Flygbranschen rasar mot flygskatten

Publicerad den 28 augusti 2017
Kommentarer
Minskat uttag och kompensation till regionala flygplatser. Flygskatten ska införas om än något justerad form. Det hindrar inte flygbranschen från att rasa mot flygskatten och de konsekvenser som kommer att uppstå. - Nu blir det knappast någon pre-clearence på Arlanda, säger Anna Wilson.
I det ursprungliga förslaget låg den planerade flygskatten på tre nivåer, 80, 280 och 430 kronor beroende på flygresans längd. I det förslag som regeringen nu tänker lägga in i den kommande höstbudgeten har gränserna ändrats till 60, 250 respektive 400 kronor. En marginell sänkning alltså och varför den görs, är fortfarande oklart. 
– Det gör ju inte en redan från början dålig skatt mindre dålig, säger Anna Wilson, generaldirektör för Svenska Flygbranschen till Flygtorget. 
Hon är inte ensam om att kritisera flygskatten, åtta av tio remissinstanser, bland annat Skatteverket som ska hantera skatten om den blir verklighet, avfärdade förslaget och av allt att döma har det inte majoritet i riksdagen. Mycket talar dock för att den trots det genomförs eftersom den ligger som en del i den totala höstbudgeten. I och med att regeringen tagit bort två andra kritiserade skattehöjningar, lägger av allt att döma oppositionen ner sitt hot om att fälla budgeten.
– Det är fegt av regeringen. En så allvarlig fråga borde vara en egen proposition med egen omröstning och inte som en undangömd del i hela budgeten, fortsätter Anna Wilson. 
I det förslag som nu presenterats ska de regionala flygplatserna i norra Sverige och på Gotland kompenseras för det bortfall i passagerare och linjer som regeringen alltså räknar med att flygskatten ska medföra. Det blir en summa på 120 miljoner årligen, alltså närmare tio procent av de pengar som skatten beräknas dra in till statskassan, som på så sätt ska återföras till flygplatserna. Det är ett resonemang som Peter Larsson, vd för landets regionala flygplatser har svårt att förstå.
– Det är ju inte bara i Norrland som det saknas reella alternativ för dem som behöver ta sig till Stockholm. Nu blir det en märklig och orättvis uppdelning av Sverige. Hur ska man dessutom kunna bevisa att just skatten är orsak till att en linje till en regional flygplats läggs ner. Skatten ger flygbolagen ökade kostnader överlag och måste se över sin trafik, säger han. 
Av allt att döma ger flygskatten även konsekvenser för flygplatserna i södra Sverige och särskilt i Skåne. Det menar Jonas Haak som är vd för Kristianstad Österlen airport.
– Om charterbolag funderar på att etablera sig i Kristianstad eller på Kastrup blir det Kastrup, för där finns ingen flygskatt. Jag tror det blir ökad trafik i Danmark och färre satsningar på skånska flygplatser. Jag tror inte att vi tappar så många inrikesresenärer, men möjligheterna att utvecklas blir begränsade, säger han i en intervju med kristianstadsbladet.se
Mycket av kritiken riktar in sig på att skatten i nuvarande form inte ger någon nämnvärd miljöeffekt. Som det nu är blir det billigare för flygbolagen att flyga med äldre flygplan med större utsläpp eftersom skatten enbart tar hänsyn till antalet passagerare, inte flygplanets faktiska miljöpåverkan. 
– Det bästa vi kan göra för miljön är satsningar på ny teknik och förnyelsebara bränslen, samtidigt som flygföretagen måste ha förutsättningar att investera i de senaste bränsleeffektiva flygplanen. Den här skatten ger inga incitament för det, tvärtom säger Anna Wilson.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Trött
2017-08-29 13:30

Hoppas det finns några modiga partier som törs gå ihop med moderaterna och fälla budgeten…

Ture
2017-08-29 12:32

Detta kan bli ett hårt slag för ARN gällande långlinjerna. Jag kan tänka mig att SAS och Norwegian väler bort ARN för nya långlinjer. Frågan är om man inte kommer ändra i nuvarande linjer också t ex linjerna till HKG och MIA (för SAS) till CPH/OSL fördel.

Flyg
2017-08-29 09:51

Ingen annat en idioti. Det finns ingen förnuftig människa som skulle säga att en flygskatt är något bra.

Nu får vi se hur länge SAS långlinjer ligger kvar på ARN innan de flyttas till OSL eller CPH.
Frågan är också hur länge nu SQ och AI kommer vara kvar med dessa tilläggs kostnader, linjer som ARN länge längtat efter.

DC-10
2017-08-28 21:45

en gång visar Linkan sitt motstånd till fungerande infrastruktur gentemot vårt inrikesflyg.
Att många människor riskerar sina jobb, bekymrar inte Linkan. Bara att sossepropagandan kommer fram.
Något som kanske en del minns från sovjettiden!

Linkan
2017-08-28 18:31

Den föreslagna flygskatten är inget problem. Trafiken från vissa flygplatser som trafikeras av två eller fler bolag kommer i förlängningen att få några avgångar färre.
Från Umeå mot Stockholm startar tre olika bolag sin flygning inom 30 minuter.
Här kommer ett eller två samtidiga flyg att försvinna. Vilket ger en miljönytta.

Motsvarande gäller fler flygplatser med flera samtidiga avgångar.

Små orter ingen skillnad.

Janne å ett påslag på biuljett
2017-08-28 17:00

USA-resenärer drabbas inte bara av skatt. De ska betala för pre-clearence också. Så ett påslag på USA-biljetten kan hamna på drygt 500 kr.

Gh
2017-08-28 16:34

Ta en titt på flightradar 24 så ser man hur lite det flygs i Sverige i förhållande till centrala europa. Kommer inte ha ngn som helst possitiv effekt på miljön.

HJ
2017-08-28 16:10

Om det endast är moderaterna som är emot flygskatten och de hamnar under 10 % nästa år har jag svårt att se hur de skall lyckas ta bort skatten. De enda politiker som sagt att de vill ta bort skatten är moderaten Ulf Kritensson och centerpartisten (!) Kristina Yngwe som drömmer om att vi skall ha etanol eller miljödisel flygtankarna……….

SAS A340
2017-08-28 16:09

Det som kommer o hända är att dom större flygplatserna kommer ta upp passagerarunderlaget som försvinner från dom mindre som inte kan drivas vidare,dock tror jag att Pre clearence på Arlanda begränsas inte av detta, vill du åka till USA gör du det av helt andra orsaker än att biljetten blev 400 kr dyrare. Arn kommer få fler passagerare.

Gh
2017-08-28 13:55

Rent hyckleri är vad det är. Hoppas vi får ett regeringsskifte nästa val då ryker skatten.

Gee
2017-08-28 11:44

Tror inte den skatten kommer göra någon som helts miljönytta.
Planen kommer flyga lite mindre välfyllda men samma flygplan kommer flyga samma linje även efter skatten. Var är då miljövinsten?

Daniel A
2017-08-28 09:55

Handlar bara om politik, skatten har brett folkligt stöd och miljöpartiet behöver en framgång. Svårare än så är det tyvärr inte.

Sen håller jag med flygplatschefen i Kristanstad att inrikesflyget lär nog påverkas bara mariginellt, så domedagsprofetiorna är nog lite överdrivna. Förlorarna är Arlanda och tillväxten på nya utrikeslinjer.

DC-10
2017-08-28 09:12

enda syftet med flygskatten är att miljöpartiet inte ska tappa ansiktet, och bli betraktade som regeringsodugliga. Vilket de är!

Diavel
2017-08-28 08:35

Vad är syftet med den här helt vansinniga flygskatten?
Ingen nämnvärd effekt på miljön, inte speciellt mycket pengar till statskassan. När Finansministern kan presentera ett reform utrymme på 40 mdr kronor, behövs väl inte flygskatten ekonomiskt heller. Det enda man uppnår är att försvåra för flygbolagen att tjäna pengar.Ännu ett botten napp för Sveriges genom tidernas mest odugliga regering.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten