Featured article image

Jet Time återanställer nästan alla friställda piloter

Publicerad den 9 mars 2022
Kommentarer
Danska Jettime har rest sig ur konkursen sommaren 2020. Dessutom har samtliga piloter kunnat erbjudas återanställning.
I juli 2020 krävde pandemin ett av många offer i flygbranschen när danska Jet Time gick i konkurs. Strax innan hade de flesta av de anställda sagts upp i ett försök att övervintra och vänta ut den pågående krisen. Men det fungerande inte, med skulder på drygt 800 miljoner danska kronor gick Jet Time i konkurs. Ambitionen fanns dock att återstarta flygbolaget med fem av de tidigare elva B737 som ingått i flottan. Rekonstruktionen lyckades också och nya Jettime lyfte för första gången den 1 juli 2021, nästa på dagen ett år efter konkursen.
Under hela återstarten har ambitionen funnits att återanställa så många som möjligt av de 125 piloter som miste jobbet i konkursen. Det visar sig nu att den ambitionen har gått att omsätta i praktiken när erbjudandet gick ut om anställning. Av de 125 som fått erbjudande om nyanställning, har 105 accepterat och är på väg tillbaka till flygandet igen. Det rapporterar danska Fagbladet Luftfart. 
– Några få har gått i pension eller har hittat andra jobb, men de allra flesta är tillbaka och är riktigt glada över att vara tillbaka. Alla har bidragit genom att vara solidariska med förutsättningarna så att alla kunde få en möjlighet. Om vi anställt på 100 procent hade det inneburit långt färre människor som vi kunnat anställa, säger Kristian Plambeck, chefspilot i Jettime till Luftfart.
Avtalet som skapat möjlighet att återanställa innebär att alla piloter inledningsvis har en anställning på 60 procent. När trafiken så ökar och det behövs mer personalresurser, får alla de som nu är med erbjudande om att gå upp i arbetstid till 100 procent. Först därefter kan det bli tal om nyanställningar utanför den grupp som nu kommit tillbaka. 
– Det är rätt unikt att även erfarna, garvade kaptener accepterar att gå ner till 60 procents anställning, så att styrmän med bara sex dagars anställning, också kan komma tillbaka. Det gör mig riktigt stolt över de människorna och den sammanhållning som de visar, fortsätter Kristian Plambeck,
Jettime har i dagsläget en flotta på sju Boeing 737, de flesta i version -800 och produktionen är till stora delar fullbokad kommande sommarsäsong med uppdrag för både danska och svenska researrangörer till bland annat Grekland, Spanien och Azorerna.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Sv thomas
2022-03-10 18:00

Vänligen sluta posta dessa lögner till påståenden.
Alla vet att de normalt inte jobbar halvtid.

Eric
2022-03-09 19:27

Jettime har alltid behandlat sin personal bra. Här har SAS, Cityjet mfl mycket att lära

Pilot
2022-03-09 18:26

Reglerna säger 60h i veckan. Kollektivavtalen säger ofta runt 50h. För de flesta yrken är det heltid eller mer.

Calle
2022-03-09 17:00

Det där är trams. Läs på!

Bob
2022-03-09 16:58

SAS piloter kan nog också tänka sig arbeta 60% för 60% lön, eller 80% för 80% lön. Men absolut inte arbeta 100% för 60% lön.

Lönesänkningar är inte aktuellt i Sverige, Norge eller Danmark. Finns ingen fackförening i samhället LO, Unionen, IF Merall, Dansk Metal eller andra som accepterar lönesänkningar som lösning på bolags lönsamhetsproblem inom olika yrken. Tillfälliga krisavtal med deltidslösningar eller liknande kan accepteras av de flesta fack, t.ex. vid pandemi, krig etc.

thomas
2022-03-09 15:17

Kg alla piloter jobbar halvtid då regelverket sätter tak, borde vara 50% lägre lön bara av den orsaken.

thomas
2022-03-09 14:33

SAS ska inte bara ta sig an det enorma skuldberget, de ska även klara den digra konkurrensen, detta kräver dra åt svångremmen hårt. Annars blir det förlustår efter förlustår som det alltid varit, hur länge räcker staternas tålamod?

KG
2022-03-09 11:19

Det är väl snarare SAS ledning som ska lära. Jettime återanställer samtliga sina piloter, trots att det rent juridiskt är ett nytt bolag än det gamla Jettime. Dessutom till samma villkor och på samma kollektivavtal som innan. Enda som skiljer är att bolaget inte kan lova mer än 60% initialt. Hade SAS piloter fått samma förutsättningar är jag övertygad om att de hade accepterat.

Bo
2022-03-09 10:46

SAS anställda; Se & Lär!

#runningcabincrew
2022-03-09 09:46

Tänk om fler piloter/cabin crew hade varit mindre egoistiska. Kanske ett ‘fack’ som inte vill eller orkar, för visst är det facket som styr iaf i Danmark. Sorgligt. Så många fler hade kunnat komma åter om än på deltid..

Christine
2022-03-09 09:41

Kul och Grattis!

thomas
2022-03-09 09:00

Den här kreativa modellen borde SAS piloterna kunna acceptera.
De måste gå ner i lön och villkor, finns inget annat alternativ. SAS måste kunna tjäna pengar för att betala de stora skulderna bolaget nu har. Alla kostnader överallt måste ner i bolaget blir stora summor. Kul att se att Jet time har trafik i sommar, resebehovet är nu troligen mkt stort.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten