Featured article image

Finnair fortsätter sitt 100-årsfirande

Publicerad den 4 november 2023
Kommentarer
Finnair, som ursprungligen var känt som Aero O/Y, firar 100 år med ny flygplansinredning, gratis meddelandetjänst ombord och en solpanelspark på Helsingfors flygplats.
År 1924 tog Aeros första flygplan, en Junkers F.13, sin första tur på ett flygpostuppdrag från Helsingfors hamn Katajanokka till Estlands huvudstad Tallinn. År 1946 förvärvade den finska regeringen en majoritetsandel i flygbolaget och 1954 började Aero verka under namnet Finnair.
 
År 1983 blev det ett av de första europeiska flygbolagen som trafikerade reguljärtrafik till Japan. Direktflyg från Helsingfors till Peking, Kina började 1988. På 1990-talet utökade flygbolaget sin internationella räckvidd ytterligare och moderniserade sin flotta och introducerade Airbus A320 och A340.
 
2005 lade Finnair en order på nio Airbus A350-flygplan. Introduktionen av Airbus A350 XWB-flygplanet 2015 förbättrade flygbolagets långdistanskapacitet ytterligare, vilket gjorde det till en europeisk ledare när det gäller anslutning till Asien.
 
2019 hade Finnair rekordtillväxt i lönsamhet och passagerarantal och förväntade sig ytterligare expansion av flygflottan när covid-19-pandemin slog till. Men i ännu högre grad drabbades Finnair hårt av Rysslands invasion av Ukraina, eftersom dess strategi baserades på att koppla samman Europa och Asien via den korta norra rutten som nu omfattar ett stängt ryskt luftrum.
 
Finnair förblev dock lönsamt under de första sex månaderna 2023 och uppskattar sina helårsvinster till mellan 150 miljoner euro och 210 miljoner euro.
 
För att fira sitt hundraårsjubileum har Finnair bland annat satsat på nya menyer ombord och en klädlinje med finska märket Makia. Dessutom ska man förnya kabinerna i sina Embraer-flygplan under de kommande åren. 
 
– Vi vill förbättra resekomforten och ge våra kunder en högkvalitativ reseupplevelse över vårt linjenät, säger Ole Orvér, Chief Commercial Officer för Finnair. Vi kommer att tillföra liknande känsla till vår Embraer-flotta som vi har använt i våra tidigare omgjorda Airbus widebody-flygplan.
 
Förnyelsen kommer att genomföras under 2024–2025. Finnairs flygningar med Embraer-flygplan utförs för Finnair av Nordic Regional Airlines. Det förnyade Embraer-flygplanet har 100 platser och det finns totalt 12 flygplan i Embraer-flottan.
 
En annan nyhet är att Finnairs passagerare nu kan skicka och ta emot textbaserade meddelanden under flygning med hjälp av WhatsApp, Viber, Kakao Talk, WeChat och iMessage.
 
Slutligen har Finnair Cargo tagit ett viktigt steg mot helt självförsörjande energiproduktion för sina anläggningar. Under sommar- och höstmånaderna installerade Finnair Cargo ytterligare 1790 solpaneler på taket av sin COOL Nordic Cargo Hub på Helsingfors flygplats, utöver de 1 200 paneler som installerades när terminalen ursprungligen byggdes.
 
– Det är tydligt att flygindustrin fortfarande väntar på de där stora lösningarna för att minska flygutsläppen. Under tiden fortsätter vi att arbeta för en mer hållbar verksamhet inom alla områden, säger SVP Finnair Cargo Gabriela Hiitola.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Hans L
2023-11-05 09:18

Håller med, bra jobbat Finnair, lite i det tysta verkar man göra ett mycket bra jobb. Vem skulle inte vilja ha ett “svenskt Finnair”. Flyger med dem som Oneworld medlem då och då, har bara goda erfarenheter.

Hans L
2023-11-05 09:17

Håller med, bra jobbat Finnair, lite i det tysta verkar man göra ett mycket bra jobb. Vem skulle inte vilja ha ett “svenskt Finnair”. Flyger med dem som Oneworld medlem då och då, har bara goda erfarenheter.

En admin.
2023-11-04 17:44

En intressant fråga tycker jag. Hur ofta har SAS drabbats av strejker om man jämför Danmark, Norge och Sverige och vilka är det som strejkat? Är t.ex. Frankrike ett land med lägre strejkvilja en länderna i Skandinavien? Frågor som tål att tänkas på.

thomas
2023-11-04 12:41

Hatten av för våra duktiga Finska flyg grannar.
Till skillnad från SAS har Finnair en mkt renare historia inte så mycket kriser och strejker, som har varit ständiga i SAS
trots sämre grundförutsättningar som mindre befolkningsunderlag.
Sätt in en Finsk ledning på SAS så kanske bolaget klarar sig om.även i ny AF KLM kostym.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten