Landets äldsta flygplats fyller 80 år

Publicerad den 9 september 2014
Kommentarer
En av de första reguljära linjerna var till Visby och det är också idag en av linjerna från Norrköpings flygplats. Idag firar flygplatsen 80 år och är landets äldsta för trafikflyg som fortfarande är i drift.

Den nionde september för 80 år sedan samlades 20 000 människor för att vara med om invigningen av Norrköpings flygplats, ute på en äng kallad Kungsängen. Tanken med det nya flygfältet vara att vara ett reserv- och hjälpfält för de så kallade flygstambanorna mellan Stockholm och Malmö och Stockholm och Göteborg. Två år senare blev det dock skarpt läge när det första passagerarflygplanet landade, en maskin från KLM som flög sträckan Stockholm-Malmö-Köpenhamn-Amsterdam och gick ner i Norrköping när det fanns passagerare att plocka upp. Norrköping utsågs också tillsammans med Uppsala, till reservflygfält för flygtrafiken över Atlanten när den kom igång efter andra världskriget. I och med det kostade staten på en hårdgjord landningsbana på 1 700 meter, kallad Atlantbanan.

Den första helt egna reguljära flyglinjen var Norrköping – Visby som startade 1947, en trafik som återuppstått nu i år när Gotlandsflyg trafikerade sträckan under sommarsäsongen. Annars är det linjer till någon större internationell hub som alltid stått högst på önskelistan. Länge flög SAS till Köpenhamn, bland annat med DC 9 men den trafiken lades ner 2002. Under åren har bland andra Cimber Sterling, Skyways och Nextjet flugit till Kastrup under olika perioder men idag är det i första hand chartertrafiken som håller Norrköping Airport igång medan grannen Linköping har reguljärtrafik till Amsterdam och Kastrup. Just samarbetet/rivaliteten mellan Linköping och Norrköping, det är inte mer än drygt fyra mil mellan de två flygplatserna, har utretts flera gånger för att finna fram till en eventuell gemensam lösning. Hittills har det inte gett något resultat utan de två flygplatserna, Norrköping som ägs av kommunen och Linköping som ägs av kommunen och SAAB arbetar visare sida vid sida. I somras samarbetade de två när Linköping stängdes för banarbete och Norrköping tog över KLM’s trafik till Amsterdam.

– Vi är två flygplatser som växer och utvecklas båda två. Under 2014 har vi haft en passagerartillväxt på 11 procent, utan att räkna med det tillfälliga samarbetet med Linköping, säger flygplatschefen Mari Torstensson.

Norrköping är idag landets fjärde största charterflygplats efter storstäderna och har även frakttrafik när Icelandair flyger islandshästar till Sverige från Reykjavik. Samtidigt finns förhoppningarna att utöka den enda reguljära utrikeslinjen, till Helsingfors dit Flybe matar in svenska resenärer till Finnairs långlinjenät på Asien.

– Vi arbetar kontinuerligt på att få till en linje också söderut och idealet vore Frankfurt.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Flyghistoriskt intresserad
2014-09-10 09:34

Norrköping är inte landets äldsta flygplats med trafikflyg. Västerås/Hässlö har idag också trafikflyg och flygplatsen öppnade redan den 1:a juli 1931, alltså 83 år sedan.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten