Förslag: Låt Malmen bli centralflygplats i Östergötland

Publicerad den 18 december 2019
Kommentarer
Linköping eller Norrköping. Ingen av dem utan Malmen istället. Det förslaget har nu återkommit i diskussionerna om vad som ska ske med flygplatsen i Norrköping.
De två flygplatserna i Norrköping och Linköping ligger cirka fyra mil från varandra. Om det verkligen behövs två tvillingflygplatser, har debatterats i årtionden och nu senast är frågan aktuell igen. Detta sedan Norrköpings kommun utrett den egna flygplatsens framtid mot bakgrund av de svårigheter som finns att etablera en bärkraftig reguljär linje till någon av de större hubbarna i Europa. Den trafiken blomstrar istället i Linköping där KLM flyger upp till tre dagliga rotationer från Schiphol och där även Air France anmält intresse för en linje från Paris. Men underlaget för Norrköping, som nu ligger på politikernas bord, är till del bister läsning där ett av förslagen är en nedläggning av flygverksamheten. Det har Flygtorget rapporterat om nyligen.
Politikerna i Norrköping ska under mars månad nästa år ta ställning till flygplatsens framtid men diskussionerna för och emot är redan igång. Ett av inläggen har pekat ut en helt ny, eller åtminstone halvny idé för att lösa flygplatssituationen i Östergötland: Låt Malmen bli den centrala flygplatsen i regionen och lägg ner både Norrköping och Linköping. 
Förslaget är alltså inte nytt utan har varit uppe med jämna mellanrum men fick ny aktualitet av de planerade nya stambanorna för höghastighetstågtrafik. Där togs ett förslag om att knyta an den nya järnvägen till en station och en terminal vid just Malmen. Det skulle ge resenärerna möjlighet att ta pendeltåg till flygplatsen som då skulle kunna härbärgera linje- och chartertrafiken från Linköping och Norrköping tillsammans med frakt och samhällsflyg. Av allt att döma skulle det kunna rymmas i det miljötillstånd som Malmen har på 30 500 rörelser per år fördelat på olika flygplanskategorier, varav linjetrafik och charter har 7 000. 
– Försvaret har i tjugo år välkomnat det civila flyget, både från Kungsängen och Saabfältet. Flygplatschefen på Malmen gjorde för några år sedan en utredning, som visade att allt det flyg som då fanns i Östergötland kunde få plats. Även Saab, som då hade fler testflygningar än idag, skulle få plats, skriver Lars-Erik Borg från Arbetsgruppen för moderna transporter i ett debattinlägg.
Han menar vidare att förutsättningarna för att koncentrera flygverksamheten i regionen till Malmen ger enklare inflygningsvägar till de två banorna med ett minskat buller i motsats till de mycket citynära flygplatserna i Linköping och Norrköping. Försvarsmakten har också redan bullersanerat flera områden kring Malmen.
I dagsläget räknas Malmen som en militär flygplats och saknar IATA-kod. Här finns bland annat Helikopterflottiljen, Luftstridsskolan och Flygvapnets flygskola.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Bertil
2019-12-20 12:14

Det är ju inte är realistiskt att flytta trafiken till Malmen i nuläget när SAAB bygger ut banan för att klara större flygplan. För övrigt skulle inte SAAB fältet behövas om SAAB använde Malmen. Det enda man behöver bygga är en hangar för slutmontering av flygplanen. Det är bara att köra delarna på lastbil till Malmen. Inga problem för ett så litet flygplan. Airbus transporterar ju delar till sina flygplan över hela Europa och då är det stora delar.

Långbänken
2019-12-19 23:21

Skulle SAAB “lägga ner” sitt eget flygfält för att skapa plats för civil trafik på Malmen? Det var väl det dummaste som har skrivits avseende flyg i regionen under många år. SAAB har sin fabrik vid flygplatsen – har man missat det? Eller tanken var kanske att man skulle bygga en ny fabrik vid Malmen och flytta tillverkningen dit? En annan lösning är förstås att taxa JAS-planen på gator och vägar till Malmen när de ska provflygas. Intressant tanke.

Mr €
2019-12-19 19:55

Bara att låta respektive flygplats kriga om kunderna, samt då den ena stänger pga väder eller renovering så finns den andra. Tåget kan stanna på båda och de kan lägga ett spår till för Östgötapendeln. Kommunerna kan kriga med snabb transit och billiga avgifter. Militären kan behöva Malmen och slippa mixa med civila regler.

Peking
2019-12-19 16:34

Det inte slutsatsen, slutsatsen att det räcker med Norrköping för att kunna hantera allt civilflyg. Men det vore nog högst naturligt att KLM skulle välja Norrköping om inte SAABs fält var tillgängligt. Det är ju ungefär samma upptagningsområde och de skulle få samma resenärer.

LPI-Obsever
2019-12-19 14:00

Borg har totalt missat att nämna att den nya vägsträckan förbi Saabfältet redan är asfalterad och invigs nu i sommar. Denna väg byggdes enbart för att Saabs bana ska dras över den nuvarande Åtvidabergsvägen!

Peking?
2019-12-19 11:37

Om ingen annan är intresserad av Norrköping- varför skulle KLM vara det`?

Michael X
2019-12-19 10:43

Pendeltåg på höghastighetstågsspår? Det känns konstigt.

Flygexperten.
2019-12-18 17:45

Låt oss göra ett omtag när det gäller flyg från och till Östergötland. Låt oss satsa på ett Gotia Airport som tyvärr har gått i stå flera gånger. Flyg hör utveckling och framtiden till. En miljöanpassad airport gärna i effekiv privat ägo.

Anonym
2019-12-18 17:23

Det borde bara få finnas 1 flygplats per upptagningsområde.

Anonymous
2019-12-18 16:36

…är väl att KLM flyttar sin trafik till Norrköping, så behöver man inte bygga ut Saabs flygfält och så kan Linköping och SAAB spara nästan en halv miljard. Detta genom att bara flytta in bullertröskeln.

Östgöten
2019-12-18 09:40

Varför inte låta marknaden ta hand om vilka flygplatser i Östergötland man vill flyga från?

Om Norrköpings kommun tycker det är lönsamt att driva infrastruktur för charterflyg, låt dom göra det. Om Linköpings kommun/SAAB vill driva en industriflygplats med linjetrafik, låt dom göra det.

Oavsett vilket är det onödigt med stora infrastruktur satsningar vilket en koncentration av flyg innebär.

Att flytta allt flyg till Malmen skulle riskera att tränga ut nödvändiga militära satsningar.

Peking
2019-12-18 08:25

Känns semi-seriöst.
Vad jag kan förstå, en militärutbildad person som bor i Linkan gör ett uttalande. Var finns kompetensen och substansen, känns semi-seröst? Vad är ens Arbetsgruppen för moderna transporter?
Och – allt flyg får plats in Norrköping också och det har jag själv kommit fram till.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten