Flygbolaget Primera Air lägger ner verksamheten
Publicerad den 1 oktober 2018
Primera själva beklagar i ett pressmeddelande händelseutvecklingen och som främsta orsak anges dels tekniska problem med flygplanen, bland annat korrosionsskador som kostat cirka 10 miljoner euro att åtgärda. Dessutom har den annonserade satsningen att ge sig in i lågkostnadskonkurrensen över Atlanten avbrutits sedan leveransen de nya Airbusmaskinerna försenats. De kostade stora summor för flygbolaget att ständigt ändra i de redan igångsatta trafikplanerna. Med en vacklande ekonomi gick det heller inte att finansiera de Boeing 737 MAX 9 som skulle tillförts flottan på sikt.
Kommentarer
Korrosions kärran!
Reg?
Ac typ?
Var i Paris/CDG igår och där står en Primera A321neo blockerad av flera fordon,framför,bakom och på sidorna.Någon är rädd att den skall försvinna.
Varför står det att Primera lägger ner verksamheten? De går i konkurs! De har inte betalt det de ska, inte ersatt passagerare, misskött bolaget till den grad att ingen vill ha med dem att göra. Har de betalt löner till sina anställda? Bolag som dessa ska inte startas, de utgör bara ett trussel mot de som vill verka i branschen på ett sätt som håller över tid.
Många flygbolag som är borta
Scanair Conair Maersk Sterling, Finnaviation, Estonia air, sen alla Thomas J bolag, det pågår hela tiden en konsolidering och
konkursvåg som aldrig avtar, en svår bransch.
Men alla tror att det hjälper att flytta ut bolagen till lågprisland, vilket det bevisas inte räddar något bolag, det gäller att göra bra affärer ha planen i luften och fullbokat, då spelar löner och lönebikostnader ingen roll.
Ännu ett pajasbolag i soporna. Kontor i ett land, flygplanen registrerade i ett annat, personalen anställda i ett tredje, operativa från ett annat, avgifter och försäkringar betalas in i .. ingenstans .. Ajdö och kom aldrig åter!
Låter väldigt mycket fiffel bakom att Solresor inte skulle ha vetat något innan det blev officiellt. De beskriver i media Primera som om det var ett externt bolag, och inte deras egna.
Låter väldigt mycket fiffel bakom att Solresor inte skulle ha vetat något innan det blev officiellt. De beskriver i media Primera som om det var ett externt bolag, och inte deras egna.
“Aktu” helt rätt detta är hel Isländskt, ingen koppling till Scanair Conair etc. reser mycket på Baltic ser även Small Planets (är väl även Isländskt) plan stå mkt på marken, även sett deras boarding köer, flera halvtomma plan i Tallin och Riga som flugit till medelhavet. Så frågan är om även Small planet är illa ute.
Nä sas går inte dåligt, men om man inte investerar dessa vinster i sin flygande personal kommer det att gå dåligt och det snart.
Primera Air har ingen koppling til Premiair.
Premiair var en sammanläggning av Scanair och Conair. Det bolaget heter idag Thomas Cook Airlines.
Primera Air kom långt senare och var ett restprodukt från ”Klondyke eran” på Island.
Det var resekoncernen Hemsferdir på Island som köpte Solresor av Magnusson. Hemsferdir äger väl Primera? Varför driva flygbolag när du kan köpa billigare stolar av östbolag?
“Primera startade 2019 som ett renodlat charterflygbolag”??
Varsågod, sidan 107
http://www.sasgroup.net/en/wp-content/uploads/sites/2/2018/01/2017eng.pdf
Då är återigen en person som lever i någon form av historisk villfarelse att SAS går dåligt.
Vinster 2014-2017 och 2018 är bättre än någonsin. Balansräkningen ser utmärkt ut och kassaflödet är starkt.
SAS lever väl på bidrag, som många gör idag, tyvärr.
Avskaffa dessa “arbetsmarknadsmässiga åtgärder” och låt de som kan hantera pengar och pengars värde, ensamma ta över.
Skattebetalarna ska inte behöva försörja oduglingar.
först var det Scanair och Spies Conair som sen blev Premiar, såg ett av planen på Riga flygplats förra veckan, parkad under mina två dagar där, små flygbolag som har plan på marken är illavarslande, och varför två flygplanstyper i ett sånt litet bolag.
Aktörer som Primeraair behövs inte i Norden. Dom sa upp all svensk cabinpersonal för ett antal år sedan och anställde cabinpersonal från forna östländer till urusla arbetsvillkor, betalade inga sociala avgifter, skatter etc. Vad gemene man inte känner till är att Primeraair och Solresor tillhör samma koncern, Primera Travel Group och ägs av en islänning. Solresor nästa ? Om bolaget har slut på pengar…
Helt klart är att WOW står näst på tur i Europa. Bolaget expanderar för snabbt och blöder massa pengar. Hösten kommer ta död på dom.
WOW nästa…
Åh så tråkigt att höra, dom har kämpat bra i motvinden.
De skulle ha sänkt kostnader å löner som vi på SAS gjort.
Att driva flygbolag är nog det tuffaste man kan göra. Höga oljepriser, flygskatter, miljövänner, strejker, väder, pilotbrist, tuff konkurens you name it.
nästa blir WOW
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten