Inrikesflyget fortsätter att krympa
Publicerad den 11 februari 2019
Kommentarer
Fattar fortfarande varför man kollar antal passagerare när det gäller flygskatten. Ja 250.000 färre åkte förra året, men om antalet rörelser är det samma så har det ju inte hjälp klimatet ett skit. Säg ett plan med 100 säten går som morgonflyg, om 20% väljer annat trafikslag så lär ju flighten gå lik förbannat!!!
Frågan är om inte strukturen för inrikesflyget skulle behöva ett nytänk. Det har gjorts en omfattande analys för ett antal år sen som kom fram till att det behövdes fler kreativa förbindelser, utöver stamlinjerna och till BMA och ARN, större flexibilitet i prissättningen på sekundärlinjerna och integrera med post och cargo.
Att tro att minskningen kommer av flygskatten är ju bara löjligt. Möjligen om den var tio gånger så hög. Det främsta orsaken är def. avmattningen i konjunkturen, det första företagen drar ner på är resor och hotell. Så är det varje gång! det vänder snart igen!
Jag tror att “klimatångesten” har gjort att många väljer andra transportsätt främst då tåget.
Det är naturligtvis många faktorer som spelar in, men det faktum att allt fler flygplatser har allt fler utrikesdestinationer leder till minskat inrikesflyg!
Finns utrikesdestinationen lokalt behövs inget anslutningsflyg!
Gör Bromma flygplats till ett motsvarande Säve . Ingen passagerar trafik. Endast allmänflyget (112 verksamhet etc) för hela stor Sthlm.
Det är absolut flygskatten som ställt till detta.
Eller snarare det faktum att inte skatten används till det flygbolag och kunder vill att den skall användas till, dvs utveckling av biobränsle , eller miljöfrämjande åtgärder, det går istället rakt in i stadskassan…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten