Flygbolaget Primera Air lägger ner verksamheten

Publicerad den 1 oktober 2018
Kommentarer
Primera Air meddelar på sin hemsida primera.com att flygbolaget lägger ner all verksamhet efter midnatt den 1 oktober.
Primera Air

Primera Air
 
Primera Air beklagar det inträffade både för passagerare och personal. Primera menar att flera olyckliga händelser under 2017 bidrog till en försämrad ekonomi, bland annat flygplan som fick tas ur trafik p.g.a. allvarlig korrosion. 2018 såg ut att börja bra med nya flygplan av typen Airbus A321neo på väg in, men när de blev försenade så ledde även det till förluster och tyngd ekonomi för flygbolaget.
Det har varit stora framtidsplaner med bland annat en tredubblad flygplansflotta och långlinjetrafik till USA men idag hann den ekonomiska verkligheten ifatt Primera: Från midnatt i natt ställs samtliga sju flygplan som i dagsläget ingår i flottan, fem Airbus A321neo och två Boeing 737 800, på marken. I dagsläget är det oklart hur många resenärer som därmed är strandade utomlands, men bara en av kunderna Solresor, har drygt 700 personer på olika resmål. Danska Bravo Tours räknar med att det finns 3 000 personer strandsatta utomlands.

Primera själva beklagar i ett pressmeddelande händelseutvecklingen och som främsta orsak anges dels tekniska problem med flygplanen, bland annat korrosionsskador som kostat cirka 10 miljoner euro att åtgärda. Dessutom har den annonserade satsningen att ge sig in i lågkostnadskonkurrensen över Atlanten avbrutits sedan leveransen de nya Airbusmaskinerna försenats. De kostade stora summor för flygbolaget att ständigt ändra i de redan igångsatta trafikplanerna. Med en vacklande ekonomi gick det heller inte att finansiera de Boeing 737 MAX 9 som skulle tillförts flottan på sikt.

– Våra ägare jobbade på att säkra finansieringen men var till slut tvungna att ge upp. Vid mötet idag på kontoret i Riga blev detta uppenbart, skriver flygchefen Anders Ludvigsson i ett känslosamt brev till personalen som Flygtorget tagit del av.

Primera startade 2019 som ett renodlat charterflygbolag med kunder bland researrangörer i Norden. Successivt har man även börjat flyga linjetrafik på eget ansvar och det var bland annat en vidareutveckling av det som stod för dörren. Genom åren har flygbolaget haft baser ibland annat Göteborg och Stockholm.

– Gudarna ska veta att vi inte varit utan utmaningar men tack vare alla ni storartade kollegor, har det varit en stor ära att vara i ledningen för flygoperationerna de gångna sju åren. Vi har haft våra tillstånd, vi har flugit trafiken, vi har fått bra betyg av våra passagerare. Med andra ord har vi fullföljt vår del av ansvaret. Den ekonomiska och kommersiella aspekten av verksamheten har vi inte kunnat styra över. Tack alla för de senaste åren och ta hand om er där ute, avslutar Anders Ludvigsson.
Skriv en kommentar

Kommentarer

istvan
2018-10-06 14:41

Korrosions kärran!
Reg?
Ac typ?

Cph4Ever
2018-10-05 09:44

Var i Paris/CDG igår och där står en Primera A321neo blockerad av flera fordon,framför,bakom och på sidorna.Någon är rädd att den skall försvinna.

Mats
2018-10-04 21:50

Varför står det att Primera lägger ner verksamheten? De går i konkurs! De har inte betalt det de ska, inte ersatt passagerare, misskött bolaget till den grad att ingen vill ha med dem att göra. Har de betalt löner till sina anställda? Bolag som dessa ska inte startas, de utgör bara ett trussel mot de som vill verka i branschen på ett sätt som håller över tid.

thomas
2018-10-04 10:39

Många flygbolag som är borta
Scanair Conair Maersk Sterling, Finnaviation, Estonia air, sen alla Thomas J bolag, det pågår hela tiden en konsolidering och
konkursvåg som aldrig avtar, en svår bransch.
Men alla tror att det hjälper att flytta ut bolagen till lågprisland, vilket det bevisas inte räddar något bolag, det gäller att göra bra affärer ha planen i luften och fullbokat, då spelar löner och lönebikostnader ingen roll.

Aviator
2018-10-03 21:14

Ännu ett pajasbolag i soporna. Kontor i ett land, flygplanen registrerade i ett annat, personalen anställda i ett tredje, operativa från ett annat, avgifter och försäkringar betalas in i .. ingenstans .. Ajdö och kom aldrig åter!

Tim
2018-10-03 20:35

Låter väldigt mycket fiffel bakom att Solresor inte skulle ha vetat något innan det blev officiellt. De beskriver i media Primera som om det var ett externt bolag, och inte deras egna.

Tim
2018-10-03 20:35

Låter väldigt mycket fiffel bakom att Solresor inte skulle ha vetat något innan det blev officiellt. De beskriver i media Primera som om det var ett externt bolag, och inte deras egna.

thomas
2018-10-03 10:17

“Aktu” helt rätt detta är hel Isländskt, ingen koppling till Scanair Conair etc. reser mycket på Baltic ser även Small Planets (är väl även Isländskt) plan stå mkt på marken, även sett deras boarding köer, flera halvtomma plan i Tallin och Riga som flugit till medelhavet. Så frågan är om även Small planet är illa ute.

Pilot
2018-10-03 02:14

Nä sas går inte dåligt, men om man inte investerar dessa vinster i sin flygande personal kommer det att gå dåligt och det snart.

Akktu Stakki
2018-10-02 17:15

Primera Air har ingen koppling til Premiair.
Premiair var en sammanläggning av Scanair och Conair. Det bolaget heter idag Thomas Cook Airlines.
Primera Air kom långt senare och var ett restprodukt från ”Klondyke eran” på Island.

Dr.Watson
2018-10-02 14:21

Det var resekoncernen Hemsferdir på Island som köpte Solresor av Magnusson. Hemsferdir äger väl Primera? Varför driva flygbolag när du kan köpa billigare stolar av östbolag?

Undrande
2018-10-02 13:06

“Primera startade 2019 som ett renodlat charterflygbolag”??

emil.
2018-10-02 12:04

Varsågod, sidan 107

http://www.sasgroup.net/en/wp-content/uploads/sites/2/2018/01/2017eng.pdf

Då är återigen en person som lever i någon form av historisk villfarelse att SAS går dåligt.

Vinster 2014-2017 och 2018 är bättre än någonsin. Balansräkningen ser utmärkt ut och kassaflödet är starkt.

Arnoldo
2018-10-02 11:08

SAS lever väl på bidrag, som många gör idag, tyvärr.
Avskaffa dessa “arbetsmarknadsmässiga åtgärder” och låt de som kan hantera pengar och pengars värde, ensamma ta över.
Skattebetalarna ska inte behöva försörja oduglingar.

thomas
2018-10-02 09:46

först var det Scanair och Spies Conair som sen blev Premiar, såg ett av planen på Riga flygplats förra veckan, parkad under mina två dagar där, små flygbolag som har plan på marken är illavarslande, och varför två flygplanstyper i ett sånt litet bolag.

ABC
2018-10-02 09:43

Aktörer som Primeraair behövs inte i Norden. Dom sa upp all svensk cabinpersonal för ett antal år sedan och anställde cabinpersonal från forna östländer till urusla arbetsvillkor, betalade inga sociala avgifter, skatter etc. Vad gemene man inte känner till är att Primeraair och Solresor tillhör samma koncern, Primera Travel Group och ägs av en islänning. Solresor nästa ? Om bolaget har slut på pengar…

Kalle
2018-10-02 09:33

Helt klart är att WOW står näst på tur i Europa. Bolaget expanderar för snabbt och blöder massa pengar. Hösten kommer ta död på dom.

Per L
2018-10-02 07:31

WOW nästa…

Gullan Purser&Investerare
2018-10-01 20:14

Åh så tråkigt att höra, dom har kämpat bra i motvinden.

De skulle ha sänkt kostnader å löner som vi på SAS gjort.

Gh
2018-10-01 20:14

Att driva flygbolag är nog det tuffaste man kan göra. Höga oljepriser, flygskatter, miljövänner, strejker, väder, pilotbrist, tuff konkurens you name it.

thomas
2018-10-01 19:43

nästa blir WOW

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten