EU:s 55%-paket ska öka tillgången på hållbart flygbränsle

Publicerad den 28 oktober 2023
Kommentarer
ReFuelEU Aviation är en central del av EU:s 55 %-paket. Det främsta målet är att öka efterfrågan och tillgången på hållbara flygbränslen, SAF.
ReFuelEU Aviation innebär att bränsleleverantörer kommer att förse EU:s flygplatser med en ökande minimiandel av SAF (hållbara flygbränslen) blandat med fotogen. Det kommer att gälla alla leverantörer av flygbränsle som levererar till flygplatser inom EU och för de allra flesta flygplansoperatörer.
Hållbart och syntetiskt flygbränsle
Flygbränslet ska innehålla en minimiandel ”hållbart flygbränsle” från och med 2025, och från och med 2030 en minimiandel ”syntetiskt flygbränsle”, med en gradvis ökning av dessa beståndsdelar till 2050. Minimiandelarna är 2 procent hållbara flygbränslen från och med 2025, 6 procent från och med 2030 och 70 procent från och med 2050. Från och med 2030 måste 1,2 procent av bränslena också vara syntetiska bränslen. 2050 ska andelen syntetiska bränslen ha ökat till 35 procent.
Denna EU-lag beräknas minska flygets koldioxidutsläpp med mer än 60% till 2050, jämfört med 1990 års nivåer, och kommer att ge ytterligare luftkvalitetsfördelar genom att minska utsläppen som inte är koldioxid. 
 
Syftet med den nya lagstiftningen är att uppnå EU:s klimatmål för 2030 och 2050, eftersom hållbart flygbränsle är ett av de allra viktigaste verktygen på kort och medellång sikt för att minska luftfartens koldioxidutsläpp. 
 
ReFuelEU Aviation ingår i 55 %-paketet där EU ska minska sina nettoutsläpp av växthusgaser med minst 55 procent fram till 2030 jämfört med 1990 års nivåer och uppnå klimatneutralitet 2050.
SAF omfattar syntetiska flygbränslen (e-bränslen), biobränslen och återvunna kolbränslen.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten