Featured article image

Flygbolaget BRA ansöker om företagsrekonstruktion

Publicerad den 19 oktober 2023
Kommentarer
Det svenska flygbolaget BRA ansöker om företagsrekonstruktion för sju av koncernens tretton bolag. Kunderna påverkas inte av processen, alla flygningar kommer att genomföras och verksamheten fortsätter som vanligt skriver BRA i ett pressmeddelande.
Flygbranschen präglas av höga fasta kostnader och små marginaler. Bolaget måste nu agera för att säkra långsiktig finansiell stabilitet. Målet med den legala processen är att, vid sidan av ett antal förbättringsåtgärder, sanera skulder och omförhandla avtal för att säkerställa jobb, bevara den viktiga flyginfrastrukturen och tillgängligheten i Sverige samt att skapa långsiktigt hållbara förutsättningar för BRA. 
BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt flygbolag med en lång historia som sträcker sig tillbaka till 1946. Årligen reser drygt en miljon resenärer med BRA, som i dag är Sveriges största inrikesflygbolag sett till antal flyglinjer. Bolaget har omkring 500 anställda. Under det senaste året har BRA startat ett nytt affärsområde, charterflygningar åt researrangörer, som på kort tid dubblerat verksamheten.  
Pandemin innebar stora prövningar för flygbranschen och under rådande lågkonjunktur har återhämtningen efter pandemin bromsat in för inrikesresandet, samtidigt som kostnaderna har ökat, allt från flygplatsavgifter till bränslepriser och räntor. Företaget påverkas kraftigt negativt av valutaeffekter på grund av den svaga svenska kronan. Under sommaren har bolaget även drabbats av förseningar av flygplansleveranser på grund av global kapacitetsbrist på flygplan och reservdelar, vilket har resulterat i stora engångskostnader.  
– Vi är stolta över att ha flugit resenärer och bidragit till att hålla hela Sverige levande i över 25 år. Det kommer alltid finnas behov av att flyga och kunderna förväntar sig bolag som driver på hållbarhetsomställningen i branschen. Just nu har en rad olyckliga faktorer försatt oss i en svår situation. Att fatta det beslut vi nu har tagit är nödvändigt för att ta ansvar för jobben,  flyginfrastrukturen i Sverige och verksamheten långsiktigt. Vi kommer att fortsätta vår högt uppsatt ambition om att ställa om flygbranchen till fossilfritt så snabbt det är möjligt, säger Per G. Braathen, styrelseordförande och ägare av BRA. 
Bolaget genomgick en företagsrekonstruktion under pandemin då resandet tvärstannade i Sverige. Då frös bolaget sin verksamhet och parkerade alla flygplan i 13 månader, tills att resandet startade igen. 
– Dagens situation är en helt annan än den som rådde under pandemin då resandet, i stort sett, var obefintligt. Den här gången kommer vi att fortsätta vår verksamhet som vanligt och kunderna kommer inte att påverkas. Samtidigt behöver vi agera nu och genom ett antal åtgärder kommer vi att skapa långsiktiga förutsättningar för att driva och utveckla ett hållbart modernt flygbolag. Jag ser med tillförsikt på framtiden och möjligheterna för BRA, säger Ulrika Matsgård, vd BRA.
Ägarna är villiga att tillföra nytt kapital i samband med en framgångsrik rekonstruktionsprocess och överväger att bredda ägandet. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Ove
2023-10-24 10:35

AMS kastade väl in ca 200 pensionsmiljoner i BRA nyligen? Eller gick de till ägarna för att köpa del i bolaget?

Kommer löner betalas direkt av Lönegarantin när man ansökt om rekonstruktion?

Erik
2023-10-23 15:58

Misskötta bolag brukar ju gå i konkurs antingen direkt eller via rekonstruktion. På vilket sätt kan man tro annorlunda i detta fall?

Tobias
2023-10-23 15:27

Med tanke på alla kryphål, är det sorgligt att vi skattebetalare ska stå för ett vad jag anser vara bedrägeri och fiffel som ligger bakom BRA-härvan.

Jina
2023-10-23 14:06

Vad oturligt för ägaren att rekonstruktionen annonserades PRECIS innan lönen skulle ut! Alla vet ju att personalen är den största kostnaden. Det blev vi skattebetalare som betalar lönen nu…

Daniel
2023-10-23 12:08

13 bolag.
Koncernbidrag hit och dit. Sällan, eller aldrig upptäcks oegentligheter när bidrag skyfflas mellan olika koncernbolag. Därtill krävs revisorer av högsta rang, vilket få om ens något bolag vill lägga pengar på. Skattemyndigheterna saknar denna kompetens
Summan pengar ökar inte, den omplaceras och skyldigheten mot anställda, leverantörer och skattemyndigheter uteblir, medan ägarna hinner förse sig innan kassan är tom.

@Anna
2023-10-23 11:52

Iom rekonstruktion så står staten för personalens löner!

Anna
2023-10-23 08:48

Hur det än ligger till så går tankarna till crew dom måste vara väldigt uppgivna och orolig för framtiden. Det gör ju inte saken bättre att ingen verkar ha pengar kvar just nu några dagar kvar till lön! Hoppas de anställda får sin lön den 25e! Lycka till!

Andreas
2023-10-23 07:04

Eko: Andra medier skriver om ett tapp på 263 miljoner kronor, så ryktet verkar stämma.

Eko
2023-10-21 23:46

Ryktas ett tapp på ca 260-270 miljoner första 9 månaderna. Det är minus 1miljon per dag.

Acer
2023-10-21 10:15

Rimligt att göra EN rekonstruktion men nu två på kort tid är riktigt illa. Denna gång pga av en massa yttre faktorer men även själv skapade. T.ex är hela A319 och 320 upplägget huvudorsak. Hur kan man stregiskt förklara att man nu sätter A320 på ARN bas. Att skaffa flygplan som inte får landa på sin hemmabas är ju trots VING/Apollo vansinnigt. BRA säger att man ju kan börja flyga reguljärt med dessa från ARN också.
Vad med anslutande egna linjer till dessa t.ex. Bara trams.

thomas
2023-10-21 09:48

Hoppas verkligen BRA tar sig igenom detta, annars katastrof för inrikesflyget, BMA flygplats och många regionala flygplatser.
Att hela landet ska leva förutsätter ett fungerande inrikesflyg här borde statsmakten gå in och göra en insats.

Bellman
2023-10-21 07:43

Vad var det många skrev!!
Bränsle som är betald? Haha tror du på den? Det är bränslebolagen som vägrar att tanka till bolag med dålig likviditet. Dom vill ha cash.
Det har hänt många bolag och visar sig exakt så.

BRA har problem, stora och charter upplägget ser illa ut.
Det är ett luftslott som kommer att spricka när.

Okej flygtorget dettar vad jag tror så ni inte blickar alla som kritiserar BRA

Name
2023-10-21 02:17

@ABC Jo det är så nämligen det är.Detta är en ekonomisk rekonstruktion.Lika som SAS och Norwegian gjort.

Vet
2023-10-21 01:41

Det kommer bli bra.’SAS gjort detta många gånger likaså Norwegian.

Malta
2023-10-20 20:01

Maltabolagen styrs av Geir Stormorken, vice VD Braganza AB.
Norgebolaget största aktieägare är Braganza AB.

Så absolut äger Braganza några ATR som BRA opererar. Så man gör rekonstruktion mot sina egna bolag så att säga.

Matla
2023-10-20 19:59

@Cypern
Ägare Braathens ATR;

Hurricane Leasing DAC, Dublin, Ireland äger följande individer
SE-MKD, SE-MKE, SE-MKF, SE-MKG, SE-MKH, SE-MKI

SE-MKA = ATR 72 MSN 1276 Ltd, Malta
SE-MKB = ATR 72 MSN 1308 Ltd, Malta
SE-MKC = ATR 72 MSN 1313 Ltd, Malta

SE-MKK = ATR 72 MSN 1341 AS, Norway
SE-MKL = AVAP Leasing (Europe) VIII Pte. Ltd, Singapore
SE-MKM = AVAP Leasing (Europe) VIII Pte. Ltd. Singaport
SE-MKN = NAC Aviation 40 Limited, Ireland
SE-MKO = NAC Aviation 30 Limited, Ireland

Name
2023-10-20 17:09

Riktigt tramsigt läsa vissa inlägg här som tex ”lever dem över helgen”.
Tag gärna reda på fakta.
Ja det var förseningar igår pga bränsle ”som redan var betalt” och det förstod tydligen inte leverantör.
Dagens förseningar är följd förseningar pga Crew vilor mm.

Vemvad
2023-10-20 15:39

De senaste åren har BRA pratat om biobränsle, nya flygplanstyper, inköp av elflyg och nu har man knappt pengar att betala bränsle leverantören på Bromma flygplats. Helt klart är man bättre på PR än bolagsekonomi

Cypern
2023-10-20 15:37

Jag kanske har fel men äger inte Braganza ett bolag som hyr ut ATR-maskinerna till BRA?

Gillad
2023-10-20 15:33

Hur kan de viktigaste funktionerna vara de som ska rekonstrueras? Om detta inte går vägen finns inget kvar!? Är det det som ägaren vill?

Apolloresenär
2023-10-20 14:01

Apollo och Novair kan inte vara nöjda när man lagt ner sitt egna flygbolag och Braathens International Airways AB går i rekontruktion när produktionen knappt påbörjats.

Denna så kallade “Landsortstrafik” med avgångar från små flygplatser är väldigt komplex och kostsam. Många bolag har räknat fel. När något händer, sjukdom/teknik eller något annat oförutsett så kostar det stora pengar att få fram crew, mekaniker eller reservdelar samt 3h+ förseningsavgifter till passagerare.

Ekonom
2023-10-20 13:48

De bolag som ingår i koncernen och har ansökt om företagsrekonstruktion är:
Braathens Regional Airlines (BRA) AB,
Braathens Crew AB,
Braathens International Airways AB,
Braathens Regional Airways AB,
BRA Sverige AB,
Braathens Support AB
Braathens People AB.

thomas
2023-10-20 09:11

flyga charter är ingen guld business.
Man måste från första flight ha fått igång en ordentlig försäljning av tax free.
Bara nu under vintersäsongen de- icing kostnaden kan vara + 10.000 per flight.
Sen initialkostnaden med reg av ny flyg typ + utbildnings kostnader anställa mer personal, dyra försäkringar etc,
Bra har redan bränt mång millioner innan ens första charter flight som givit inkomster, dessutom fallande krona, höga räntor, dyr USD. Anställt nån kostsam miljnisse.

Inflight
2023-10-20 08:55

Stora förseningar redan idag fredag från Bromma. Ledsamt men tror BRA sagan är över .De skulle aldrig börjat med charter från lokala flygplatser med allt för billiga avtal de flyger i minus – dömt att misslyckas. Synd om alla duktiga anställda

SAS efterträdare
2023-10-20 08:23

Lufthansa, FinnAir eller Norwegian, mycket marknads andelar att ta över efter att SAS lämnar…..

Daniel
2023-10-20 08:07

SAS gik i rekonstruktion pga af gæld, men mest pga corona som lagde hele forretningen ned.

BRA går i rekonstruktion fordi man har underbudt Novair i et forsøg på at få lov at flyve charter. Det er man så lykkedes med, men prisen har været høj – måske for høj

thomas
2023-10-20 06:40

Det här blir döden för Svenskt inrikesflyg
Det hjälper inte att flygplatserna nu fått utökat stöd, den ena efter den andra operatören har försvunnit, ingen kan komma in och ta upp trafiken.
Troligen har passagerarna sinat ut. Nätet har tagit över resornas funktion. När bränsle måste köpas kontant är det riktigt illa ekonomiskt. Undrar om bolaget kan komma alls tillbaka.

Pnf
2023-10-20 00:35

Riktig varningsklocka när man har 13 bolag för att driva 2 flygbolag. Ett upplägg för att flytta pengar och minimera skatter.

Och nu ansöker man om rekonstruktion igen nåt år efter den förra. Dags att dra av skygglapparna och sluta skylla på alla omständigheter.

Bulten II
2023-10-19 22:58

Det är trams att dom ska hålla på med fossilfritt bränsle. Det är det som tar livet av inrikesflyget.

Gullan Purser&FinansExpert
2023-10-19 21:48

Hoppas verkligen att detta ordnar upp sig, annars skall jag se till att flickorna å gossarna får jobb i vår kabin, de är verkligen duktiga.

Brommapojken
2023-10-19 20:51

Tragiskt, hoppas att vi får fortsätta se BRA, ett fantastiskt koncept med flyg från Bromma.

Stockholmare
2023-10-19 20:33

Man jämför att andra bolag har varit i rekonstruktion. Det är möjligt men det är nog rätt unikt med två ganska tätt liggande rekonstruktioner. Uppenbarligen har man inte en affärsplan som fungerar. Eftersom företagsledningen inte verkas bytas ut så siktar man väl på en tredje rekonstruktion inom några år. I ett vanligt, vettigt och välskött bolag hade ju hela ledningen ställt sina platser till förfogande. Uppenbarligen saknar man all form av sjukdomsinsikt.

Rekonstruktion
2023-10-19 19:53

Avtal måste omförhandlas tänk om det vore så enkelt; bara att begära skuldsanering och köra på igen omigen omigen…. Den som är ansvarig för bolagets dåliga avtal borde träda fram och avgå inte bara låta staten betala för sina misstag.

Wallenbom
2023-10-19 18:25

Intressant att läsa i artikeln att “målet är bla bla bla” men inget om att målet är att bli ett lönsamt flygbolag. Liknar mer en “business plan” för flygbolag som Interflug……

Andera
2023-10-19 16:56

Börjar bli parodi detta. Hur många gånger kan man ansöka om rekonstruktion inom en så kort tidsperiod. Är det ägarna och högt uppsatta som tar pengarna och sen begär skuldsanering för att tjäna ännu mer pengar.

För att en rekonstruktion skall godkännas så ska det väl finnas tydliga förutsättningar att bedriva det vidare efter rekonstruktionen.. uppenbart finns det inte

Tinas
2023-10-19 15:50

Nu hoppas vi att det löser sig! Men två ggr rekonstruktion är illa. En gång är ingen gång! Se på SAS! Att ” fortsätta som vanligt ” är en lögn! Crew lär få mycket frågor nu..,

Janne
2023-10-19 15:24

SAS Main ska ju också in i rekonstruktion nu efter konkursskyddet i chapter 11 så det är ju ungefär samma sak. Norwegian är klar med sin och Nivair är nedlagt. Tuffa tider.

Honken
2023-10-19 14:39

Svenst flyg går på botten av en avgrund ,snälla försämra inte för branchen nu.

Skattebetalaren
2023-10-19 14:23

Hur många gånger kan man gå i rekonstruktion; det börjar faktiskt svida i min plånbok som skattebetalare?!

ABC
2023-10-19 14:10

Bolaget kan knappast gå ut och lova att kunderna hålls skadefria och att allt är som förr. Det bestämmer den av staten tillsatta rekonstruktören. Det enda bolaget skyddas ifrån är att försättas i konkurs så länge rekonstruktören inte ger upp.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten