EU diskuterar flygförsäkringar
Publicerad den 8 maj 2003Vid EU-parlamentets regional- och transportutskotts senaste sammanträden 23-24 samt 29-30 april voterades bland annat civilflygets försäkringskrav.
Syftet med kommissionens förslag till förordning om försäkringskrav för lufttrafikföretag och luftfartygsoperatörer är att återupprätta jämvikten på flygförsäkringsmarknaden i Europa efter händelserna den 11 september 2001 i Förenta staterna. Kommissionen beslutade dessutom den 31 oktober 2002 att inte bevilja en ytterligare förlängning av bestämmelserna för statliga försäkringar i Europeiska unionen. Om förslagets viktigaste punkter skriver Per Stenmarck nedan:
Bestämmelserna skall vara bindande för lufttrafikföretag såväl inom EU som i tredje land. De skall tillämpas på såväl kommersiella som icke-kommersiella flygningar till och från gemenskapsflygplatser samt på flygningar över gemenskapens territorium.
Bilden: EU-parlamentarikern Per Stenmarck som rapporterar från EU och transporter med fokus på flyg.
I kommissionens förslag fastställs minimikrav för försäkringar när det gäller skadeståndsansvaret för passagerare, bagage, gods, post och tredje man. Med avseende på ersättningsansvaret för passagerare, bagage, gods och post överensstämmer förslaget med rambestämmelserna i Montreal- och Warszawakonventionerna och med rådets förordning (EG) nr 2027/97 som nyligen ändrats genom rådets förordning (EG) nr 889/2002.
I förslaget krävs det försäkringsskydd på inte mindre än 250 000 SDR (särskild dragningsrätt) per passagerare i enlighet med Internationella valutafondens definition. Enligt de nuvarande växelkurserna uppgår detta cirka 332 000 euro. Försäkringskraven när det gäller post skall fastställas av medlemsstaterna.
Kommissionen vill också reglera försäkringarna på så sätt att de täcker skadeståndsansvaret gentemot tredje man, genom att försäkringarnas minimibelopp kopplas till luftfartygets maximala startvikt (MTOW), som kan variera mellan 80 miljoner SDR och 600 miljoner SDR.
Kommissionen anser inte att det är nödvändigt att införa ett strikt skadeståndsansvar utan föreslår att skadeståndsansvaret grundas på fel och vårdslöshet.
Föredraganden har granskat ärendet och diskuterat det med de berörda parterna och föreslår ett antal ändringsförslag i syfte att förbättra lagstiftningsförslaget. Föredraganden anser att minimikraven för försäkringar för lufttrafikföretag såväl i samband med olyckor som krigshandlingar och terrorism inte är tillräckligt väl underbyggda, och att operatörer som använder sig av mindre plan kommer att bli starkt missgynnade om de tvingas teckna ett försäkringsskydd på 80 miljoner SDR, som kommissionen föreslår i artikel 7. Om denna artikel antas utan ändringar kan det medföra allvarliga konsekvenser för flyget i allmänhet och för de operatörer som använder sig av mindre plan. Av detta skäl föreslår föredraganden ett ändringsförslag som tar hänsyn till de ekonomiska realiteterna i syfte att säkra att mindre operatörer inte tvingas lägga ned sina rörelser på grund av alltför tunga försäkringskrav.
Dessutom införlivas flygplan som startar och landar på samma flygplats med lagstiftningen och det ges en definition av kortfristiga hyresavtal. Föredraganden anser att denna lagstiftning är nödvändig, men att den måste förstärkas och förbättras i enlighet med dessa ändringsförslag. Rapporten antogs av utskottet med siffrorna 37 för och 4 emot.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten