Flygskatten drar in miljarder till statskassan
Publicerad den 29 november 2016Kommentarer
Historiskt rekordlåga biljettpriser styr resandet mer än den föreslagna flygskatten.
För 55 år sedan kostade en tur och retur-biljett med SAS Stockholm–Bangkok i ekonomiklass cirka 60 000 kr omräknat till dagens penningvärde. Nu finns det möjlighet att flyga för under 10.000:-
Läs gärna vad tidningen Vagabond skriver. http://www.vagabond.se/artiklar/artiklar/20161201/historiskt-rekordlaga-biljettpriser-styr-resandet-mer-an-den-foreslagna-flygskatten
Det handlar bara om pengar. många gånger är vi så naiva, tror vi är duktiga på miljö bara för att “det står i tidningen” eller sägs på TV. det propaganda, myt osv det här handlar bara om att suga ut folk på pengar. precis som med systembolaget.
Detta förslag är helt verkningslöst. Såg Fridolin på TV säga att klimathotet är kritiskt, folk måste förstå detta.
Men en flygskatt i Sverige skulle inte ha någon effekt på miljön globalt.
Lägg din energi där den gör nytta. Ta en tur ut i Östeuropa, jag har varit där och vet hur det ser ut. Om Fridolin skulle få ner deras utsläpp 5% så skulle det få större effekt än om Sverige fick ner sin 15%.
Ska du göra något, gör det där det gör nytta, detta är bara ett sätt att få in skatteintäkter.
Flygskatten är ett försök att minska flygandet för att minska vår miljöpåverkan och det behövs. Det finns ingen forskning som visar att det inte är människan som står bakom växthuseffekten så låt oss göra något som leder åt rätt håll. Det gör en flygskatt.
Roligt att majoriteten av Svenska folket är så pass korkade att dom äter all propaganda gällande klimathotet helt rått, utan att tänka själv.
Men så har det blivit här i pk diktaturen Sverige…
Jättebra! Vi i branchen vill se en ordentlig flygskatt och på så sätt även dyrare biljetter vilket medför att de som inte borde sitta på ett flyg väljer att ta buss och tåg istället:))) Jag pratar nu om de ociviliserade paxen som inte kan bete sig som hyfsat folk…biljetterna idag är på tok för billiga och det märks. Sen att regioner missar arbetstillfällen och turism osv är ju olyckligt men det är fakiskt inte hållbart miljömässigt arr det lyfter plan till London för 1 kr????
Demokratisk uland!
Hur kan ett minoritetsparti som idag inte skulle platsa i riksdagen diktera sådana saker?
Hoppas innerligt för Sveriges bästa att detta inte blir av!
Precis som en annan skrev innan: Lägg skatten på korna! Absolut största miljöboven!
De kommer bli en katastrof. Ökade skatter resulterar i högre biljet priser o färre passagerare o arbetstillfällen försvinner. Vill man pungtskatta utsläpp finns de större utsläpps bovar än flyget.
Om den här skatten blir verklighet, kan Arlanda flygplats glömma allt om att. Bli ledande flygplats i Norden. Det har man miljödårarna att tacka för. En gevinst kan dock vara att miljödårarnas parti inte klarar RD spärren nästa val..
De kommer bli en katastrof. Ökade skatter resulterar i högre biljet priser o färre passagerare o arbetstillfällen försvinner. Vill man pungtskatta utsläpp finns de större utsläpps bovar än flyget.
Utmärkt!
Äntligen ett förslag som bringar ordning och reda i Flyg Sverige. Logistik och funktion som påskyndar Brommas nedläggelse i.o.m att en flygskatt vore katastrof för Bma’s operatörer. Ur ett nationalekonomiskt intresse borde vara att använda kommande bma miljarder att utveckla Arlanda i stället, en flygplats som har framtiden för sig och är hela Sveriges angelägenhet.
Vi är här och nu med våra utmanande logistik problem i vårt avlånga land. Vad vi skrattar åt om 70 år känns rätt ovesentligt
Det fanns en tid när vi inte hade någon Moms.
Först 1960 kom tillfällig Oms (omsättningsskatt) 4,2%. Det skulle bli slutet för handeln med oändliga problem. Nu har vi Moms 25% och handeln blomstrar som aldrig förr. Alla har det betydligt bättre och flyger som aldrig förr.
Om 70 år skrattar vi åt de som idag säger att skatten kommer att bli en katastrof.
Det blir ett svenskt statsunderstöd till privata Kastrup. Speciellt då höghastighetstågen går i trafik kommer alla från Linköping och nedåt börja resan med snabbtåg till CPH och ut i världen. S har lovar MP för att vara kvar i maktställning och behålla alla feta tjänster de sitter på nu.
Kor skiter ut mer gaser än flygplanen. Lägg skatten på korna istället.
Lägg sedan till alla tusentals förlorade arbetstillfälle (=mindre skatteinkomster) och mindre skatteintäkter på missade turister o.s.v.
Att påstå att skatten ger plus i statskassan si eller så mång miljarder är ju fullständigt obegripligt.
Det finns bra kvällskurser i ekonomi Magdalena Andersson. Ta den första bästa det kan inte bli värre nu.
Lite ironi med bild på SAS. Fina SAS med kabinpersonal från en baltstat när dig.
När ska Flygtorget sluta göra reklam för Flygskatten!!!!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten