
Kinas flygplanstillverkare COMAC levererar sin 100:e ARJ21
Publicerad den 2 januari 2023Commercial Aircraft Corporation of China har levererat sitt 100:e ARJ21-flygplan, vilket är ett tecken på att man har lyckats få i gång en massproduktion av det tvåmotoriga passagerarflygplanet med 70-90 säten.
Comac bildades i Shanghai 2008. Sedan dess har man utvecklat ett jetplan i mellanstorlek kallat ARJ21 Xiangfeng med plats för 70 till 90 passagerare. Flygplanet liknar McDonnell Douglas MD-80, en flygplanstyp som tidigare tillverkats i Kina. McDonnell Douglas drev en MD80-fabrik i Shanghai innan dess sammanslagning med Boeing, vilket sägs ha påverkat designen på ARJ21.
ARJ21 är starkt beroende av importerad teknik och delar, såsom motorer från General Electric och vingen designad av ukrainska Antonov. Kina hävdar att designen helt och hållet har gjorts i Kina av superdatorer.
Chengdu Airlines var först med att ta emot en ARJ21 den 29 november 2015. De inledde kommersiell trafik den 28 juni 2016 med ett flyg från Chengdu Shuangliu flygplats till Shanghai.
ARJ21 blev certifierat i juni 2017 och har en årlig produktion på 50 flygplan. Enligt COMAC är leveransen av det 100:e flygplanet ett bevis på att ARJ21 har erkänts av flygbolagen och välkomnats av den civila flygmarknaden.
Den 18 december levererades ARJ21 till sin första utländska kund TransNusa, ett indonesiskt flygbolag. I övrigt ägs alla ARJ21 av kinesiska flygbolag: Chengdu Airlines, Genghis Khan Airlines, Jiangxi Air, Air China, China Eastern Airlines, China Southern Airlines, China Express och China Flight General Aviation Company.
ARJ21-familjen har förutom standardversionen en affärsjetkonfiguration och en modell för medicinska transporter. En brandbekämpningsmodell sägs också vara under utveckling.