
Flygbolaget BRA ansöker om företagsrekonstruktion
Publicerad den 19 oktober 2023Kommentarer
AMS kastade väl in ca 200 pensionsmiljoner i BRA nyligen? Eller gick de till ägarna för att köpa del i bolaget?
Kommer löner betalas direkt av Lönegarantin när man ansökt om rekonstruktion?
Misskötta bolag brukar ju gå i konkurs antingen direkt eller via rekonstruktion. På vilket sätt kan man tro annorlunda i detta fall?
Med tanke på alla kryphål, är det sorgligt att vi skattebetalare ska stå för ett vad jag anser vara bedrägeri och fiffel som ligger bakom BRA-härvan.
Vad oturligt för ägaren att rekonstruktionen annonserades PRECIS innan lönen skulle ut! Alla vet ju att personalen är den största kostnaden. Det blev vi skattebetalare som betalar lönen nu…
13 bolag.
Koncernbidrag hit och dit. Sällan, eller aldrig upptäcks oegentligheter när bidrag skyfflas mellan olika koncernbolag. Därtill krävs revisorer av högsta rang, vilket få om ens något bolag vill lägga pengar på. Skattemyndigheterna saknar denna kompetens
Summan pengar ökar inte, den omplaceras och skyldigheten mot anställda, leverantörer och skattemyndigheter uteblir, medan ägarna hinner förse sig innan kassan är tom.
Iom rekonstruktion så står staten för personalens löner!
Hur det än ligger till så går tankarna till crew dom måste vara väldigt uppgivna och orolig för framtiden. Det gör ju inte saken bättre att ingen verkar ha pengar kvar just nu några dagar kvar till lön! Hoppas de anställda får sin lön den 25e! Lycka till!
Eko: Andra medier skriver om ett tapp på 263 miljoner kronor, så ryktet verkar stämma.
Ryktas ett tapp på ca 260-270 miljoner första 9 månaderna. Det är minus 1miljon per dag.
Rimligt att göra EN rekonstruktion men nu två på kort tid är riktigt illa. Denna gång pga av en massa yttre faktorer men även själv skapade. T.ex är hela A319 och 320 upplägget huvudorsak. Hur kan man stregiskt förklara att man nu sätter A320 på ARN bas. Att skaffa flygplan som inte får landa på sin hemmabas är ju trots VING/Apollo vansinnigt. BRA säger att man ju kan börja flyga reguljärt med dessa från ARN också.
Vad med anslutande egna linjer till dessa t.ex. Bara trams.
Hoppas verkligen BRA tar sig igenom detta, annars katastrof för inrikesflyget, BMA flygplats och många regionala flygplatser.
Att hela landet ska leva förutsätter ett fungerande inrikesflyg här borde statsmakten gå in och göra en insats.
Vad var det många skrev!!
Bränsle som är betald? Haha tror du på den? Det är bränslebolagen som vägrar att tanka till bolag med dålig likviditet. Dom vill ha cash.
Det har hänt många bolag och visar sig exakt så.
BRA har problem, stora och charter upplägget ser illa ut.
Det är ett luftslott som kommer att spricka när.
Okej flygtorget dettar vad jag tror så ni inte blickar alla som kritiserar BRA
@ABC Jo det är så nämligen det är.Detta är en ekonomisk rekonstruktion.Lika som SAS och Norwegian gjort.
Det kommer bli bra.’SAS gjort detta många gånger likaså Norwegian.
Maltabolagen styrs av Geir Stormorken, vice VD Braganza AB.
Norgebolaget största aktieägare är Braganza AB.
Så absolut äger Braganza några ATR som BRA opererar. Så man gör rekonstruktion mot sina egna bolag så att säga.
@Cypern
Ägare Braathens ATR;
Hurricane Leasing DAC, Dublin, Ireland äger följande individer
SE-MKD, SE-MKE, SE-MKF, SE-MKG, SE-MKH, SE-MKI
SE-MKA = ATR 72 MSN 1276 Ltd, Malta
SE-MKB = ATR 72 MSN 1308 Ltd, Malta
SE-MKC = ATR 72 MSN 1313 Ltd, Malta
SE-MKK = ATR 72 MSN 1341 AS, Norway
SE-MKL = AVAP Leasing (Europe) VIII Pte. Ltd, Singapore
SE-MKM = AVAP Leasing (Europe) VIII Pte. Ltd. Singaport
SE-MKN = NAC Aviation 40 Limited, Ireland
SE-MKO = NAC Aviation 30 Limited, Ireland
Riktigt tramsigt läsa vissa inlägg här som tex ”lever dem över helgen”.
Tag gärna reda på fakta.
Ja det var förseningar igår pga bränsle ”som redan var betalt” och det förstod tydligen inte leverantör.
Dagens förseningar är följd förseningar pga Crew vilor mm.
De senaste åren har BRA pratat om biobränsle, nya flygplanstyper, inköp av elflyg och nu har man knappt pengar att betala bränsle leverantören på Bromma flygplats. Helt klart är man bättre på PR än bolagsekonomi
Jag kanske har fel men äger inte Braganza ett bolag som hyr ut ATR-maskinerna till BRA?
Hur kan de viktigaste funktionerna vara de som ska rekonstrueras? Om detta inte går vägen finns inget kvar!? Är det det som ägaren vill?
Apollo och Novair kan inte vara nöjda när man lagt ner sitt egna flygbolag och Braathens International Airways AB går i rekontruktion när produktionen knappt påbörjats.
Denna så kallade “Landsortstrafik” med avgångar från små flygplatser är väldigt komplex och kostsam. Många bolag har räknat fel. När något händer, sjukdom/teknik eller något annat oförutsett så kostar det stora pengar att få fram crew, mekaniker eller reservdelar samt 3h+ förseningsavgifter till passagerare.
De bolag som ingår i koncernen och har ansökt om företagsrekonstruktion är:
Braathens Regional Airlines (BRA) AB,
Braathens Crew AB,
Braathens International Airways AB,
Braathens Regional Airways AB,
BRA Sverige AB,
Braathens Support AB
Braathens People AB.
flyga charter är ingen guld business.
Man måste från första flight ha fått igång en ordentlig försäljning av tax free.
Bara nu under vintersäsongen de- icing kostnaden kan vara + 10.000 per flight.
Sen initialkostnaden med reg av ny flyg typ + utbildnings kostnader anställa mer personal, dyra försäkringar etc,
Bra har redan bränt mång millioner innan ens första charter flight som givit inkomster, dessutom fallande krona, höga räntor, dyr USD. Anställt nån kostsam miljnisse.
Stora förseningar redan idag fredag från Bromma. Ledsamt men tror BRA sagan är över .De skulle aldrig börjat med charter från lokala flygplatser med allt för billiga avtal de flyger i minus – dömt att misslyckas. Synd om alla duktiga anställda
Lufthansa, FinnAir eller Norwegian, mycket marknads andelar att ta över efter att SAS lämnar…..
SAS gik i rekonstruktion pga af gæld, men mest pga corona som lagde hele forretningen ned.
BRA går i rekonstruktion fordi man har underbudt Novair i et forsøg på at få lov at flyve charter. Det er man så lykkedes med, men prisen har været høj – måske for høj
Det här blir döden för Svenskt inrikesflyg
Det hjälper inte att flygplatserna nu fått utökat stöd, den ena efter den andra operatören har försvunnit, ingen kan komma in och ta upp trafiken.
Troligen har passagerarna sinat ut. Nätet har tagit över resornas funktion. När bränsle måste köpas kontant är det riktigt illa ekonomiskt. Undrar om bolaget kan komma alls tillbaka.
Riktig varningsklocka när man har 13 bolag för att driva 2 flygbolag. Ett upplägg för att flytta pengar och minimera skatter.
Och nu ansöker man om rekonstruktion igen nåt år efter den förra. Dags att dra av skygglapparna och sluta skylla på alla omständigheter.
Det är trams att dom ska hålla på med fossilfritt bränsle. Det är det som tar livet av inrikesflyget.
Hoppas verkligen att detta ordnar upp sig, annars skall jag se till att flickorna å gossarna får jobb i vår kabin, de är verkligen duktiga.
Tragiskt, hoppas att vi får fortsätta se BRA, ett fantastiskt koncept med flyg från Bromma.
Man jämför att andra bolag har varit i rekonstruktion. Det är möjligt men det är nog rätt unikt med två ganska tätt liggande rekonstruktioner. Uppenbarligen har man inte en affärsplan som fungerar. Eftersom företagsledningen inte verkas bytas ut så siktar man väl på en tredje rekonstruktion inom några år. I ett vanligt, vettigt och välskött bolag hade ju hela ledningen ställt sina platser till förfogande. Uppenbarligen saknar man all form av sjukdomsinsikt.
Avtal måste omförhandlas tänk om det vore så enkelt; bara att begära skuldsanering och köra på igen omigen omigen…. Den som är ansvarig för bolagets dåliga avtal borde träda fram och avgå inte bara låta staten betala för sina misstag.
Intressant att läsa i artikeln att “målet är bla bla bla” men inget om att målet är att bli ett lönsamt flygbolag. Liknar mer en “business plan” för flygbolag som Interflug……
Börjar bli parodi detta. Hur många gånger kan man ansöka om rekonstruktion inom en så kort tidsperiod. Är det ägarna och högt uppsatta som tar pengarna och sen begär skuldsanering för att tjäna ännu mer pengar.
För att en rekonstruktion skall godkännas så ska det väl finnas tydliga förutsättningar att bedriva det vidare efter rekonstruktionen.. uppenbart finns det inte
Nu hoppas vi att det löser sig! Men två ggr rekonstruktion är illa. En gång är ingen gång! Se på SAS! Att ” fortsätta som vanligt ” är en lögn! Crew lär få mycket frågor nu..,
SAS Main ska ju också in i rekonstruktion nu efter konkursskyddet i chapter 11 så det är ju ungefär samma sak. Norwegian är klar med sin och Nivair är nedlagt. Tuffa tider.
Svenst flyg går på botten av en avgrund ,snälla försämra inte för branchen nu.
Hur många gånger kan man gå i rekonstruktion; det börjar faktiskt svida i min plånbok som skattebetalare?!
Bolaget kan knappast gå ut och lova att kunderna hålls skadefria och att allt är som förr. Det bestämmer den av staten tillsatta rekonstruktören. Det enda bolaget skyddas ifrån är att försättas i konkurs så länge rekonstruktören inte ger upp.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten