag som har det förutom något eländigt charterbolag?
Vem kommer att få ge sig , Norwegian ? För det kommer inte finnas underlag för två operatörer.
Nu fattas bara ANA (högst otroligt), Singapore Airlines och Cathay Pacific (högst otroligt) och Etihad på ARN 🙂
Varför är det en bild på en 330 när de ska Flyga med 77W
Vem får handlingen?
Vad kostar det att flyga med Emirates till Dubai?
Ännu en destination som SAS inte lyckades komma igång på under de senaste åren. Men, skulle SAS börja så blir det ju självklart med mellanlandning i CPH.
Det är bra att det finns bolag som fyller tomrum. Kanske också Norwegian Long Haul vågar pröva lyckan?
Man kan börja undra vem som får den. Att folk får ha med sig minst 30kg per pax bådar inte gott för alla som jobbar på rampen. Men roligt att dom satsar på Arlanda!
Vilka tar handlingen?
Kan inte se flygen i GDS. Men jämförde QR och EK från CPH till MEL. QR skatt totalt SEK3490 och med EKSEK792. Båda på ekonomiklass. Grundpriserna liknade varandra i nivå. Detta borde utgöra betydligt billigare biljetter med EK än med t.ex. TG eller QR.
Vad kommer en stol att kosta med dom att flyga ToR?
Stämmer det verkligen att dom börjar med att flyga B77W?? Trodde dom alltid startade upp med A332 likt CPH för att sen öka med B772, B773 och till sist köra deras arbetshäst B77W.
Jäkligt goda nyheter att dom börjar flyga hit plus att det blir daglig avgång
Tänk så skönt!
Nu slipper Sverige känna sig utanför!
Undrar de kan väl inte sätta in en Airbus 380 på sträckan?
Kanske något svenskt matarbolag tar över trafiken och sätter in en Jetstream på sträckan!
Då försvinner ju all glamour för nyheten.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten